Pagina 1 van 2
Onderhoud airco
Geplaatst: 23.06.2009 - 23:40
door Avalanche
Zomeractie bij de dealers:
- Airco check: 20 euro
- Airco onderhoud met bijvullen: 49 euro
- Airco fresh treatment: 49 euro
De laatste 3 jaar is de airco niet nagekeken. Ik heb de wagen ongeveer anderhalf jaar, de vorige eigenaar ook zoiets, maar die verwaarloosde alle onderhoud. Dus ik nam contact op met een dealer in de buurt met de vraag voor een airco onderhoud. Ze vielen daar een beetje uit te lucht: "we kijken enkel maar naar de airco als hij niet goed meer koelt."
De site van Volvo heeft het over hoger brandstofverbruik en snellere slijtage van de compressor en raadt aan om tweejaarlijks de airco af te laten, te controleren op lekkages en bij te vullen.
Wat is nu wijsheid? Volg ik het advies van de dealer en blijf ik gewoon doorrijden tot de airco het niet goed meer doet of volg ik het advies op de website van Volvo?
Ik vind het wel vreemd dat de website van Volvo me naar de dealer lokt voor een airco onderhoud, maar dat de dealer me dan afscheept.
Geplaatst: 24.06.2009 - 00:01
door Gast
Van bijvullen kan men niet stellen dat het 49 euro kost.
Koudmiddel kost ongeveer 15 euro per 100 gr.
Na 3 jaar zal je ongeveer 200 à 250 gr. kwijt zijn.
Apparaat doet alles, kleurstof toevoegen ivm opsporen (mogelijke) lekkage en olie verversen.
Dus wat ze precies willen controleren? Tja hij staat een tijdje te pompen, maar daar hoeft de monteur niet op te staan wachten.
Airco fresch treatment kan je zelf, spuitbusje bij de groothandel ± € 20,- en hoe te handelen staat op het busje.
Geplaatst: 24.06.2009 - 08:42
door Jan W
Het advies van de dealer lijkt me een beetje kort door de bocht en ook een beetje naïef.
Hij heeft weliswaar een punt te pakken indien er bedoeld wordt dat een airco "het doet of niet doet".... Aan een installatie die het doet, valt doorgaans weinig aan te repareren. Maar komt de dealer met dat advies wel weg? Ik geloof het niet: preventief onderhoud is doorgaans het beste -geldt overigens voor àlle apparatuur....
Bij een airconditioningsinstallatie geldt dat des te méér: er is altijd iets verlies aan koudemiddel en -buiten het feit dat bij verlies het koelend vermogen fors afneemt- is het ook zo dat het slangenwerk dan aan de binnenzijde uitdroogt en (vervolgens èn als gevolg daarvan) snel kapot gaat. Ook de compressor houdt er niet van om "droog te staan" en voor de kostprijs voor vervanging van dàt essentiële apparaat kun je zowat elk kwartaal je installatie na laten kijken (kostte mij destijds bij een USA Jeep een g@dsvermogen).
Kortom: voor onderhoud aan de airco geldt het devies dat de kost wel degelijk voor de baat uit gaat!
Ga voor een onderhoudsbeurt het liefste naar een "echte" airco specialist.
In NL in Breda zit overigens een hele goede maar ik neem aan dat in de nabijheid van Gent ook wel zo'n specifieke techneut gevestigd is.
Succes!
Jan W
Geplaatst: 24.06.2009 - 09:06
door Ramon&Ramon
Dit blijkt eens te meer dat deze dealer weinig verstand van zaken heeft, wat betreft een aircoinstallatie!
Geplaatst: 24.06.2009 - 09:16
door wim de jong
Voor een airco ga ik altijd naar een specialist. Is beduidend goedkoper, en heeft meer verstand van zaken!
Geplaatst: 24.06.2009 - 14:16
door Avalanche
Ok, geen dealer meer. Ik was er toch al niet meer tevreden van. Voor mijn laatste auto-onderhoud ging ik daarom gewoon bij een universele garage om de hoek. Sympathieke garagist die met hart en ziel aan auto's sleutelt en in zijn vrije tijd aan rallyrijden doet.
Iemand weet van een goede aircospecialist in Oost-Vlaanderen, ruime omgeving rond Gent?
Geplaatst: 06.07.2009 - 18:35
door Avalanche
Vandaag naar een Bosch Car Service Center geweest voor het onderhoud van mijn airco. Aflaten, vacumeren, lektest, druktest, diagnose en hervullen met zo maar eventjes 700 gram koudemiddel. Dat kostte me 55 euro in totaal. Bij de dealer zou ik hiervoor 70,25 euro kwijt geweest zijn, maar die achtte het dus niet nodig, gezien de airco toch nog voldoende koelde.
De wagen is 8 jaar lang door de dealer onderhouden. Gezien de hoeveelheid koudemiddel die er toegevoegd moest worden, zit de airco blijkbaar niet in het standaard onderhoud.
Geplaatst: 06.07.2009 - 21:26
door Gast
Bijvullen op niveau van 700 gram denk ik. Want dat hoort erin.
Zoals je het nu schrijft zou die leeg zijn geweest.
Heb je de bon die uit het apparaat kwam ook mee gekregen?
Daat staat namelijk op wat er uit is gehaald en weer in is gedaan.
Geplaatst: 07.07.2009 - 10:55
door denkweb
Bij zijn auto hoort er 1000 gram in volgens mij.
Geplaatst: 07.07.2009 - 12:58
door Avalanche
Volgens de garagehouder zat er nog 300 gram in en heeft hij 700 gram moeten bijvullen, dus in totaal bevat de airco nu 1000 gram aan koelmiddel.
