How-to: inbouwen aftermarket Xenon in S40 2.0D

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander_S40
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 19.04.2009 - 11:20
Locatie: Ede

Zoals beloofd in het topic over Led verlichting, hier mijn fotoverslag van het inbouwen van aftermarket xenon in mijn S40.
Voordat ik hier aan begonnen ben heb ik heel wat gegoogled en gezocht, voornamelijk op dit forum. Het topic van Asta en anderen waren weliswaar nuttig, maar verouderd aangezien er tegenwoordig andere xenon-sets, ballasten en CAN-bus kabels te verkrijgen zijn.

Ik heb voor het inbouwen de volgende spullen gebruikt:

- Pilot xenon-set 6000K met slim-ballasts.
Of ze écht van Pilot zijn weet ik niet want ik heb ze via Ebay uit China. Het prijsverschil maakt de gok echter waard (E 250 vs $ 123).
http://stores.shop.ebay.com/H-I-D-KIT-H ... QQ_armrsZ1
- CAN-bus kabel voor Volvo
Ik heb ook andere kabels geprobeerd, alleen deze werkt. Hier te verkrijgen:
http://www.carfantasy.nl/product_info.p ... 6dd63e9003
- gatenboor
- extra tie-rips
- wat standaard gereedschap als schroevendraaiers, tangen, etc.

Begin door het contact op 0 te zetten en de sleutel te verwijderen uit het contact.

Vervolgens haal je de min-pool van de accu (zwarte kabel) en wacht je 5 minuten alvorens iets te gaan doen.

Verwijder de lamp-units en koppel de stekker los (pin eruit, iets naar buiten duwen en klaar). Denk eraan dat je de units niet beschadigd.

Ik ben toen als eerste de ballasten gaan plaatsen, je kan ook eerst met de lampen aan de gang. De ballasten heb ik gewoon met tie-rips vastgezet. Het kan ook anders maar ik hou er niet van om in m'n chassis te boren. Denk er ook aan de transformatoren (met opschrift 23000V) vast te zetten.

Ballast links
Afbeelding

Ballast rechts
Afbeelding

Vervolgens de lampen inbouwen.
Om de draden naar buiten de unit te kunnen leiden moet je een gat boren in het afdekkapje waarachter zich de H7 lamp bevindt. Zorg ervoor dat dit gat net groot genoeg is zodat de rubberen doorvoer het vocht goed buiten houd.
De H7 lamp kan je vervolgens gewoon vervangen voor de H7 Xenon lamp uit de set.
Sluit vervolgens de zwarte en rode draden aan op de originele plus en min die eerst op de lamp zaten gedrukt.

Afbeelding

Breng de rubberen doorvoer op z'n plaats en dan ziet het er zo uit.

Afbeelding


De stekkers kunnen maar op één manier aangesloten worden dus dat kan niet fout gaan.
Ik heb het eerst zonder CAN-bus kabel geprobeerd, maar dat lukte niet.
In eerste instantie werkte alles, maar toen de boordcomputer eenmaal weer bij zijn positieven was (dat duurt even schijnbaar als de accuspanning eraf is geweest) kreeg ik een foutmelding en ging de verlichting uit.
Vervolgens heb ik ergens een universele CAN-bus kabel gekocht en die aangesloten. Dat werkte ook niet.
De boordcomputer van Volvo is erg gevoelig in vergelijking met andere merken (voor Audi geldt dat ook). Daarom is er voor Volvo een andere oplossing beschikbaar.
Deze kabel werkt met een relais en weerstanden en pakt z'n stroom rechtstreeks van de accu. (via Carfantasy.nl)
Het aansluiten is even puzzelen ivm de lengte van sommige draden.

Aangezien je de accu nu eenmaal moeilijk kan verplaatsen heb ik het relais rechts naast de accu vastgemaakt (laat de kabel naast de anderen lopen zodat de kunstof afdekkap er nog op kan). Dat is op zich het probleem niet.
De funny zit 'm in de weerstanden; die worden bloedheet en moeten op metaal worden bevestigd zodat ze hun warmte kwijt kunnnen.

Dit is mijn oplossing voor de linker weerstand

Afbeelding

Afbeelding

De weerstand raakt zo niks en kan toch goed z'n warmte kwijt door rijwind en het metaal.

Voor wat betreft de rechter weerstand ben je flexibeler want dat is een losse kabel. Die heb ik op het chassis geschroefd (ik weet het, ik doe het liever niet maar een weerstand maak je nou eenmaal niet met tie-rips vast).

Vanaf het relais loop er een lange kabel naar de rechter lampunit. Deze zit al netjes in een kunstof pijpje.
Maak deze (en alle andere kabels) zoveel mogelijk vast met tie-rips zodat er geen losse draden en kabels in je motorcompartiment liggen (zeker niet in de buurt van de fan!)

Afbeelding

De rest van de kabels vanaf het relais wijzen zichzelf, ook hier passen de stekkers maar op één manier en kan je onmogelijk (nou alleen met geweld) fout gaan.

Als laatste de min-pool weer terug plaatsen op de accu. De lamp-units weer terug plaatsen (kan even lastig zijn, sommige kabeltjes zijn erg kort) en klaar ben je.

VÓÓR

Afbeelding

Afbeelding

En NA

Afbeelding

Afbeelding

Ik gebruik nu een aantal maanden deze set en ben erg tevreden. Véél meer licht, een luxe uitstraling (ik raad dan ook 6000K aan) en er heeft nog niemand naar me geseind met z'n lichten dus blijkbaar verblind ik niemand.
Inmiddels heb ik m'n stadslicht vervangen voor 9 SMD led lampjes van Pilot om het geheel compleet te maken. Geel licht naast wit licht is nou eenmaal geen gezicht.

Ik hoop dat iemand wat heeft aan dit verslag en als iemand vragen heeft dat hoor ik het wel. Tips en suggesties mbt het topic zijn ook altijd welkom.
Ik hoop in ieder geval wat te hebben bijgedragen aan de Volvo-community.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 440 1.9TD, rood, bj '95
Volvo S40 2.0D Kinetic, Saphire black, MY05, High Performance Audio.
DouweS40
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
Locatie: Juliandorp

Complimenten voor dit duidelijke verslag!

Je lichtbeeld zal een stuk beter zijn, en als je niemand er mee verblindt is dit een prima oplossing wat mij beterft.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”