Ik ben in januari in Zweden geweest om een 740 GLE uit 1985 op te halen, lage km stand (107.000) en de verwaarloosbare aanschafprijs van 700 euro waren de doorslag.
Waarom niet zelf doen, ipv zulke dure NL firma's inschakelen, die hetzelfde doen wat je zelf ook kunt.
Het volgende heb je iig nodig, heel makkelijk allemaal. Niet ingewikkeld doen met een Duits Export kenteken. En die kosten iig geen 199 euro, vorig jaar een Export auto uit Duitsland opgehaald, 2 weken geldige kenteken krijg je, was 80 euro kwijt. Zie Duitse RDW site.
Iig vraag BPM ontheffing aan bij de Douane, kan via hun website. Uitprinten en in de auto houden. Dat je wordt aangehouden door de douane is nihil. Maar als hoef je met dit papiertje iig geen boete te betalen. 2 weken geldig.
https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do
Tijdelijke verzekering op chassisnummer (VIN) afsluiten bij je verzekeringsmaatschappij. Doen helaas maar heel weinig maatschappijen. ZLM in Zeeland doen het, maar die zitten alleen in Brabant en Zeeland. En zo'n verzekering ook alleen als je daar met meerdere auto's zit. Gewoon opbellen naar je verzekeringsmaatschappij, op hun website zal wel van niet staan, telefoniste zal ook wel van niet zeggen. Maar gewoon even doorvragen, of ze niet iemand van hogeraf aan de lijn kunnen geven, of mailen. Vaak kan het wel gewoon.
In zweden kun je een export kenteken aanvragen, maar duurt lang en is eigenlijk overbodig. Er zijn 2 originele kentekendelen, op eentje zit onderaan een gedeelte die beide partijen moeten ondertekenen en het hokje export aanvinken.
BEIDE DELEN MEENEMEN NAAR NEDERLAND. Sommige denken namelijk dat 1 deel in Zweden moet blijven. Dat is niet zo, moet namelijk in NL beide ingeleverd worden. Bespaart je hoop geromslomp bij de RDW.
Zet daarna samen nog wat op papier zwart wit. Gegevens oude eigenaar, nieuwe eigenaar, dat je de auto meeneeemt naar Nederland. Dat je auto op eigen naam zet en de kentekenplaten naar de Zweedse RDW achteraf zult sturen etc. Gewoon om achteraf eventueel gezeik te voorkomen en is paar minuten werk.
Dan terug rijden op het originele kenteken, in Nederland naar de RDW binnen die 2 weken. Inclusief APK kost je dat 125,50 euro. De APK bij de RDW vond ik heel plezierig. De meester die ik had nam echt alle tijd, nog zelfs samen met hem volledige carrosserie nagelopen op rotte plekken.
Even wachten op je kentekenpapieren en je kunt bij de lokale kentekenboer paar platen halen. Ga aub voor de luxere uitvoering met die plastic letters. Veel mooier.
En daarna om het netjes af te handelen de Zweedse platen terug sturen naar de Zweedse RDW. Ik weet het , ze staan leuker op je eigen muur. Maar officieel is het afgehandeld wanneer de platen terug zijn.
Op deze site kun je gegevens van Zweedse kentekens opvragen zoals hoeveel eigenaren een auto hebben gehad etc. Wel Zweeds, maar ach even door google translate halen.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx
Kan zo'n topic niet eens een sticky worden? Mensen vragen zo vaak over importeren uit Zweden.
En in principe is dit allemaal zelfs op locatie in Zweden te regelen, paar telefoontjes plegen naar Nederland en op Internet even gaan. Verzekering zou ik wel van te voren informeren of het kan enzo, maar daarna telefonisch vanuit Zweden bijvoorbeeld VIN nummer doorgeven.