Pagina 1 van 1
LPG in V70: plaats vulklep en maximum inhoud ringtank
Geplaatst: 09.07.2009 - 20:57
door Avalanche
De kogel is door de kerk. Er komt een Prins VSI installatie in mijn V70. Ik ben me bewust van de voor- en nadelen en het hele verhaal rond de kleppen.
Ik wil de LPG vulklep onzichtbaar weggewerkt achter de bestaande tankklep. De inbouwer beweert dat dit een onhandige plek is om te tanken en dat dit bij het tanken na verloop van tijd het koetswerk beschadigt. LPG-rijders die hiermee ervaring hebben?
Daarnaast wil ik een zo groot mogelijke ringtank op de plaats van het reservewiel, zonder de laadvloer aan te passen. De inbouwer stelt een 67 liter tank voor. Als ik het forum doorzoek zie ik die inderdaad terugkomen, maar ook 72, 76 en 77 liter ringtanks. Wat is nu eigenlijk de grootst mogelijke ringtank in een V70 zonder aanpassingen van de laadvloer?
Geplaatst: 09.07.2009 - 23:50
door mus_t
Beste,
meet je diameter van de plaats van je reservewiel en de hoogte. Geef deze maten door naar je prins verdeler en deze zal de maximumhoeveelheid hierdoor kunnen bepalen.
De vulklep kan je perfect achter de bestaande tankklep plaatsen. De reden waarom je installateur dit niet wil doen zal zijn om dat dit iets meer werk vraagt. Het is wel mooier dan een gat in je bumper te hebben.
hopelijk ben je hier iets mee.
Mvg
Thomas
Geplaatst: 10.07.2009 - 11:12
door Gideon_XC90
De vulklep zit bij een Bifuel ook netjes achter het bestaande klepje, het tanken is verder geen probleem past makkelijk. Denk dan ook dat mus_t gelijk heeft de inbouwer zal dit wel aandragen omdat een gat in de bumper sneller en makkelijker is.
Maxinale tankinhoud kan ik je niet aan helpen, mijn tank hangt onder de auto(bifuel)
Geplaatst: 10.07.2009 - 11:56
door daf46
Let wel dat het LPG-'pistool' anex slang soms behoorlijk kunnen trekken tijden het tanken (vooral als de pomp aan de verkeerde kant staat), je kan immers niet zoals bij een benzine pomp het pistool vasthouden tijdens het tanken.
Verder is het bij de plaatsing onderaan de bumper soms makkelijker om de slang (van de pomp) onder de auto door te laten gaan.
Geplaatst: 10.07.2009 - 12:21
door SvenB
Ik zie dat jouw V70 uit 2001 is, dit houdt waarschijnlijk in dat het onderste gedeelte van je achterbumper niet meegespoten is. Bij mijn auto heb ik de vuller in dit ongespoten kunstof laten plaatsen en dan helemaal onderin de bumper. Voordeel is dat de vuller nagenoeg niet opvalt, nadeel is dat op het moment je gaat tanken je het LPG pistool een beetje schuin omhoog moet richten aangezien de bumper aan de onderkant naar binnen loopt.
Uiteindelijk is een vuller achter het benzine klepje de mooiste oplossing, echter om dit te realiseren schijn je een ander framepje nodig te hebben + de nodige manuren. Bij mesman kwam een vuller achter de klep uit op 275,- euro extra. Heb hier zelf uiteindelijk niet voor gekozen.
Geplaatst: 10.07.2009 - 17:10
door Gast
Zal iets meer werk zijn, maar als de benzine dop op dezelfde plaats zit is dit het meest ideale.
Geplaatst: 10.07.2009 - 17:13
door Wim J
Bij de vuller achter de tankklep moet je ook steeds een extra stuk inschroeven, want de 'standaard' belgische LPGgasvuldop past niet achter de tankklep samen met de benzinevulopening.
Eén maal vergeten loskoppelen en wegrijden vernietigt zowat de gehele achtervleugel-carrosserie. Wanneer deze id bumper gemoteerd wordt ligt in het slechste geval je bumper eraf,... En nu kan je wel zeggen dat gebeurt me niet, maar het is zelfs al voldoende om met het zware LPG pistool tegen het koetswerk te botsen om een vervelende bluts te hebben.
