Als je dit ziet weet je ook dat de minste lekkage van diesel, olie of nog erger Benzine hier in de buurt van Brand!! betekend.
Geplaatst: 12.07.2009 - 18:21
door Hjalmar
Daar kan je een eitje op bakken!
Geplaatst: 12.07.2009 - 18:23
door Drs Tromp
Hij liever als ik.... Dan maar iets minder PK!
Geplaatst: 12.07.2009 - 20:28
door gvanminnen
Turbo word te weinig gekoeld of draait eigenlijk te veel turbodruk.
Waarschijnlijk geen watergekoelde turbo.
Daarom heb ik alvast een luchtscoop boven me turbo gemaakt
Geplaatst: 12.07.2009 - 20:36
door RampantBunny
jikes dat ziet er me toch te eng uit
Geplaatst: 12.07.2009 - 20:47
door Msuidgeest
Wordt deze motor nou belast of staattie maar wat te draaien?
Overigens zegt die niet zoveel. Als je rijdt heb je toch wat koeling onder je motorkap waardoor de turbo ook een beetje gekoeld kan worden. Daarnaast heb ik niet zo vaak een rode turbo gezien bij een rijdende auto ...
Geplaatst: 12.07.2009 - 21:57
door D5R-Design
het filmpje komt van de site van fasttech.
Deze heeft net een run gedraait op de bank.
Onbelast is het onmogelijk om de uitlaat temperatuur zo hoog te krijgen.
inderdaad als je rijdt met de auto zal de rij wind meer koeling geven als de blower die voor de auto staat.
Maar de temperaturen lopen wel op tot ver boven de 800 graden.
Als je bedenkt dat een roetfilter een temp.van 700 graden moet berijken om opgeslagen roetdeeltjes te kunnen verbranden.
Wel een gaaf gezicht ik heb het een paar keer gezien bij JD in Lochem
Geplaatst: 12.07.2009 - 22:10
door patricks80
is een dagelijks fenomeen elke turbo wordt roodheet alleen deze wel heel rood
je moet maar eens na een ritje op maar eens de motorkap open trekken
wel snel zijn want net zo snel als ie rood wordt koelt ie ook af
daarom zijn de slakkenhuizen gemaakt van gietijzer die kunnen de stress van opwarmen en afkoelen beter aan dan bv staal of alu
Geplaatst: 12.07.2009 - 22:45
door gvanminnen
Voordat je de kap open heb is die al niet meer rood, koelt inderdaad ook gauw weer af. Turbo draait gewoon gigantisch hard om de hoge turbodruk te halen, levensduur gaat uiteraard hard achteruit.
Hij heeft wel dik 300 pk op de wielen, zal wel af gaan.
Geplaatst: 13.07.2009 - 11:37
door Frederik Welvaert
rood en witgloeiende turbo's en uitlaten kende ik al van in de tractorpulling, bij een auto nog niet gezien...
Geplaatst: 13.07.2009 - 15:35
door MDA
roodgloeiende uitlaten zijn er ook in de racerij...
Zie:
of:
(sorry dat ik je topic vervuil met non-volvo filmpje, maar ik vind deze beiden zo gaaf...)
Geplaatst: 16.08.2009 - 00:53
door T4Freak
Ik ree voorheen een T4 uit 98 als ik flink doorgereden had en ik trok direct de kap open en keek op de turbo was deze ook roodheet.
Zou deze het niet zijn doet hij zijn werk niet goed.
Alleen gevaarlijk als je door een flinke plas water zou rijden dan kan hij open scheuren dat was er blijkbaar met de vorige turbo gebeurd die erop zat.
Ook de reden dat men na het rijden de auto minimaal 1 minuut stationair moet laten draaien zodat de turbo kan afkoelen en dan pas af zetten anders koekt hij in zijn olie bad vast op den duur.
Geplaatst: 16.08.2009 - 07:13
door Johan
Ik kwam vroeger nog wel eens bij de motoren teststands van DAF en kan je verzekeren dat het enige licht in de bijna donkere geluiddichte testkamers van de turbo's was.
Niet iets om je zorgen over te maken.
Vaak zie je dat bij hogedruk turbo motoren de oliepomp elektrisch is aangedreven en nog een aantal minuten de olie rondpompt om de turbo af te koelen, zodat je niet meer je auto nog stationair hoeft te laten draaien.
Een andere goede gewoonte is om de laatste 5 minuten van de rit de motor alleen maar heel laag te belasten.
