Pagina 1 van 1

drive start-stop

Geplaatst: 04.07.2009 - 15:57
door lg
hallo,

ik heb nu sinds een paar dagen m'n C30 drive start-stop.
geweldig om mee te rijden, alleen vertrekken vanuit stilstand met de airco op is een probleem, het lijkt alsof er dan gewoon niet genoeg vermogen is.
het is nog erger als je lichtjes bergop staat, dan valt ie gewoon stil als je niet snel voldoende op het gas gaat staan, ik lijk dan wel een beginnend chauffeurke :P
nu heb ik net met de dealer gebeld en ze zouden er maandag naar kijken.

is er hier misschien iemand die dat probleem ook heeft gehad of nog heeft?

groeten,
Benny

Geplaatst: 04.07.2009 - 17:54
door Paul
Je bent de eerste hier op het forum met deze ervaring in een DrivE Start-Stop. Kan je helaas dus niet vertellen hoe dit zit!

Geplaatst: 08.07.2009 - 18:57
door beschuitfluiter
even wachten; ik heb er vrijdag ook een als het goed is ;)

Geplaatst: 08.07.2009 - 19:13
door Paul
Er staat een hele test in de nieuwe autoweek.

Geplaatst: 09.07.2009 - 20:45
door beschuitfluiter
Paul schreef:Er staat een hele test in de nieuwe autoweek.
Staat weinig boeiends over in; heb hem gekocht... ding doet t boven de 18oo rpm prima, en 't start/stop doet in NL weinig omdat we veel filerijden dus weinig echt stil staan. Verder twijfelen ze aan het blok in grotere auto's dan de c30/s40 doordat je echt niet vooruit komt en dus gaat terugschakelen en gaat gassen... not worth buying dus...

Geplaatst: 10.07.2009 - 00:40
door Mike Philippens
beschuitfluiter schreef:
Paul schreef:Er staat een hele test in de nieuwe autoweek.
start/stop doet in NL weinig omdat we veel filerijden dus weinig echt stil staan
Lekker intelligente opmerking. Start/stop is ook niet voor de snelweg bedoeld, maar voor in de stad. En als je ooit een ritje door Rotterdam of Dordrecht hebt gemaakt, snap je al dat dat een fikse besparing kan opleveren.

Soms lees je verhalen in die tests waardoor je ernstig gaat twijfelen aan het vermogen om goed na te denken van de heren/dames testers.

Overigens was ik zo'n 25 jaar geleden in Zwitserland en daar hadden ze al een extra verkeerslicht tbv handmatige start/stop systemen. Je moest ze dan (geloof ik) met een knopje uit zetten, maar als je gas gaf, startte ie de motor zelf weer. Het extra verkeerslicht ging een seconde of 2 voor groen aan. Het kan dus al zeg maar een kwart eeuw. Mij een groot raadsel waarom het nu pas als 'vernieuwing' wordt verkocht. Zal wel met Al Gore te maken hebben. Ik snap die mechanismen wel, alleen de logica erachter niet.

Geplaatst: 10.07.2009 - 08:38
door S80 Executive
Ik heb er al eens wat over geschreven. Ik heb op vakantie een Focus met de 1.6tdci gereden, 5 man aan boord. Wat een ongelooflijk turbogat! Onder de 2000 r/pm gebeurt er gewoon niets. Als je dan (met ongeveer 5 km/h, airco aan) een helling oprijdt, dan slaat ie gewoon af! Je moet dan af en toe met een slippende koppeling rijden. Nee, dat was geen prettige ervaring. Geef mij maar een automaat...

S80 Executive

Geplaatst: 10.07.2009 - 19:57
door DouweS40
Het turbogat zal denk ik inderdaad de boosdoener zijn. Je hebt bij het wegrijden inderdaad het gevoel (constatering) dat er even niks gebeurd.
Daarna als je bij de 1750 toeren komt, voel je de turbo er bij komen en wil hij wel weg.

Zeker in het begin is het wennen, had ik althans. Maar nu valt het wel mee ik geef wat meer gas bij het wegrijden en laat de koppeling dan opkomen. (zonder al te veel de koppeling te laten slippen).
Dus ik denk dat je er straks minder last van zult hebben, maar je zult het wel blijven merken.
Chiptuning schijnt de oplossing te zijn, ik moet nog steeds een keer een proefritje bij de dealer erin maken. Aan de andere kant vind ik het ook weer zonde van mijn geld (tunen) omdat ik ook nog andere wensen heb.

