SRS storing

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Minimaniac
2nd Gear member

Mijn SRS lampje blijft na het starten van de motor nog 5 tot 10 minuten branden.
Volgens het boekje moet de auto dan naar de dealer om het airbag systeem na te laten kijken en evt de airbag en het gascylindertje te laten vervangen.
Ik heb geprobeerd de storingscode te lezen, maar het controle lampje hiervan blijft als ik het draadje in socket 7 doe, continu zacht branden en geeft geen melding.
In b.v. socket 2 werkt het lampje wel gewoon goed en is de storing wel goed uit te lezen.
Het vervelende is, dat tegelijk met het branden van het SRS lampje de verlichting niet meer naar behoren werkt.
Zolang het SRS lampje brand, wil alleen het stadslicht aan, dimlicht en grootlicht werken dan niet.
Zoals gezegd duurt het ongeveer 5 tot 10 minuten tot het SRS lampje uitgaat. Daarna werken dimlicht en grootlicht wel weer gewoon.
Weet iemand hoe dit airbag systeem evt te resetten is?
Wat zijn de kosten voor het controleren en evt vervangen van onderdelen door de dealer, heeft iemand hier ervaring mee?
haasje
4th Gear member

kun je je foutcodes wel uitlezen als je lampje weer uit is? foutcodes worden opgeslagen, moet dus niets uitmaken. Ik kan zo niets anders bedenken wat een verband heeft tussen srs en lampen als je electrisch deel van je contactslot. Ik weet dat bij de 850/x70 dit voor soortgelijke problemen kan zorgen, of het ook bij de 4xx ook zo is weet ik niet.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Iroll
6th Gear member

Hier kan jet SRS manual downloaden. Kijk eens naar het gedeelte F1-F5 fault in cicuit of SRS warning light.
Minimaniac
2nd Gear member

ALs eerste: ik heb helaas geen aparte SRS diagnose stekker onder de mddenconsole, zoals in de SRS manual staat omschreven.
Ik kan alleen de SRS diagnose bij de stekker onder de motorkap, bij de linkerveerpoot uitlezen.
Ik heb ongeveer 8 minuten gewacht tot het SRS lampje uitging, omdat de diagnose niet uit te lezen is als het lampje brandt.
Nadat het lampje uitging, de SRS diagnose op nummer 7 gedaan.
Resultaat 1-1-1 oftewel Geen storing in het SRS systeem.
Dit houdt dus in dat ik de storing ergens anders moet gaan zoeken.
IK zal komende week kijken of ik mijn GT alarm goed werkend kan krijgen, hij stuurt alleen het slot van de bestuurdersdeur aan. Misschien dat daar ergens een storing in zit.
Ik hoop niet dat de storing in de printplaat achter het dashboard zit of in het contact slot, dan heb ik nog heel wat werk te verrichten.
haasje
4th Gear member

Het zou kunnen zijn dat je srs module/computer een spanning mist, hierdoor werkt de srs computer niet (en dus ook geen foutmeldingen). De srs computer zorg voor het signaal wat er voor zorgt dat het lampje uitgaat (oftewel, het lampje brand altijd, tenzij de srs computer zegt dat hij uitmoet). Controleer de stekkers op je srs computer eens goed (en eventueel schoonmaken). Zorg er wel voor dat je je accu losmaakt voor je begint.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Minimaniac
2nd Gear member

Het euvel is opgelost.
Er bleek een relais te blijven hangen.
Vervangen door een relais van de sloop en het probleem was over.
Het alarm moet ik alsnog nakijken, maar de verlichting werkt tenminste weer goed en het srs lampje gaat netjes uit zodra de motor aanslaat.
Ook geen startproblemen meer gehad.
Een ieder die meegedacht heeft : Bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”