Geplaatst: 05.09.2009 - 15:53
door RobbertC70
Jep, even een turbo rondje maken voor het afzetten der motor.
Geplaatst: 05.09.2009 - 21:15
door Frederik Welvaert
MDA schreef:roodgloeiende uitlaten zijn er ook in de racerij...
Zie:
of:
(sorry dat ik je topic vervuil met non-volvo filmpje, maar ik vind deze beiden zo gaaf...)
Formule 1 motoren hebben geen turbo, dat is gewoon de uitlaat die rood is.
Dit V8 dieseltje heeft wel een turbo, en die staat volgens mij witgloeiend: http://www.myvideo.nl/watch/3888093 (mijn favoriete Pro Stock trekker)
nog een mooiere: hier gaan gewoon z'n dichtingen in vlammen op:
Geplaatst: 05.09.2009 - 21:56
door D5R-Design
Gave filmpjes Frederik,
Dit was de goede oude tijd met die giga roetwolken.
Tegenwordig rijden ze allemaal met methanol.
Geplaatst: 06.09.2009 - 06:37
door Frederik Welvaert
D5R-Design schreef:Gave filmpjes Frederik,
Dit was de goede oude tijd met die giga roetwolken.
Tegenwordig rijden ze allemaal met methanol.
Blijkbaar mis je iets Alwin... Dit zijn recente filmpjes uit de Pro Stock klasse Die rijden op diesel. Ze moeten zelfs, staat zo in het reglement voor de pro stock. Motor moet een standaard tractormotor zijn (op diesel dus), ze mogen 'em wel opboren enzo, andere brandstofpomp, andere injectoren en een 1 uitlaatturbo (geen blowers dus) En nog een hoop spul dat zo goed als standaard moet blijven (vandaar "stock" in de naam van de klasse)
Dus wat doen ze:
Ze nemen een tractormotor (doorgaans een 6cylinder met pakweg 200-300pk) Beetje opboren enzo, dikste brandstofpomp erop, grootste injectoren, waterinjectie, héle dikke turbo. En ze drijven het blok "lichtjes" op in toeren...
Gevolg: standaard een motor die 300pk geeft bij 2000rpm, na tuning zitten ze rond de 1500pk bij 6-7000 rpm.
Er is ook nog de Super Stock klasse, vrijwel hetzelfde, met als grootste verschil dat die hun motoren ombouwen naar methanol en dat ze meerdere uitlaatturbo's mogen gebruiken (maar nog steeds geen blowers)
Anderhalve maand geleden ben ik nog gaan kijken in Cadzand, de pro stock blijft echt wel mijn favoriete klasse... Het optoeren van die zware diesels die moeite hebben om de turbo op gang te krijgen.
Dan hoor je dat ie langzaam toeren maakt, af en toe een dikke steekvlam uit de uitlaat (uit een dieseltje dus) Na een tijdje komt de turbo erin, die begint luid te fluiten, op dat moment wordt de rook 2x zo dik, koppeling grijpt in en met een wielspin van rond de 150km/h gaat ie er vandoor, op weg naar de Full Pull 100m verder op de baan. Er reden er bij waar je heel de run tussen de zwarte rook een contiue donkerrode vlam uit de uitlaat zag komen, spektakel verzekerd!
Geplaatst: 06.09.2009 - 08:07
door D5R-Design
Sorry Frederik,
Ik verneem bij een klant van mij de een sleepwagen bediend dat er alleen met methanol rijden.
Maar dat is dan een misverstand.
Maar het blijft gaaf om te zien.
Geplaatst: 28.12.2009 - 11:17
door ferdy
patricks80 schreef:is een dagelijks fenomeen elke turbo wordt roodheet alleen deze wel heel rood
je moet maar eens na een ritje op maar eens de motorkap open trekken
wel snel zijn want net zo snel als ie rood wordt koelt ie ook af
daarom zijn de slakkenhuizen gemaakt van gietijzer die kunnen de stress van opwarmen en afkoelen beter aan dan bv staal of alu
En dat klopt precies met aluminium zal je slakkenhuis snel gesmolten zijn.
Geplaatst: 21.03.2011 - 19:11
door machiel88
sow he. Ik heb mijn turbo ook wel eens roodgloeiend gehad, maar lang niet zo rood als die op dat filmpje.. Zou me meer zorgen gaan maken over kleppen die kunnen gaan verbranden :!: