Pagina 1 van 2

tuning 2.4d bij 248000km?

Geplaatst: 28.06.2009 - 01:45
door bbi
bericht ook per ongeluk al geplaatst bij FAQ; excuses


hallo forummers,

ik bezit een volvo v70 2.4d (130 pk) van mei 2003.

Om een aantal redenen wil ik mijn auto laten tunen, maar ik heb hier wel een aantal vraagjes over:

is tuning bij kmstand 248000 verantwoord? (motor is altijd goed onderhouden)

de motor zou een gedowntinede D5 163 pk zijn; klopt dit? zo ja, dan zou hij toch vrij eenvoudig (lees goedkoop) getuned moeten kunnen worden?!

wat is een verantwoorde vermogenstoename? opgaves varieren van 157/160/163 pk tot ruim 200!

heeft iemand ervaring met essing dieseltunig?

mag ik bij normaal gebruik een gunstiger verbruik verwachten, of is dit wishful thinking?

bij voorbaat dank,

Berry Biezeman

Geplaatst: 28.06.2009 - 10:50
door edraket
Verbruik zal met een constante snelhei diets lager zijn, als jegaat trappen natuurlijk niet. Uit persoonlijke ervaring zeg ik: ga niet verder dan 180 pk. Ik heb een boel problemen met mij koppeling gehad na de tuning, en daar wordt je niet vrolijk van!

Geplaatst: 28.06.2009 - 10:58
door euerw
zou dit gewoon met de forum sponsors bespreken, maar zelf heb ik gewoon de 200pk+ maar heb wel een GT dus geen koppeling, hoewel niet iedereen met tuning en een handbak last van zijn koppeling heeft/had, denk dat je ook niet steeds vol vermogen er op moet zetten.
alles kan kapot als je maar wil, toch?

Geplaatst: 28.06.2009 - 11:15
door Wolfs XC
Essing tuning ken ik niet.
De mensen die getuned hebben op dit forum (zowel diesel als benzine) zijn erg te spreken over Fasttech en Hartog tuning. Rica is ook eg goed maar duur.

Let op met waar je gaat tunen. Er staat erg veel hierover geschreven op het forum.

Geplaatst: 28.06.2009 - 12:45
door euerw
wat je ook goed kan doen is even een mail doen naar Bob van Volvotech(rica)

Geplaatst: 28.06.2009 - 13:43
door Wim J
Wat zijn de beperkingen van een handbak tov een automaat/geartronic?

Geplaatst: 28.06.2009 - 21:15
door euerw
de koppeling

Geplaatst: 28.06.2009 - 23:39
door edraket
Bij de automaat is tot 2005 ook de automaat de beperking. Maw, elke 5 bak heeft een beperking vwb koppel, of het nu om een automaat of handbak gaat!

Geplaatst: 29.06.2009 - 00:08
door bbi
de reacties raken een beetje off-topic. iemand nog hints, tips, etc wat betreft de oorspronkelijke vragen?

Geplaatst: 29.06.2009 - 08:00
door jochenandries
Ik heb nu 245000 km, heb de motor laten chippen op 225.000 km

En...

Op 232.000 km een nieuwe koppeling mogen steken (met vliegwiel).

Wees gewaarschuwd ! Mijn kostenplaatje was 1900 eurookes

Geplaatst: 29.06.2009 - 08:48
door euerw
schijnbaar kan de GT dan meer hebben dan de 5-bak,

(is tuning bij kmstand 248000 verantwoord? (motor is altijd goed onderhouden) : ja

de motor zou een gedowntinede D5 163 pk zijn; klopt dit? zo ja, dan zou hij toch vrij eenvoudig (lees goedkoop) getuned moeten kunnen worden?!

: klopt is de zelfde mototr dus word het zelfde als de 163pk getuned, betreft de kosten is het even veel werk(Rica)

wat is een verantwoorde vermogenstoename? opgaves varieren van 157/160/163 pk tot ruim 200!

: Gaat om het koppel niet de pk`s maar Rica zet hem naar zijn inzicht wat goed , en heb er zeker geen problemen mee

heeft iemand ervaring met essing dieseltunig? : nee

mag ik bij normaal gebruik een gunstiger verbruik verwachten, ?

: ja zeker wel, hoef niet echt mijn best te doen om 1 op 17 te halen

Geplaatst: 29.06.2009 - 13:13
door edraket
bbi schreef:de reacties raken een beetje off-topic. iemand nog hints, tips, etc wat betreft de oorspronkelijke vragen?
Hoezo off-topic? Het gaat toch om de problemen die kunnen ontstaan bij tuning en tot hoever er getuned kan worden? Dat hangt onder meer af van het type bak welke je auto hebt, dus wat wil je horen? Ik kan wel roepen dat de auto trot 240 pk getuned kan worden, maar als je straks met een rekening van 2000 euro zit vanwegen een rotte koppeling heb je ook niet veel gewonnen!

Geplaatst: 29.06.2009 - 19:51
door bbi
Daar heb je gelijk in; excuses!

Geplaatst: 29.06.2009 - 20:20
door edraket
Al goed.

Geplaatst: 29.06.2009 - 20:24
door euerw
dus in het geval van jou auto zou ik voor maatwerk kiezen en zeker niet naar een onbekende die het voor "weinig" doet, en goed advies vragen.
neem contact op met de sponsors , en je krijg geloof ik ook nog korting of zo.
maar ze zijn wel de mensen die jouw kunnen helpen beslissen

Geplaatst: 19.09.2010 - 17:17
door chris2
Ik heb ook een S60 2.4D met 130pk en wil hem bij RIC laten tunen naar 198pk, als ik het hier zo lees kan ik beter voor de 163 pk gaan ivm de koppelingsproblemen.

Mijn km stand is 200.000 en bouwjaar 2002, maar volgens mij zijn er ook nog genoeg mensen die hem naar 198pk laten tunen zonder problemen lees ik zo op internet.

RICA schreef mij dat getunde 2.4D motoren wel 400.000+ kunnen hebben.

Geplaatst: 19.09.2010 - 17:24
door bart simpson
Die motor is nu ongeveer 9 jaar leverbaar, er zullen er niet heel veel zijn die de 400.000km voorbij zijn, laat staan dat er veel zullen zijn die door Rica getuned zijn, Rica kan die stelling naar mijn idee nooit onderbouwen.

Geplaatst: 23.09.2010 - 20:28
door chris2
Bart simpson, ik denk ook niet dat er veel met een kilometerstand van +/-400.000km rondrijden, denk dat RICA bedoelde dat dit 2.4D blok het makkelijk aan kan en een 200.000km stand echt geen probleem is.

Geplaatst: 22.10.2010 - 20:45
door chris2
Volgende week een afspraak bij RICA om van 130pk naar 163pk gechipt te worden.

Geplaatst: 23.10.2010 - 07:39
door Edgar
chris2 schreef:Volgende week een afspraak bij RICA om van 130pk naar 163pk gechipt te worden.
Het is van te voren nooit aan te geven hoeveel PK's en Nm's je auto heeft, en op
hoeveel PK's en Nm's je uitkomt na tuning. Ga wel voor maatwerk! dan wordt er getuned met respect voor het materiaal (oa koppeling).

En uiteraard veel plezier met het toegenomen vermogen :D