Pagina 1 van 1

Airco compressor relais schakelt niet

Geplaatst: 30.06.2009 - 07:59
door Jasper_Simons
Heren en Dames,

Ik heb kort geleden zelf mijn airco compressor vervangen en het systeem opnieuw laten vullen. Nu wordt de koppeling opeens niet meer bekrachtigd door het relais...
Ik heb het relais gecontroleerd, deze doet het prima. Ik heb ook het relais omzeilt (draadbrug) en dan doet het gehele airco systeem het prima! Ergens tussen de ECC-unit en de relais-doos onder de kap verdwijnt dus het signaal....
Iemand suggesties?

Jasper

Geplaatst: 30.06.2009 - 10:58
door Baseman
Accumulator druksensor stuk? Lucht in het systeem?

Op de senseobus met die drie leidingen eruit, zit een druksensor, 2-draads.
Als je die doorverbind, moet ie aan slaan (LET OP: dit is ter test, slechts zo kort mogelijk proberen)
Of had je dat al gedaan en bedoel je dat met relais?

Geplaatst: 30.06.2009 - 13:16
door Jasper_Simons
Hoi Baseman,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb het systeem gisteren laten vullen, dus ik neem aan dat er geen lucht in zal zitten.
Je bedoelt denk ik sensorbus, toch? Waar kan ik die vinden?
Enig idee of het afpersen van het systeem (hebben ze bij de garage gedaan om te zoeken naar lekken) kan leiden tot een beschadigde sensor?
Al met al vreemd dat ie 'ineens' kapot is; voordat ik de compressor verving en opnieuw liet vullen werkte alles prima (is al wel een paar maanden geleden).

Jasper

Geplaatst: 30.06.2009 - 13:23
door Baseman
Ik bedoel deze:
Afbeelding
Dat wil zeggen, op de foto zie linksboven een zilveren bus zitten, met rechts bovenop een sensor met connector.

Helaas heb ik geen idee waar ie op een 850 zit, maar bij mijn 940 was ik er op deze manier zo uit, dat het systeem leeg was en dus uit veiligheid (druk te laag) niet aansloeg.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Geplaatst: 30.06.2009 - 16:15
door edraket
Bij de 850 zit deze bus er niet. De koelleiding gaat aan de passagierskant het dashboard door. Vlak daarvoor zit de sensor met stekker erop. Die dus even doorverbinden en horen of de airco inkomt.

Geplaatst: 30.06.2009 - 16:23
door Jasper_Simons
Heren,

Ik neem aan dat jullie het over een 850 hebben omdat deze vrijwel hetzelfde is als mijn V70 uit '99?
Ik zal vanavond de sensor opzoeken en kijken of dit de boosdoener is, maar ik ben er bang voor. Inmiddels via mijn garage geinformeerd en zij verwezen me door naar twee specialisten om de ECC unit door meten... Ook zij kunnen me niet helpen.
Heeft iemand electrische schema's van zo'n ECC unit of de pinout zodat ik eventueel wat kan nameten? Een van al die adertjes uit die ECC-unit moet toch dat relais voeden....

Bedankt!
Jasper

Geplaatst: 30.06.2009 - 21:41
door Baseman
Ja, heb ik.
Welk jaar wil je hebben?
Modeljaar graag, type en uitvoering even per PM, krijg je je schema via linkje retour

(oh, trouwens, de originele Volvo ECC toch, geen aftermarket?)

Geplaatst: 01.07.2009 - 08:03
door Jasper_Simons
Ik heb gisteravond nog wat geprobeerd:
Eerst op zoek gegaan naar de sensor en (denk ik) gevonden. Geprobeerd kort te sluiten en als ik dat doe hoor je wel de motorbelasting iets toenemen, maar de airco-koppeling wordt niet bekrachtigd.
Eerder had ik geschreven dat als het relais overbrugd wordt, dat de airco het dan wel doet. Dat is wat de garage me verteld had, maar ik krijg dat zelf niet voor elkaar.

Baseman, alvast bedankt voor de schema's, kan ik misschien nog wat meten. Anders weet ik het ook niet meer....