Geplaatst: 10.07.2009 - 20:07
door beschuitfluiter
Mike Philippens schreef:
beschuitfluiter schreef:
Paul schreef:Er staat een hele test in de nieuwe autoweek.
start/stop doet in NL weinig omdat we veel filerijden dus weinig echt stil staan
Lekker intelligente opmerking. Start/stop is ook niet voor de snelweg bedoeld, maar voor in de stad. En als je ooit een ritje door Rotterdam of Dordrecht hebt gemaakt, snap je al dat dat een fikse besparing kan opleveren.

Soms lees je verhalen in die tests waardoor je ernstig gaat twijfelen aan het vermogen om goed na te denken van de heren/dames testers.

Overigens was ik zo'n 25 jaar geleden in Zwitserland en daar hadden ze al een extra verkeerslicht tbv handmatige start/stop systemen. Je moest ze dan (geloof ik) met een knopje uit zetten, maar als je gas gaf, startte ie de motor zelf weer. Het extra verkeerslicht ging een seconde of 2 voor groen aan. Het kan dus al zeg maar een kwart eeuw. Mij een groot raadsel waarom het nu pas als 'vernieuwing' wordt verkocht. Zal wel met Al Gore te maken hebben. Ik snap die mechanismen wel, alleen de logica erachter niet.
Tja, inderdaad; niet echt een duchtige test in die Autoweek,maar goed...
Ik ga de mijne morgen ophalen... \o/

Geplaatst: 18.07.2009 - 11:39
door Hulsberry
Gewoon lekker sportief schakelen dus... ;) en weg zijn overigens de milieuvoordelen van het Drive-concept :-D


DouweS40 schreef:Het turbogat zal denk ik inderdaad de boosdoener zijn. Je hebt bij het wegrijden inderdaad het gevoel (constatering) dat er even niks gebeurd.
Daarna als je bij de 1750 toeren komt, voel je de turbo er bij komen en wil hij wel weg.

Zeker in het begin is het wennen, had ik althans. Maar nu valt het wel mee ik geef wat meer gas bij het wegrijden en laat de koppeling dan opkomen. (zonder al te veel de koppeling te laten slippen).
Dus ik denk dat je er straks minder last van zult hebben, maar je zult het wel blijven merken.
Chiptuning schijnt de oplossing te zijn, ik moet nog steeds een keer een proefritje bij de dealer erin maken. Aan de andere kant vind ik het ook weer zonde van mijn geld (tunen) omdat ik ook nog andere wensen heb.

Geplaatst: 20.07.2009 - 17:27
door lg
Inderdaad het zal wel het turbogat zijn, eenmaal boven de 1750rpm is er geen enkel probleem, heb nu bijna 2000km op de teller en moet toegeven dat het wel even wennen is, al is het met de airco op toch erg vervelend, je voelt de auto dan ook trillen als ie gewoon stationair draait maw het toerental mag wat hoger als de airco aanstaat. bij mijn vorige auto gebeurde dat trouwens ook "airco aan toerental +100rpm"

Nu heb ik even nog een ander vraagje over het verbruik, het valt mij namelijk op dat als ik s' morgens met koude motor start het zeker 15km duurt eer het verbruik zakt tot een aannemelijk cijfer, het maakt niet uit als ik nu 120 rij op de snelweg of 80 tot 90 op een secundaire weg ik krijg het verbruik dan niet onder de 7liter, op de snelweg zelfs 8 tot 9 liter. (volgens de boordcomputer)
Op een gegeven moment zakt het verbruik dan ineens wel, terwijl ik toch aan dezelfde snelheid rij.
Is dit normaal, heeft de motor nu eenmaal zolang nodig om echt op temperatuur te komen en hoe is dat bij jullie?

Benny

Geplaatst: 20.07.2009 - 20:11
door beschuitfluiter
ik zal er eens op letten; heb mijn boordcomputer tot nu toe altijd op gemiddeld staan of actieradius.

heb er nu in 1 week zo'n 1500km op zitten en zit op een schappelijke 5.5L/100km gemiddels... moet lager kunnen maar denk niet dat ik na het inrijden nog veel lager ga uitkomen.

3.9L/100km als opgave lijkt me daarom ook haast niet mogelijk of je moet alleen maar 90km/h op CC rijden op de snelweg :/