Vakantieperikelen...
Geplaatst: 06.07.2009 - 19:57
Vorige week vrijdagavond alles ingepakt om zaterdag ochtend richting Bussang in de Vogezen te vertrekken. Alles zag er goed uit, het weer, de auto was top beladen, geen doorgezakte kont en een lekkere kogeldruk van 80 kg. Dan rijdt de combinatie het lekkerst!
Via Utrecht naar Den Bosch, Eindhoven richting Maastricht. Bij Weert, AC Nederweerd, even gestopt voor een bakkie.
Even na Weert kreeg ik de melding “Accuspanning laag” in de display… Dat zit toch niet lekker.. Bij het eerst volgende pompstation even gestopt en in de caravan de accu losgekoppeld, deze is niet al te best meer wist ik, en ook de 12V koelkast schakelaar uitgezet. Ik dacht dat dat de grootste stroomverbruikers wel waren. Bij het wegrijden van het terrein ging de melding al van de display weg. Zo, ook weer gefikst dacht ik! Even later, vlak voor Maastricht weer de melding.. Hmm. De dealer in Lelystad maar even gebeld wat te doen. Door verwezen naar de dealer in Maastricht en zo de bult afgerold het terrein van Volvo Maastricht op! De eerste diagnose was meteen een vervelende, dynamo stuk. Op zaterdag middag om 12 uur en ze hadden er geen op voorraad liggen, maandag op zijn vroegst konden ze wat regelen…
De ANWB maar ingeschakeld. En na onde3rzoek, jawel, de dynamo stuk, wat een verrassing! Via de ANWB een garage gevonden in Margraten die nog die middag de dynamo kon vervangen voor een gereviseerde, das mooi!
Tegen de klok van 1600 uur konden we onze weg vervolgen, hehe!
Via Maastricht ging het richting Luik. We namen de ring om Luik heen, en op de eerste bult:
Volledig in de noodloop en met 10 km/h omhoog. De storing “Motormanagement service bij onderhoud” …Zo goed en zo kwaad als het ging Luik voorbij gekomen en een campingetje opgezocht. Aldaar de ANWB maar weer gebeld. Er kwam binnen 2 uur iemand langs op de camping.
Deze beste man kwam met een vrachtwagen waar de auto op gereden kon worden. Motorkap open, motor laten draaien, beetje gas geven: Meneer, de turbo is kapot. Ik zal uw auto mee nemen en dan wordt deze maandag of dinsdag naar de dealer in Maastricht gebracht. Ik dacht: Mooi niet! Ik dacht dat ik zonder caravan nog wel wat kon rijden, dus laat mijn auto maar staan!
Meteen de garage waar we net 3 uur geleden vandaan kwamen gebeld en het probleem voorgelegd. We konden morgen (Zondag!!!) wel even langs komen!
Zondag ochtend dus zonder caravan weer terug naar Maastricht gereden. De diagnoseapparatuur eraan en er kwamen drie storingen uit. 1 ervan was de boosdoener: Magneetventiel afblaasklep storing (of iets er dicht bij in de buurt). Na een rondje gereden te hebben waarbij op werd gemerkt dat hij erg sloom aanvoelde en buitensporig rookte is besloten dat het moest liggen aan het vast zitten van de verstelbare schoepen van de turbo door vervuiling. Dit is op twee manieren op te lossen:
1, De turbo verwijderen, schoonmaken, reviseren waar nodig, en weer monteren
2, Met een goedje van Forte en een speciaal gereedschap gemonteerd op de luchtinlaat voor het spruitstuk de boel reinigen door de Forte te doseren in de venturie.
De laatste maar verkozen onder het mom baat het niet dan schaadt het niet! Twee en een half uur later was de lucht inlaat, die ook compleet verstopt zat, weer brand schoon! Dat bood perspectief. Na een proefrondje in een geheel anders rijdende auto (!!!!) afgerekend en weer richting de caravan gereden.
De volgende dag, maandag, de caravan weer aangehaakt en weer verder gereden richting Vogezen. Nog een beetje stijfjes achter het stuur zittend bleek ik nu fluitend de bergen op te kunnen rijden. Dat was ff een fijn gevoel!
We zouden maar een week gaan, dus inmiddels ben ik weer thuis. Op de terugweg is de auto nog een keer in noodloop gegaan… Verder leek alles goed.
Nu een paar vraagjes:
Zou een dealer onderhouden auto dit mogen overkomen, een verstopte luchtinlaat en vast zittende schoepverstelling door vervuiling? Ik kies speciaal voor de (duurdere) dealer om dit soort dingen juist te voorkomen?
