Pagina 1 van 2

Van 7 naar 13-polig

Geplaatst: 06.07.2009 - 23:08
door Whitesmoke
Ik heb nu een 7-polige aansluiting. Deze wil ik omzetten in een 13-polige. Via via weet ik nu dat alleen al de aanschaf van de doos met draden 170 euro kost. Het eropzetten is ongeveer 1.5 uur werk heb ik mij laten vertellen. Vervolgens moet de auto nog een update krijgen (geen extra kosten).

Al en met al 220 euro om van 7 naar 13 polig te komen :? .

Is dit herkenbaar voor jullie?

Geplaatst: 07.07.2009 - 07:33
door V70 T5 assen
Een normale prijs voor een kabelboom , kijk maar eens wat die van een vw golf kost is allemaal redelijk vergelijkbaar.
Sinds de komst van CAN bus is het niet meer plug and play met wat krimp dingen bij de achterlichten.

Als je het alleen wilt doen voor een mistlicht op de caravan er zijn lichten in de handel die werken met de ''vaste" 12 volt v/d caravan en een afstandsbediening in de auto.
Of dit legaal is geen idee , maar wel veel voordeliger.

Geplaatst: 07.07.2009 - 08:16
door Grimm
Van mijn dealer begreep ik dat er meerdere opties zijn om een caravan met 13 polige stekker toch te laten werken op een 7 polige aansluiting aan de auto. Het schijnt mogelijk te zijn het mistachterlicht aan te sluiten op de pool die normaal gebruikt wordt voor de constante voeding. Deze constante voeding wordt vervolgens gekoppeld aan de dimlichten. (Voordeel van een Volvo: de dimlichten doen het altijd zolang je het contact aan hebt)

Overigens heb ik geen idee van de prijs van een dergelijke ingreep en of het opweegt tegen een nieuwe kabelboom.

Geplaatst: 07.07.2009 - 12:23
door Thijs
Ik heb het gewoon voor de €220 laten doen. Werkt gewoon goed, je hebt een extra constantestroomdraad en je hoeft niet te "knoeien" aan de bedrading. Met weer een adaptertje kan je de 7 polige aanhangertjes gewoon aansluiten, en alles werkt ook daarop dan naar wens en wet!

Geplaatst: 07.07.2009 - 18:15
door Msuidgeest
Niet flauw bedoeld maar soms is het toch prettig om een oud ding te rijden.

Ik heb zelf de 7-polige vervangen door een Jeager en dat werkt uitstekend met constante plus, schakelende plus, mistlamp en achteruitrijlamp.

Geplaatst: 07.07.2009 - 19:14
door Whitesmoke
Ik geloof dat ik eruit ben. Ik laat het maar gewoon doen. Kost wel wat maar je hebt er jaren (storingsloos) plezier van.

Bedankt voor jullie reacties!

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:23
door Thijs
Succes! En plezier ermee!

Geplaatst: 07.07.2009 - 23:23
door gerben kerkmeester
ik zou het niet bij de dealer doen, ga naar een automaterialenzaak en koop een kabelboom voor een volvo ben je voor 60 euro klaar. Het monteren is een fluitje van een cent kan bijna met de ogen dicht koop hem dan van bosal en je krijgt er een duidelijke beschrijving bij en een relais en zekering. Hij hoeft alleen maar naar volvodealer om er voor te zorgen als je een caravan erachter hebt dat het mistachterlicht van de auto niet gaat branden met caravan erachter.

Geplaatst: 08.07.2009 - 12:31
door Jan W
....en als je dan toch (naar mijn mening terecht!) kiest voor "een echte kabelboom 13 polig", ga dan direct voor ééntje met een Multicon WEst -stekker.
Daar kun je dan later van alles & nog wat inklikken zonder met adaptertsetjes te hoeven fröbelen (bijv. oude aanhangertjes met een metalen stekker, boedelbakken met een moderne kunststof stekker, fietsendragers, paardentrailers, caravans et cetera).

Zo'n Multicon WEst kost misschien bij aanschaf één à twee tientjes méér dan een Jaeger (met dat schuif/klik -systeem), maar zo'n adapterkabeltje kost dat ook. Uiteindelijk ben je dan zowat hetzelfde geld kwijt en hebt later geen gedoe!

Succes!
JanW

Geplaatst: 08.07.2009 - 17:41
door Gast
Dat ben ik dus niet met je eens.
In het begin werkt het goed, maar na enige tijd krijg je toch last ivm corrosie en ik zie nog een heleboel karretjes die een metalen stekker hebben. Ook dan gaat het niet werken.
Daarbij de meeste caravans zijn voorzien van een Jeager stekker. Dus gewoon Jeager kopen, verloop kost iets van € 8,-.

Geplaatst: 08.07.2009 - 18:55
door Jan W
AlexV70 schreef:Dat ben ik dus niet met je eens.
In het begin werkt het goed, maar na enige tijd krijg je toch last ivm corrosie en ik zie nog een heleboel karretjes die een metalen stekker hebben. Ook dan gaat het niet werken.
Daarbij de meeste caravans zijn voorzien van een Jeager stekker. Dus gewoon Jeager kopen, verloop kost iets van € 8,-.
'T zal allemaal best wel, hoor.....
Ik denk dat je de oude Multicon (...zonder WEst -Welt Stecker) op het oog hebt -die gaven in het -grijze- verleden nog wel eens problemen.

