Pagina 1 van 1

Stotterende motor V70 2.0D

Geplaatst: 29.06.2009 - 11:33
door NLMEERC
Ik heb een V70 MY2009 met 2.0D motor. Vooral als ik 's ochtends de moter start en ik rij daarna met constante snelheid dan begint de motor te stotteren. Als dan of de gas loslaat of gasgeef dan stopt het. Dit gebeurt ook als ik de auto enige tijd na rijden laat staan. Ik voel het vooral bij de 3de versnelling, bij de andere versnellingen (4,5,6) lijkt het op banden trillingen (maar inmiddels ben ik achter dat het de motor is)

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Geplaatst: 29.06.2009 - 13:23
door Dulcis
Is denk ik het roetfilter. Ik heb het ook met m'n 2.0D V50 ('08 ). Hij is er voor terug geweest bij de dealer die hebben hem 3 dagen gehouden en alles nagekeken en konden niks vinden. Uiteindelijk gaven ze aan dat wanneer het aanhoudt hij in de fabriek onderzocht moet worden.

In het V50 forum heeft een gebruiker dit wel gedaan en daaruit kwam de conclusie dat het het roetfilter was en er niks aan te doen is........

Geplaatst: 29.06.2009 - 13:34
door Johan
Het roetfilter lijkt mij toch sterk.
Misschien de afstelling die om het B(?) label te halen? Juist omdat het bij constante snelheid is waarbij dan zo min mogelijk brandstof ingespoten wordt.

Klinkt gek maar tuning zou in dat geval het probleem verhelpen.

My 2 cents.

Geplaatst: 29.06.2009 - 18:58
door Dulcis
ja ik vind het ook een sterk verhaal. Maar wanneer het een instellingskwestie had mijn V50 het niet gehad. Die hoeft immers geen B Label te krijgen.....

Als je op het v50 kijkt zie je dat meerdere gebruikers er last van hebben.

Chiptunen losten het idd wel op!

Geplaatst: 30.06.2009 - 12:49
door Grimm
Ruim 150.000 km gereden in een s40 2.0d (MY 2006) zonder hier ooit last van gehad te hebben. In v70 nu inmiddels ook ervaren, mn laag in de toeren.

s40 had natuurlijk ander roetfilter en ander label.

Geplaatst: 01.07.2009 - 10:26
door NLMEERC
heren, bedankt voor de reacties.
Ik heb nu 8500 km op zitten. Met de 10000km controle laat ik ze de auto dagje bij hun staan en goed laten controleren. Uitlezen van de computer heeft in eerste instantie niets opgeleverd.
Ik ben wel enigzins teleurgesteld in mijn eerste Volvo, dit had ik van een premium label niet verwacht (even een zijstapje: de dealer heeft de auto met 3,3 bar op de banden afgeleverd, dat was ook een interessante ervaring)

Geplaatst: 02.07.2009 - 08:31
door Jan W
Ik denk dat de oorzaak van dat "nukkige gedrag" toch wel degelijk gezocht moet worden in de strijd voor een zo schoon mogelijk milieu in combinatie met een zo groot mogelijke brandstofbesparing.....
De zogeheten "drivability" van menig automobiel neemt de laatste jaren dan ook hand-over-hand af.
Alles is immers zo zuinig en zo schraal mogelijk afgesteld. En onderschat de gevolgen van zo'n roetfilter (is reeds opgemerkt) óók niet.

Volgens mij valt er weinig tot niets aan te doen (ook de reinigingscyclus van zo'n roetfilter is volgens mij voorgeprogrammeerd, derhalve niet met een flinke puist gas of zo te beïnvloeden).
Ik vrees voor je dat je er mee moet leren leven -helaas dus.
Maar troost je: het komt bij vrijwel alle moderne -op zuinigheid en/of op "A" en "B" labels ontworpen- merken en modellen voor: bij de ene wat méér, bij de andere wat minder.

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 02.07.2009 - 09:03
door Johan
Ik heb er met mijn D label idd ook geen last van ;-)

Geplaatst: 02.07.2009 - 13:49
door NLMEERC
En nu maar hopen dat de dealer de motor wil tunen om de problemen op te lossen:)