Ik heb het in de -niet gespoten XC- bumper gemonteerd, en daar valt hij nauwelijks op, Desnoods laat je de vuldop in koetswerkkleur spuiten, dan zal hij evenmin opvallen.
Geplaatst: 10.07.2009 - 17:18
door Wim J
zo is het hier dus,
Er is een klein kleurverschil tussen dop en bumper, omdat de dop op het moment vd foto splinternieuw was. Nu valt het nauwelijks op. De dop is ook iets naar beneden gericht zodat je hem nauwelijks ziet als je naast de auto staat

Geplaatst: 10.07.2009 - 19:56
door Gast
Oja, in belgie heb zo'n schroefvulnippel. :?
Uit ervaring weet ik dat die adaptors die je er dan in NL vulnippel moet schroeven vaak lekken.
Dan is @WimJ zijn wijze misschien toch een betere oplossing.
Geplaatst: 10.07.2009 - 20:30
door Avalanche
Mijn wagen ziet er hetzelfde uit als deze. Wat ik absoluut niet wil, is dat je al van ver de LPG-vulklep kan zien. Dus dan moet de vulklep ofwel achter de tankklep, ofwel nog iets lager in het donkere deel onder de bumper.
Geplaatst: 10.07.2009 - 22:16
door daf46
Bij mij zit ie dus ook in het donker deel en dat is zeer onopvallend.
Geplaatst: 10.07.2009 - 22:26
door Avalanche
Heb je daar toevallig een fotootje van?
Geplaatst: 10.07.2009 - 22:34
door Ludo
Als je hem achter de tankklep laat plaatsen, moet je rekening houden dat je altijd een verloopnippel nodig hebt.
Voor de Belgische (Europa) aansluiting is er niet voldoende ruimte.
Dan krijg je dit:
http://i41.photobucket.com/albums/e254/ ... hof034.jpg
Geplaatst: 11.07.2009 - 09:35
door Wim J
Steek het ding in het donker plastiek deel van de bumper, dat lijkt met de handigste oplossing. Anderss blijf je bezig met adpters opschroeven pistool opschroeven, tanken, pistool losschroeven, adapter losschroeven, adapter vergeten, terug rijden, adpter ophalen,....
Gewoon in die donker plastiek. Of -ook eens gezien- achteraan in het midden, waar het lijkt op de aansluiting van de aanhanger.
Geplaatst: 11.07.2009 - 10:57
door Avalanche
Of -ook eens gezien- achteraan in het midden, waar het lijkt op de aansluiting van de aanhanger.
Bedankt voor de tip. Lijkt me een ideaal compromis. Ik vraag het eens aan de LPG-inbouwer.
Geplaatst: 11.07.2009 - 14:58
door Wolfs XC
Vind dit een goed alternatief. Als ik gas zou gaan rijden (niet het geval!) dan zou ik het ook zo doen. Voor roest hoef je niet bang te zijn want dit is een kunststof paneel meen ik.
Geplaatst: 07.08.2009 - 20:34
door Avalanche
Er ligt sinds begin deze week Prins VSI in, met 4 jaar garantie op de volledige installatie. De vulklep zit mooi achter de tankklep. Echt netjes! Het is een ringtank met een inhoud van 69 liter geworden. De laadvloer blijft perfect vlak en er is zelfs nog voldoende plaats om de afneembare trekhaak, gevaardriehoek, verbandkoffertje, krik en toebehoren,... op te bergen. Ik ben tot nu toe zeer tevreden.
Enkel nog ergens een thuiskomertje zien te scoren.
LPG in V70: plaats vulklep en maximum inhoud ringtank
Geplaatst: 16.12.2023 - 21:15
door Dick RS
Wat zijn de mogelijkheden qua grootte van Lpg ringtank in XC70 2 (2003)
Er komt een Prins vsi 2.0 Autogas systeem in met 59 of 79 liter
Wie heeft ervaring?
Divk
LPG in V70: plaats vulklep en maximum inhoud ringtank
Geplaatst: 16.12.2023 - 21:28
door Fredhead
Geef je zelf al geen antwoord op je vraag?
Je schrijft 59 of 79 liter.
LPG in V70: plaats vulklep en maximum inhoud ringtank
Geplaatst: 19.12.2023 - 20:09
door sbv
ik dacht dat 72l bruto maximaal was. 67 of 69l komt wel veel vaker voor. Zelf heb ik 67l Vialle LPI erin