Bon heb ik niet meegekregen. Ook niet gevraagd natuurlijk.
Geplaatst: 07.07.2009 - 20:45
door Bover
Onze nieuwe C30 ook even nagekeken bij bevriende garage; 3 weken na de koop.
Moest 200gram bijvullen.
Mijn XC 70 af showroom moest 600gr bijvullen binnen 2 maanden..
Beide keren dus onvoldoende of minimaal koudemiddel aanwezig.
Hoop niet dat alle nieuwe auto's.....
De dealers kijken vaak alleen of de airco voldoende koelt.
Zegt natuurlijk niets over de hoeveelheid koudemiddel aanwezig in systeem.
Geplaatst: 15.07.2009 - 15:26
door MaartenV70D5
Ik heb nog steeds uitstekende ervaringen met
http://www.deautoaircospecialist.nl/. Dit is autobedrijf Willy Harberink in Oldenzaal. Woon je enigszins in het oosten van het land (NL), dan moet je daar zeker heengaan.
Een echte aircospecialist. Je krijgt netjes een rapport erbij met daarop de bijgevulde hoeveelheiden, mogelijke problemen etc. Inclusief filter, schoonmaken, lekker luchtje blablabla voor € 135,- inclusief BTW. Zonder filter is het € 99,-. Na 45 min sta je buiten. Heb het nu met mijn 760, 940 en recentelijk met de V70 gedaan. Iedere keer is de ervaring goed.
Niets ten nadele van de dealer, maar voor sommige zaken heb je nu eenmaal een specialist nodig.
Geplaatst: 15.07.2009 - 23:24
door Volvo1080
Jan W schreef: preventief onderhoud is doorgaans het beste -geldt overigens voor àlle apparatuur....
Jan W
Stel: Airco pomp zonder onderhoud gaat 5 jaar mee. (denk zelfs langer). Een jaarlijkse onderhoudsbeurt kost ca, 150 euro. Zou je in 5 jaar 750 euro kwijt zijn. Dit terwijl ik voor de vervanging van de pomp incl montage 650 euro heb betaald. Simpel rekensommetje geeft aan dat je zonder onderhoud 100 euro goedkoper uit bent. Elk jaar dat de pomp langer mee gaat is pure winst.
Geplaatst: 16.07.2009 - 21:26
door Avalanche
Mijn airco ging blijkbaar al bijna 9 jaar mee zonder onderhoud, dus een jaarlijks onderhoud lijkt me overdreven. Om de 3 jaar een onderhoud lijkt me redelijker.
En 150 euro voor een onderhoud is een fortuin. Zo uitgebreid hoeft het heus niet en zeker al niet jaarlijks. In zo'n uitgebreid onderhoud zit blijkbaar ook het vervangen van de interieurfilter (ongeveer 35 euro). Klopt helemaal, want na zo'n "fris luchtje" behandeling mag je die weggooien. Heb ik in ieder geval nog nooit laten doen en mijn wagen reukt nog steeds fris genoeg. Het vervangen van de interieurfilter zit trouwens ook in je regulier auto-onderhoud.
Kortom, om de 3 jaar pakweg 55 euro aan onderhoud voor je airco lijkt me niet op te wegen tegen de mogelijke herstellings- of vervangingskosten van een kapotte airco.
Geplaatst: 16.07.2009 - 22:58
door marwess
waarom laat je je auto wel een beurt geven dan kan ook 9 jaar mee gaan zonder onderhoud.
Onderhoud loont altijd,als je je airco regelmatig onderhoud had gegeven had de pomp niet stuk gegaan
gr
martin
Geplaatst: 17.07.2009 - 12:28
door Ramon&Ramon
Verdiep je eerst is in de werking van een airco installatie,misschien wordt dan het een en ander duidelijker.
Regelmatig onderhoud is gewoon nodig,net als de rest van de auto dat nodig heeft.
Geplaatst: 17.07.2009 - 23:44
door my first volvo
Verdiep je eerst is in de werking van een airco installatie,misschien wordt dan het een en ander duidelijker.
Regelmatig onderhoud is gewoon nodig,net als de rest van de auto dat nodig heeft.
Waarom wordt dit dan niet opgenomen in het onderhoudsschema? Net als motorolie/remolie/koelvloeistof enz. ::idea:
Geplaatst: 18.07.2009 - 00:58
door Ramon&Ramon
Het antwoord op je vraag moet ik je helaas schuldig blijven!
Veel dealers begrijpen zelf weinig van een airco,misschien is dat de reden?
Geplaatst: 18.07.2009 - 08:37
door marwess
de airco is een los onderdeel van de auto, de klant dient zelf aan te geven dat hij of zij de airco wil laten servicen.
als het standaard in een onderhouds beurt zit,zou de beurt ineens een stukje duurder worden,ik denk dat het er nog wel van komt bv bij de apk of jaarlijks je airco moet laten controleren en testen op dichtheid
gr
martin
Geplaatst: 18.07.2009 - 16:54
door Ramon&Ramon
De airco hoort gewoon bij de auto en de dealers moeten zelf het onderhouds schema van de airco installatie uitvoeren.
Je argument dat de airco niet bij de auto hoort is volkomen uit de lucht gegrepen.
Het is een vast onderdeel wat bij 95% van de auto,s is inbegrepen.Dus ook daar dient de dealer zorg voor te dragen net als de rest van de auto..
Er zijn trouwens wel meer onderhoudswerkzaamheden die dealers niet doen,om de simpele reden dat de tijdsdruk te hoog is in de werkplaatsen.