Jasper

PS. Het is inderdaad originele Volvo ECC

Geplaatst: 01.07.2009 - 11:55
door Baseman
Ja, dat zal ie zijn.
Afbeelding
Maarre, motorbelasting neemt toe, als je hem overbrugd?
Vreemd.

Je moet de pinnen in de connector die aan de kabelboom zit, dorverbinden hè, niet die op de sensor, maar dat had je toch wel begrepen?

Als de aircopomp niet aan slaat, zou ik het toch eens in zekeringen of relais-faillure gaan zoeken.
Schema is onderweg, daarvan ben je reeds op de hoogte.
Suces.

Opgelost!

Geplaatst: 02.07.2009 - 16:09
door Jasper_Simons
Heren en Dames,

Ik heb 'm opgelost. Een van de sockets van de relaisvoet was losgeklikt. In het relais- en zekeringen-kastje onder de kap komt een dikke kabelboom uit. Vier adertjes daarvan hebben kabelschoentjes (vrouw) die met een plastic clip op de plek worden gehouden onder de relaisvoet. Een van die adertjes was losgeschoten uit de clip; werd nog wel omhooggedrukt zodat ik er wel gewoon aan kon met de multimeter, maar er was geen/onvoldoende contact als ik het relais plaatste...
Fijne tijd van het jaar om weer een werkende AC te hebben!

Bedankt voor al het meedenken!
Jasper

Geplaatst: 03.07.2009 - 17:08
door Lourens
Beste Jasper, Ik ga dit ook proberen, ik heb namelijk een airco welke doet niet doet enz. Met name doet hij het niet na verloop van tijd (warmte) de garage zegt dat het ligt aan versleten airco koppeling. Kan je nog aangeven welk relais het exact is? De sensor is bij mijn 850 dezelfde als bij jou. Ik hoor graag van je, want mij is het ook iets te warm zonder airco.

Geplaatst: 04.07.2009 - 12:07
door Jasper_Simons
Hoi Lourens,

Ik denk niet dat je er veel aan zult hebben, want als jouw airco überhaupt koud wordt, als is het maar een klein beetje, dan werkt je relais waarschijnlijk prima. Ik heb op dit forum (en ook andere forums) inderdaad gezien dat de koppeling meestal de boosdoener is, zeker als de AC uitvalt bij hogere temperaturen. Als je een beetje handig bent, kun je zelf de koppeling opnieuw afstellen (zitten ringetjes tussen, kunnen eruit). Er staan goede instructies op de forums of anders in de autovraagbaak. De garage kan het ook voor je doen en dat mag niet veel meer kosten dan 150,- in uren.
Als je pech hebt, dan is de koppeling al versteld en versleten. Dan moet ie geheel vervangen worden, maar de compressor zelf niet! Laat je dat niet aanpraten door de garage. Een nieuwe koppeling is ook niet al te duur.

Als je toch nog naar het relais wilt zoeken; onder de kap zit (bij een V70) een zekeringkastje en een relaiskastje. Op de sticker in het deksel van her relaiskastje staat welke welke is (staat ook wel in het boekje van de auto).

Succes!
Jasper

Airco

Geplaatst: 05.09.2009 - 20:31
door Lourens
Hoi Jasper,

Sorry voor de late reactie, dat is een heel ander bedrag dan dat mijn garage melde die had het over een honderdje of drie alleen voor de koppeling vervangen. Ik zal het forum eens afstruinen of ik iets kan vinden.

Geplaatst: 07.09.2009 - 23:32
door Ramon&Ramon
Dat bedrag klopt,die magneetkoppeling kost meer dan 200 euro ex btw ,ex montage.
Maar voor 300 euro koop je ook een nieuwe pomp bij de imitatie handel..
Maar in veel gevallen zit het probleem ergens anders.

Geplaatst: 07.09.2009 - 23:35
door Ramon&Ramon
Die spoelen in de magneetkoppelingen gaan vaak stuk,daar zit dan een onderbreking in die temperatuur afhankelijk is,bij een warme motor treed deze onderbreking in de spoel op,waardoor het systeem uitvalt.
Dan heeft afstellen totaal geen zin,je leest het vaak,dat je de boel opnieuwe afmoet stellen,maar bied vaak weinig of geen uitkomst.