Pagina 1 van 1

temperatuur 440

Geplaatst: 06.07.2009 - 11:48
door marrty
Hallo allemaal,

Het volgende doet zich voor. De temperatuurmeter staat iets boven de helft, dit is normaal. Maar soms ( niet altijd ) als ik voor een stoplicht sta, gaat de temperatuurmeter opeens bijna in het rood, blijft net ervoor steken. De koelvin slaat wel gewoon aan. Na een halve minuut gaat de temp. meter weer naar iets boven de helft. Ook bij het inparkeren, of filerijden, doet zich dit voor. Temp. meter naar bijna in het rood, terwijl de koelvin aanslaat, en na 30 sec terug naar iets boven de helft.

Als ik de motorkap open terwijl de meter bijna in het rood staat, voelt de motor niet echt warmer dan normaal. Het meeste kan ik gewoon aanraken.

De temp. sensor is trouwens net vervangen, en de printplaat van de meters is ook net schoongemaakt.

Is dit normaal? En moet ik me zorgen maken?

Groeten, Martijn

Geplaatst: 06.07.2009 - 17:13
door 460volvo
Ik heb zoon zelfde topic lopen, zijn al aantal reacties op gekomen.

Geplaatst: 06.07.2009 - 17:37
door Blade
klinkt als een defecte thermostaat.. De overige onderdeeltjes heb je al vervangen/gechekt/schoongemaakt, blijft de thermostaat over.

Geplaatst: 06.07.2009 - 22:02
door marrty
Is het erg om daar mee door te rijden, met een defecte thermostaat? Slecht voor de motor?

Geplaatst: 06.07.2009 - 22:13
door Iroll
Volkomen normaal, hoort zo. Bij stilstand in de file, voor een stoplicht ed is er geen rijwind om de radiateur te koelen. Dus dan moet de fan bijspringen. Je hebt gewoon ook last van auto hypochondrie!

Geplaatst: 06.07.2009 - 22:25
door marrty
Haha, ja, Iroll, misschien wel inderdaad! :-)
Ik weet dat het normaal is dat de fan bijspringt in de file etc. Maar is het ook normaal dat de temp. meter dan bijna in het rood gaat??

Geplaatst: 06.07.2009 - 22:31
door dash
klinkt inderdaad als een termostaatprobleem. Slaat je eerste trap van je fan wel aan?

Geplaatst: 06.07.2009 - 22:36
door marrty
Ja, volgens mij slaat die wel aan, de eerste trap...

Geplaatst: 06.07.2009 - 22:54
door Iroll
De fan slaat aan bij ong. 100c, dus dat klopt aardig met het rood v.d meter. De bedrijfstemp is 92c, dus maar 8 graden hoger. FF stilstaan is dan genoeg om de meter naar het rood te doen gaan, zeker met het hete weer van de laatste dagen. Ik weet niet of er bij jouw een 2 traps sensor inzit. 1e schakeld in bij 100c, 2 bij 105, kan een paar graden schelen. De koeling is ontworpen tot ong. 115c voordat de boel overkookt. Dus de meter mag zelfs rustig iets in het rood komen. Als die daar maar niet lang blijft. En vertrouw ook niet teveel op de meter, die zal ook wel niet helemaal kloppen na een jaar of 20!

Geplaatst: 06.07.2009 - 23:04
door marrty
Okay, Iroll... bedankt!
Dus het is helemaal niet erg dat de meter dan reageert door in het rood te gaan? Vroeger gebeurde dit gek genoeg nooit, ook vorige zomer niet...

Geplaatst: 07.07.2009 - 00:50
door ArjenM
Bij mij komt hij ook niet in het rood. Wel iets boven het midden bij stilstand, maar ver van het rode. Omdat je aangeeft dat het eerder niet was zou ik ook aan de thermostaat denken.

Iroll,

De vraagbaak geeft aan dat de 1e trap bij 95c is en als je injectorkoeling hebt zelf bij 92c. En de 2e trap zou bij 101c zijn. Is die info onjuist?

Geplaatst: 07.07.2009 - 11:43
door marrty
Okay, Arjen, bedankt!

Mijn vraag is dus: kan ik even wachten met dit te laten repareren, of moet dat z.s.m worden gedaan?

Geplaatst: 09.07.2009 - 14:09
door Diamondnick
Heb net mijn thermostaat vervangen en schrok ook even van het resultaat maar zoals op de afbeelding te zien is, volgens mij hoort de meter daar in de buurt te staan.

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/rqC ... directlink

(voorheen stond die altijd open en was mijn motor altijd erg koel :P)

Owh en het thermostaat vervangen kost ongeveer 9 euro aan materiaal en is ongeveer het makkelijkste om zelf te doen.

Ik heb er zelfs foto's van. (ik heb een foto obsessie) ik fotografeer alles wat ik doe. Ik ben zelf nogal van de beelden en niet zo van de tekst...

Geplaatst: 09.07.2009 - 16:30
door marrty
Mijn probleem is opgelost: de thermostaat was kapot; de bovenste KVS buis was gloeiend heet, de onderste koud... nu is de temp. weer prima, net boven 't midden, en stabiel!
dankjewel iedereen voor het meedenken!

Geplaatst: 09.07.2009 - 17:40
door Ron440Fleet
Foto van metertje prima toch zo de mijne nu iets lager met nieuwe thermostaat.