Pagina 1 van 1
Trillen bij 80 Km/hr
Geplaatst: 14.07.2009 - 08:57
door AllDays
Hallo allemaal,
Zaterdag heb ik mijn auto opgehaald. Alles prima bevalt goed alleen zit ik met een vraag. Hij trilt nog al bij +/- 80 kilometer. Is dit een bekend probleem? De auto heeft voor aflevering nog een grote beurt gehad. Volgens zeggen zijn hier de wielen gebalanceerd. Das ook te zien aan nieuwe loodjes op de wielen.
Ik heb op het forum niet iets kunnen vinden wat hierop lijkt.
Ik heb het volgende geprobeerd. De motor in zijn vrij laten draaien om te kijken of deze ergens ging trillen. Bij 1000 – 1100 toeren een kleine vibratie maar verder over het heel gebeid constant rustig.
Ik heb bij +/- 80 de koppeling ingedrukt en dan blijft het trillen.
Auto doorgetrokken boven 90 Km/hr weer rustig. Daarboven blijft het rustig. Niet boven de 140 geweest. Toch lijkt het of er een lichte trilling blijft. Maar alleen bij 80 goed merkbaar.
Wat ik gelezen heb zijn:
- Stuurstangen (maar gaat hij dan trillen?, auto spoort verder goed)
- Trilling in motor (maar in zijn vrij niets merkbaar)
- Schokbrekers (maar heb je dan last van trilling?)
- Misschien verkeerd gebalanceerd of er is een loodje afgevallen.
Heeft iemand een idee in welke hoek ik het moet zoeken. Ik zal ook de dealer bellen want ik heb 3 maanden garantie maar ik zou vooraf wel willen weten waaraan ik kan denken en of ik mij zorgen moet maken.
Geplaatst: 14.07.2009 - 09:14
door maja158
Heb een soort gelijk probleem. Bleek uiteindelijk aan de band zelf te liggen.
Nadat ik de banden had laten balanceren en daarna opnieuw uitlijnen bleef het probleem bestaan. De band zelf (dunlop) was "hobbelig" afgesleten en dat veroorzaakte het probleem.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Geplaatst: 14.07.2009 - 10:19
door AllDays
Net gebeld met de dealer opmerking was waarschijnlijk een loodje (niet van lood dat mag niet meer maar het heet nog steeds zo) verloren. Controleren en zo nodig opnieuw balanceren. Ik ga zo even kijken of ik sporen van een missend loodje zie.
Geplaatst: 14.07.2009 - 10:23
door maja158
Hoop voor je dat dat het euvel is. Is de goedkoopste oplossing...
Geplaatst: 14.07.2009 - 13:00
door sappie
bij mij lag het ook aan het balanceren. in mijn geval hadden ze de omtrek van de velg gemeten, de omtrek van de band, vervolgens de hoogste plek van de velg en de laagste plek van de band naar elkaar toegeschoven, zo krijg je de meest ronde omtrek, opnieuw gebalanceerd en voila...over en uit met het trillen..
Geplaatst: 20.07.2009 - 12:00
door AllDays
En ja hoor rechts voor een plekje op de velg waar het loodje gezeten moet hebben. De ander drie wielen waren wel voorzien van loodje.
Inmiddels op de plek waar ik vaak parkeer ook een loodje op de grond gevonden. Zou van mij kunnen zijn maar ik ben niet de enige die daar parkeert.
Zaterdag morgen naar de plaatselijke bandenspecialist gereden en wielen na laten lopen. Drie opnieuw gebalanceerd. Deze keer met plakloodjes zodat de lichtmetalen velgen niet beschadigen.
De auto is nu een stuk rustiger maar nog niet geheel rustig maar dat kan ook aan mij liggen het is mijn eerste Volvo en hij heeft al wat kilometers gelopen.
De linker achter band had ook een bobbel (aanhechting volgens de bandenspecialist). Dat zou het kunnen zijn. Maar die ga ik niet vervangen dan maar wachten totdat hij aan vervanging toe is.
Uitlijnen zou nog een optie zijn maar dat geeft meestal geen trilling.
Geplaatst: 20.07.2009 - 12:08
door Hans
V70's zijn zeer gevoelig voor "cuppen" van de banden. Ik ben bijna zeker dat een set nieuwe banden je auto en stiller, en trillingsvrij maakt.
Geplaatst: 20.07.2009 - 13:09
door maja158
@Hans
Je zegt dat de V70 zeer gevoelig is voor het "cuppen" van de band. Waardoor wordt dat veroorzaakt?
Geplaatst: 22.07.2009 - 08:48
door RVL
Het cuppen wordt veroorzaakt door het tijdelijke verlies van wegcontact van de niet aangedreven band. Hij stuitert als het ware over de oneffenheden, komt dan even los van wegdek om vervolgens weer contact te maken met wegdek. Dat nu gaat gepaard met wrijving die zich vertaald in het scheef naar voren afslijten van de band.
Geplaatst: 22.07.2009 - 09:15
door Frumpy
Bij slechte schokbrekers kunnen ook aangedreven wielen gaan cuppen. Sommige merken banden hebben überhaupt de neiging dit te doen.
Geplaatst: 22.07.2009 - 09:29
door AllDays
Hoe kan ik controleren of misschien mijn schokbrekers het gevolg zijn van het cuppen en dus het trillen?
Geplaatst: 22.07.2009 - 09:43
door Frumpy
De vraagstelling zou denk ik moeten zijn:
Hoe kan ik controleren of het cuppen en dus het trillen misschien het gevolg is van de schokbrekers?
De betere bandenboer is in het bezit van een schokbrekertestbank. Daar wordt het rijden op een hobbelige weg gesimuleerd.
Het handmatige indrukken en laten terugveren geeft niet altijd uitsluitsel.
P.S. Kijk uit met het indrukken van plaatwerk om schokbrekers te testen. Voordat je er erg in hebt druk je een deuk in het spatscherm. Er zijn maar beperkte plekken die je kunt gebruiken.
Geplaatst: 22.07.2009 - 09:52
door RVL
maja158,
Frumpy heeft deels gelijk, laat anders je banden eens controleren en als ze slecht zijn lekker een vers setje michelins erop, slijten misschien iets sneller dan die duitse kogel banden maar zo heerlijk rustig cruisen. Mochten de aangedreven banden ONROND zijn afgesleten ook de schokbrekers laten controleren/vervangen
Geplaatst: 22.07.2009 - 14:52
door maja158
Dank voor het advies. Was inderdaad al van plan om eind dit jaar de banden te vervangen voor Michelins.
Geplaatst: 22.07.2009 - 16:47
door V70 T5 assen
Persoonlijk ga ik ook altijd voor michelin banden, wel raar dat er nog bedrijven zijn die gewoon op lichtmetalen velgen loodjes slaan.
Geplaatst: 22.07.2009 - 21:24
door toppertje
V70 T5 assen schreef:Persoonlijk ga ik ook altijd voor michelin banden, wel raar dat er nog bedrijven zijn die gewoon op lichtmetalen velgen loodjes slaan.
dan mag je volvo hier ook onder rekenen!
volvo gebruikt nl.standaard slaglood op zijn/haar lm.velgen.