vakantie check up

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaejoon73
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.10.2007 - 14:42
Locatie: amsterdam
Contacteer:

beste lieden,
ik durf het aan om met deze auto heel centraal europa langs te gaan, maar heb een paar vragen over de olietemp. en koelvloeistof/radiator.
olie: bestaat er zoiets als een ideale bedrijfstemp? als ik stevig rij kom ik geregeld op de 100, ik bemerk dat dat toch wel een psychologische grens is, veel te bang dat mijn motor het niet houdt...(nb ik heb de groene pijlstokversie) verder ben ik benieuwd wat de beste (meest ideale olie) is voor deze auto
koeltemp: nog nooit heb ik koelvloeistof bijgevuld, sterker: nog nooit aan gedacht, is het raadzaam dat wel een keer te doen, en wat raden jullie me aan. de auto krijgt jaarlijks zijn grote beurt, ik neem aan dat dat dan geregeld wordt.
bedankt!
Stephan
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De olietemp waarschuwing STOP verschijnt pas in je display bij 154c! Het is geen water per slot van rekening. Bij hogere snelweg snelheden en heet weer kan die oplopen tot 120c+ is geen enkel probleem als je kwaliteits olie gebruikt. Ik zweer bij Catrol magnatec 10W/40 semi-synthetisch. Maar anderen zweren weer bij andere merken en viscositeiten, dat is een oneindige discussie op alle auto fora. Volvo schrijft iig 10W40 voor in ons klimaat.
De watertemp moet tijdens het rijden rond de 92c zijn, oplopend bij heet weer en stilstand naar de 100c, dan springt de fan in. Als je thermostaat goed is uiteraard. De display geeft STOP aan bij 115c, dan begint het water uit je expansievat te spuiten.
Vervangen van de anti-vries hoort om het jaar te gebeuren. Na 2 jaar begint anti vries zijn beschermende werking tegen corrossie en vriezen te verliezen. Veel garages laten dit na, maar moet op de rekening terug te vinden zijn. Is ook makkelijk zelf te doen.
Gebruikersavatar
jaejoon73
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.10.2007 - 14:42
Locatie: amsterdam
Contacteer:

bedankt, ik heb inderdaad ontdekt dat er niet echt een eenduidig antwoord te vinden is, typisch internet natuurlijk...
ik volg graag het 'volvo protocol' dus 10w40 it is. het merk is mij om het even, zo ver gaat mijn beleving ook weer niet.
100 graden watertemp heb ik zeer zelden dus uw antwoord stelt mij zeer gerust.
nogmaals bedankt, ik denk dat ik toch zekerheidshalve de koelvloeistof (u noemt het anti-vries, ik neem aan dat dat twee van dezelfde termen zijn?) ga vervangen. dat mag geen hoge prijs heten lijkt me.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

ik denk dat ik toch zekerheidshalve de koelvloeistof (u noemt het anti-vries, ik neem aan dat dat twee van dezelfde termen zijn?) ga vervangen. dat mag geen hoge prijs heten lijkt me.
Anti-vries moet je 50/50 verdunnen met gedestilleerd of goed doorgekookt water. Dit om kalkneerslag in het blok te voorkomen. Koelvloeistof is kant en klaar, kan je er zo in gieten. Liever niet deze twee mengen, dus alleen koelvloeistof gebruiken als je alles vervangt. Dit omdat er hoogst waarschijnlijk anti vries inzit omdat Volvo dat voorschrijft. Geen rode variant gebruiken maar de blauw/groene soort. Even de zoekfunctie van 480 en 440-460 forum gebruiken voor de procedure. Daar is zat over geschreven.
Gebruikersavatar
jaejoon73
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.10.2007 - 14:42
Locatie: amsterdam
Contacteer:

oef, alweer bedankt, het is dus minder 'dummyproof' dan ik dacht, dit ga ik niet zelf doen, aangezien ik net zo goed kan sleutelen als mijn moeder internetten...(verder kan ze heel erg veel)
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Verder natuurlijk de banden (incl. reserve) en de andere vloeistoffen controleren. Remvloeistof hoort ook om de 2 jaar vervangen te worden, dus als dat niet gebeurd is, is het daar ook een mooi moment voor.

Controleer wanneer de distributieriem vervangen is/moet worden. Ik zou niet lekker rijden half Europa door met het idee dat de riem misschien aan het eind van z'n levensduur is.

Remmen even controleren of de blokken nog voldoende dik zijn.

En het is altijd handig om een liter koelvloeistof en olie mee te nemen. Neemt nauwelijks ruimte in en kan goed van pas komen.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

De watertemperatuur bij mij (volvo 440 turbo) is meestal tussen de 75 en 80 graden, bij een vriend die twee volvo 480 turbo's heeft net hetzelde...

Bij mijn volvo 480 was dit meestel tussen de 80 en 90 graden.

Wil dit zeggen dat die vriend zijn twee turbo's en de mijne zijn thermostaat niet goed regelt?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk dat er bij de turbo's een lagere temp thermostaat inzit, ik dacht een van 82c. Dus dat kan wel kloppen. Turbo's moeten goed gekoelt worden, nietwaar?
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

Water temperatuur van een 2 liter ligt rond de 85 graden celcius, de fan slaat in bij 92 graden.

In de file kan de temperatuur makkelijk oplopen omdat er geen rijwind koeling is door de kachel aan te zetten op z'n warmst (ramen open) wordt je koel circuit groter.

Een hele fijne vakantie
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
Gebruikersavatar
jaejoon73
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.10.2007 - 14:42
Locatie: amsterdam
Contacteer:

klopt, bij mij ook (2 liter > 85 graden)
over distributieriem: om de hoeveel kilometer moet die vervangen laten worden?
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

Tijdsinterval is afhankelijk van type motor, leeftijd.

2 liters elke 90 dkm of 6 jaar. dat geldt tenminste voor mijn auto.
to be sure check the dealer.
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
Gebruikersavatar
jaejoon73
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.10.2007 - 14:42
Locatie: amsterdam
Contacteer:

ja het is 90k km en ik zit net op de 180k dus vervangen maar...
Gebruikersavatar
Cruising 480
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 10.02.2008 - 14:26
Locatie: Hardinxveld (ZH)

Bij mijn 480 zit de koelwater temparatuur tijdens het rijden rond de 75 graden. In de file slaat de fan pas bij 98 aan en bij 92 weer uit.
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987

Groeten Robin
Plaats reactie

Terug naar “De 480”