Zou de turbo alsnog uit elkaar moeten, gezien ik op de terugweg weer de storing gehad heb?
Is dit een bekend probleem?
Zo dat moest ik even van me afschrijven hoor! Alvast bedankt voor de reacties!
Via Utrecht naar Den Bosch, Eindhoven richting Maastricht. Bij Weert, AC Nederweerd, even gestopt voor een bakkie.
Even na Weert kreeg ik de melding “Accuspanning laag” in de display… Dat zit toch niet lekker.. Bij het eerst volgende pompstation even gestopt en in de caravan de accu losgekoppeld, deze is niet al te best meer wist ik, en ook de 12V koelkast schakelaar uitgezet. Ik dacht dat dat de grootste stroomverbruikers wel waren. Bij het wegrijden van het terrein ging de melding al van de display weg. Zo, ook weer gefikst dacht ik! Even later, vlak voor Maastricht weer de melding.. Hmm. De dealer in Lelystad maar even gebeld wat te doen. Door verwezen naar de dealer in Maastricht en zo de bult afgerold het terrein van Volvo Maastricht op! De eerste diagnose was meteen een vervelende, dynamo stuk. Op zaterdag middag om 12 uur en ze hadden er geen op voorraad liggen, maandag op zijn vroegst konden ze wat regelen…
De ANWB maar ingeschakeld. En na onde3rzoek, jawel, de dynamo stuk, wat een verrassing! Via de ANWB een garage gevonden in Margraten die nog die middag de dynamo kon vervangen voor een gereviseerde, das mooi!
Tegen de klok van 1600 uur konden we onze weg vervolgen, hehe!
Via Maastricht ging het richting Luik. We namen de ring om Luik heen, en op de eerste bult:
Volledig in de noodloop en met 10 km/h omhoog. De storing “Motormanagement service bij onderhoud” …Zo goed en zo kwaad als het ging Luik voorbij gekomen en een campingetje opgezocht. Aldaar de ANWB maar weer gebeld. Er kwam binnen 2 uur iemand langs op de camping.
Deze beste man kwam met een vrachtwagen waar de auto op gereden kon worden. Motorkap open, motor laten draaien, beetje gas geven: Meneer, de turbo is kapot. Ik zal uw auto mee nemen en dan wordt deze maandag of dinsdag naar de dealer in Maastricht gebracht. Ik dacht: Mooi niet! Ik dacht dat ik zonder caravan nog wel wat kon rijden, dus laat mijn auto maar staan!
Meteen de garage waar we net 3 uur geleden vandaan kwamen gebeld en het probleem voorgelegd. We konden morgen (Zondag!!!) wel even langs komen!
Zondag ochtend dus zonder caravan weer terug naar Maastricht gereden. De diagnoseapparatuur eraan en er kwamen drie storingen uit. 1 ervan was de boosdoener: Magneetventiel afblaasklep storing (of iets er dicht bij in de buurt). Na een rondje gereden te hebben waarbij op werd gemerkt dat hij erg sloom aanvoelde en buitensporig rookte is besloten dat het moest liggen aan het vast zitten van de verstelbare schoepen van de turbo door vervuiling. Dit is op twee manieren op te lossen:
1, De turbo verwijderen, schoonmaken, reviseren waar nodig, en weer monteren
2, Met een goedje van Forte en een speciaal gereedschap gemonteerd op de luchtinlaat voor het spruitstuk de boel reinigen door de Forte te doseren in de venturie.
De laatste maar verkozen onder het mom baat het niet dan schaadt het niet! Twee en een half uur later was de lucht inlaat, die ook compleet verstopt zat, weer brand schoon! Dat bood perspectief. Na een proefrondje in een geheel anders rijdende auto (!!!!) afgerekend en weer richting de caravan gereden.
De volgende dag, maandag, de caravan weer aangehaakt en weer verder gereden richting Vogezen. Nog een beetje stijfjes achter het stuur zittend bleek ik nu fluitend de bergen op te kunnen rijden. Dat was ff een fijn gevoel!
We zouden maar een week gaan, dus inmiddels ben ik weer thuis. Op de terugweg is de auto nog een keer in noodloop gegaan… Verder leek alles goed.
Nu een paar vraagjes:
Zou een dealer onderhouden auto dit mogen overkomen, een verstopte luchtinlaat en vast zittende schoepverstelling door vervuiling? Ik kies speciaal voor de (duurdere) dealer om dit soort dingen juist te voorkomen?
Zou de turbo alsnog uit elkaar moeten, gezien ik op de terugweg weer de storing gehad heb?
Is dit een bekend probleem?
Zo dat moest ik even van me afschrijven hoor! Alvast bedankt voor de reacties!