Pagina 1 van 1

vakantie check up

Geplaatst: 06.07.2009 - 14:39
door jaejoon73
beste lieden,
ik durf het aan om met deze auto heel centraal europa langs te gaan, maar heb een paar vragen over de olietemp. en koelvloeistof/radiator.
olie: bestaat er zoiets als een ideale bedrijfstemp? als ik stevig rij kom ik geregeld op de 100, ik bemerk dat dat toch wel een psychologische grens is, veel te bang dat mijn motor het niet houdt...(nb ik heb de groene pijlstokversie) verder ben ik benieuwd wat de beste (meest ideale olie) is voor deze auto
koeltemp: nog nooit heb ik koelvloeistof bijgevuld, sterker: nog nooit aan gedacht, is het raadzaam dat wel een keer te doen, en wat raden jullie me aan. de auto krijgt jaarlijks zijn grote beurt, ik neem aan dat dat dan geregeld wordt.
bedankt!
Stephan

Geplaatst: 06.07.2009 - 15:13
door Iroll
De olietemp waarschuwing STOP verschijnt pas in je display bij 154c! Het is geen water per slot van rekening. Bij hogere snelweg snelheden en heet weer kan die oplopen tot 120c+ is geen enkel probleem als je kwaliteits olie gebruikt. Ik zweer bij Catrol magnatec 10W/40 semi-synthetisch. Maar anderen zweren weer bij andere merken en viscositeiten, dat is een oneindige discussie op alle auto fora. Volvo schrijft iig 10W40 voor in ons klimaat.
De watertemp moet tijdens het rijden rond de 92c zijn, oplopend bij heet weer en stilstand naar de 100c, dan springt de fan in. Als je thermostaat goed is uiteraard. De display geeft STOP aan bij 115c, dan begint het water uit je expansievat te spuiten.
Vervangen van de anti-vries hoort om het jaar te gebeuren. Na 2 jaar begint anti vries zijn beschermende werking tegen corrossie en vriezen te verliezen. Veel garages laten dit na, maar moet op de rekening terug te vinden zijn. Is ook makkelijk zelf te doen.

Geplaatst: 06.07.2009 - 15:53
door jaejoon73
bedankt, ik heb inderdaad ontdekt dat er niet echt een eenduidig antwoord te vinden is, typisch internet natuurlijk...
ik volg graag het 'volvo protocol' dus 10w40 it is. het merk is mij om het even, zo ver gaat mijn beleving ook weer niet.
100 graden watertemp heb ik zeer zelden dus uw antwoord stelt mij zeer gerust.
nogmaals bedankt, ik denk dat ik toch zekerheidshalve de koelvloeistof (u noemt het anti-vries, ik neem aan dat dat twee van dezelfde termen zijn?) ga vervangen. dat mag geen hoge prijs heten lijkt me.

Geplaatst: 06.07.2009 - 17:03
door Iroll
ik denk dat ik toch zekerheidshalve de koelvloeistof (u noemt het anti-vries, ik neem aan dat dat twee van dezelfde termen zijn?) ga vervangen. dat mag geen hoge prijs heten lijkt me.
Anti-vries moet je 50/50 verdunnen met gedestilleerd of goed doorgekookt water. Dit om kalkneerslag in het blok te voorkomen. Koelvloeistof is kant en klaar, kan je er zo in gieten. Liever niet deze twee mengen, dus alleen koelvloeistof gebruiken als je alles vervangt. Dit omdat er hoogst waarschijnlijk anti vries inzit omdat Volvo dat voorschrijft. Geen rode variant gebruiken maar de blauw/groene soort. Even de zoekfunctie van 480 en 440-460 forum gebruiken voor de procedure. Daar is zat over geschreven.

Geplaatst: 06.07.2009 - 17:23
door jaejoon73
oef, alweer bedankt, het is dus minder 'dummyproof' dan ik dacht, dit ga ik niet zelf doen, aangezien ik net zo goed kan sleutelen als mijn moeder internetten...(verder kan ze heel erg veel)

Geplaatst: 06.07.2009 - 20:36
door Melvin
Verder natuurlijk de banden (incl. reserve) en de andere vloeistoffen controleren. Remvloeistof hoort ook om de 2 jaar vervangen te worden, dus als dat niet gebeurd is, is het daar ook een mooi moment voor.

Controleer wanneer de distributieriem vervangen is/moet worden. Ik zou niet lekker rijden half Europa door met het idee dat de riem misschien aan het eind van z'n levensduur is.

Remmen even controleren of de blokken nog voldoende dik zijn.

En het is altijd handig om een liter koelvloeistof en olie mee te nemen. Neemt nauwelijks ruimte in en kan goed van pas komen.

Geplaatst: 06.07.2009 - 22:24
door Volvo_480_turbootje
De watertemperatuur bij mij (volvo 440 turbo) is meestal tussen de 75 en 80 graden, bij een vriend die twee volvo 480 turbo's heeft net hetzelde...

Bij mijn volvo 480 was dit meestel tussen de 80 en 90 graden.

Wil dit zeggen dat die vriend zijn twee turbo's en de mijne zijn thermostaat niet goed regelt?

Geplaatst: 06.07.2009 - 23:01
door Iroll
Ik denk dat er bij de turbo's een lagere temp thermostaat inzit, ik dacht een van 82c. Dus dat kan wel kloppen. Turbo's moeten goed gekoelt worden, nietwaar?

Geplaatst: 07.07.2009 - 09:03
door telegraphroad
Water temperatuur van een 2 liter ligt rond de 85 graden celcius, de fan slaat in bij 92 graden.

In de file kan de temperatuur makkelijk oplopen omdat er geen rijwind koeling is door de kachel aan te zetten op z'n warmst (ramen open) wordt je koel circuit groter.

Een hele fijne vakantie

Geplaatst: 07.07.2009 - 11:38
door jaejoon73
klopt, bij mij ook (2 liter > 85 graden)
over distributieriem: om de hoeveel kilometer moet die vervangen laten worden?

Geplaatst: 07.07.2009 - 17:43
door telegraphroad
Tijdsinterval is afhankelijk van type motor, leeftijd.

2 liters elke 90 dkm of 6 jaar. dat geldt tenminste voor mijn auto.
to be sure check the dealer.

Geplaatst: 14.07.2009 - 11:35
door jaejoon73
ja het is 90k km en ik zit net op de 180k dus vervangen maar...

Geplaatst: 15.07.2009 - 11:59
door Cruising 480
Bij mijn 480 zit de koelwater temparatuur tijdens het rijden rond de 75 graden. In de file slaat de fan pas bij 98 aan en bij 92 weer uit.