In elk geval past een Jaeger van de aanhanger op de Multicon WEst van het trekvoertuig en (juist) nièt andersom.... Met de Multicon WEst kun je dus alle kanten uit, hetgeen ook de strekking was van mijn eerdere betoog.

Let in elk geval bij montage van zo'n Jaeger stekkerdoos op: "metalen" stekkertjes op oude aanhangertjes op een "nieuwe", pas aangelegde Jaeger-stekkerdoos op de Volvo (....mèt dure CANbus èn dure boordcomputer) kan "zomaar" een total-loss van de automobiel opleveren..... Vervanging van de computer (..en de rest van de electronica) kan dan uiteindelijk méér kosten dan de waarde van het totale voertuig. Dat risico loop je dus nóóit met de Multicon WEst....

Lees maar eens: http://www.caravanhandboek.nl/ (en dan verder naar "stekkers").
Een Multicon WEst mist weliswaar de borging van de Jaeger (de 'kwartslag draaiing -maar, eerlijk zeggen: hoe vaak valt een stroomstekker er feitelijk uit??'), maar met normaal onderhoud doet-ie het (bij mij althans op de laatste voertuigen gedurende de laatste -pak beet- 10 jaar) altijd. Dat onderhoud beperkt zich dan overigens om éénmaal per jaar de pinnen even schoon te maken en het geheel even in te spuiten met iets als WD40 of zo. Meer niet....

Greetz,
JanW

P.S.
Dat Jaeger de markt op caravangebied zowat in handen heeft zegt feitelijk niets en komt louter door de prijsstelling.... Immers: alle euro'tjes tellen voor de fabrikanten! Het geeft overigens te denken dat "de top" in caravanland in principe een Multicon WEst pleegt te monteren -of de klant moet per sé zo'n Jaeger willen, natuurlijk. En er zijn nog maar een paar grote caravanfabrikanten over: dus eenmaal binnen = binnen (zo werkt dat nueenmaal). Het zegt mijns inziens niet veel over de uiteindelijke kwaliteit.

Geplaatst: 08.07.2009 - 22:20
door Gast
Toch belangrijk dat Jeager de markt heeft. Mede gezien de kwaliteit niet zo verwonderlijk.
Nooit storingen en ik kan nagenoeg elke caravan er achter hangen.

Geplaatst: 08.07.2009 - 22:35
door Msuidgeest
ehhh JanW: dat Jaeger de markt beheerst, komt door de Duitse caravan-producenten. Die leveren hun spullen 13-polig af met Jaeger en aangezien Duitse caravans hier heel behoorlijk verkocht worden ...

Geplaatst: 08.07.2009 - 23:09
door my first volvo
Vorige maand heb ik een orginele volvo bekabeling met 13 polige stekkerdoor gekocht bij de volvo dealer inclusief een TRM aanhangereenheid)een klein kastje waar stekkertjes ingaan )
Kosten ongeveer 110 euro incl btw.
Aansluiten is echt plug en play. Org volvo handleidingen Het is echt kwestie van stekkertjes in elkaar clicken. Dus absoluut geen hogere wiskunde.
Software ivm mistachterlamp 5 euro bij de dealer.

Geplaatst: 02.08.2009 - 21:56
door Roeland
Jan W schreef: In elk geval past een Jaeger van de aanhanger op de Multicon WEst van het trekvoertuig en (juist) nièt andersom.... Met de Multicon WEst kun je dus alle kanten uit, hetgeen ook de strekking was van mijn eerdere betoog.
Dit is dus absoluut niet zo. Jaeger past nooit op West, en West niet op Jaeger zonder verloopstukken. Verloop van een West-auto naar een Jaeger caravan is bijna niet te krijgen zodat je alsnog met de gebakken peren zit.

Afbeelding

Geplaatst: 02.08.2009 - 22:18
door Voorn
De caravanhandelaar heeft net een Jaeger stekker op mijn caravan gemonteerd. Beste omdat het storingsvrij werkt volgens hem :P

Geplaatst: 03.08.2009 - 11:24
door Whitesmoke
Ik heb een Jaeger laten monteren en een verloopstekker gekocht. Op deze manier kan ik alles aansluiten, wel zo handig.

Geplaatst: 03.08.2009 - 22:24
door Oceanracer
Jan W schreef:Dat Jaeger de markt op caravangebied zowat in handen heeft zegt feitelijk niets en komt louter door de prijsstelling.... Immers: alle euro'tjes tellen voor de fabrikanten! Het geeft overigens te denken dat "de top" in caravanland in principe een Multicon WEst pleegt te monteren -of de klant moet per sé zo'n Jaeger willen, natuurlijk.
Kip (in mijn ogen de betere caravan) levert de caravan inderdaad af met een Multicon West.

Geplaatst: 05.08.2009 - 23:24
door Gast
Oceanracer schreef:
Jan W schreef:Dat Jaeger de markt op caravangebied zowat in handen heeft zegt feitelijk niets en komt louter door de prijsstelling.... Immers: alle euro'tjes tellen voor de fabrikanten! Het geeft overigens te denken dat "de top" in caravanland in principe een Multicon WEst pleegt te monteren -of de klant moet per sé zo'n Jaeger willen, natuurlijk.
Kip (in mijn ogen de betere caravan) levert de caravan inderdaad af met een Multicon West.
Nu ook nog?
Volgens mij niet.....

Geplaatst: 06.08.2009 - 07:26
door Oceanracer
In de Kip-prijslijst van 2009 staat het volgende vermeld:

Afbeelding