Schokbrekers vervangen bij S80
Geplaatst: 14.07.2009 - 11:59
Ik had al eerder een topic over de schokbrekers bij mijn S80. Die waren weg. Geeft niks. De auto was goedkoop. Daarom even een verslag van de schokbrekers die ik alletwee heb vervangen voor twee nieuwe Monroe Reflex.
Voordat je begint moet je er zeker van zijn dat je het goede gereedschap hebt. Een Veerspanner om de veer over te zetten, een speciale gekartelde inbus van Volvo voor het tegenhouden van de veerpoot bij het losdraaien van de centrale moer bovenop de veerpoot, en een kleinere gekartelde inbussleutel voor het tegengaan van meedraaien van de bout van de stabilisator. Een grote krik voor de auto te tillen en een kleine krik voor het omhoogbrengen van de draagarm met wiellager voor het verwijderen van de bout/kogel van de stabilisator.
Met wat intiviteit gaat het ook maar je moet wel oppassen dat je de onderdelen niet beschadigd. Bijvoorbeeld door met een waterpomptang de hoofdpoot van de schokbtreker tegenhouden bij het losmaken van de centrale moer van de schokbreker. Blijf dan van de auto af want dan heb je er niks van begrepen. Dat is prutsen in plaats van klussen.
De krik onder de auto gezet, wiel er af en de auto voor de veiligheid nog eens ondersteund met een extra krik. Je weet nooit wat er gebeurd.
De veerpoot zit met twee grote bouten vast aan de draagarm voor het wiellager en de remschijf. Die twee bouten zitten muurvast. Daar had ik wat moeite mee maar uiteindelijk waren ze los. Moer 22mm en kop van de bout 18mm. Laat de twee bouten nog even zitten.
Daarna de moer van de stabilisatorstang losdraaien. Je merkt dan dat de stabilisator omhoog gaat vanwege de spanning. Een kleine krik onder de draagarm met het wiellager totdat je op gelijke hoogte zit dat de spanning er af is. Dat blijkt genoeg te zijn om de draad van de stabilisatorbout niet te beschadigen en deze geheel los te maken van de draagarm. Daarna de kleine krik weer laten zakken. De luchtslang (doorsnede van ongeveer 6 tot 8 mm) die met twee rubberen schalen in twee stalen ogen is geklemd maak je los. Gebruik eventueel wat vet om ze wat gemakkelijker los te maken en later weer om ze vast te maken.
Nu is de veerpoot aan de onderzijde geheel los en kan deze redelijk gemakkelijk uitgenomen worden zonder iets te beschadigen (bijvoorbeeld stofhoes van aandrijving).
Ga nu verder aan de bovenzijde onder de motorkap. Schroef de plastic kap er af met een kruiskopschroeverdraaier en markeer dan de positie van de drie moeren. Dit om verschillen in de positie van de schokbreker te voorkomen waardoor je de noodzaak om uit te lijnen na montage alleen vergroot. Draai nu de centrale moer van de schokbreker iets los. Hou de centrale stang van de schokbreker tegen met die speciale gekartelde inbus. Draai nu de drie moeren los en verwijder de schokbreker met veer in zijn geheel.
Nu nog de veer er af door de veerspanner er op te plaatsen. Pas als de veerspanner(s) geheel zijn aangedraaid kun je de centrale moer verwijderen. De rest spreekt vanzelf.
Bij het terugplaatsen wel letten op de positie van de veer in de schalen en eerst alles goed vastdraaien. Daarna de veerspanner losdraaien en het geheel goed inspecteren op fouten en wijze van montage. Ook of de beschermhoes goed op zijn plaats zit.
Dan onder auto plaatsen in omgekeerde volgorde van de demontage.
Let op de markeringen van de drie moeren om de bovenste plaat vast te zetten. Let ook op de positie van de draagarm bij het vastdraaien van de twee grote bouten en moeren aan de schokbrekerpoot. er zit wat speling in en mijn ervaring is dat deze goed zit als je de draagarm bij het vastdraaien licht ondersteund met een krik.
Luchtslang weer terugplaatsen. Alles nog eens controleren of het goed vast zit. Wiel er op en klaar.
Achteraf bleek dat de andere schokbreker ook niet goed meer was. Dus die heb ik ook zo onder handen genomen.
Bij een testrit bleek het weer perfect te werken. Kaarsrecht vooruit rijden. Geen trekken naar rechts of links. Bij een drempel geen sponsgevoel maar meteen horizontaal. Perfect.
Zelf gedaan. 320 euro kwijt voor twee nieuwe schokbrekers Monroe Reflex. Geen noodzaak om uit te lijnen dus dat was het dan.
Gewoon rustigaan sleutelen en het hoofd er bij houden. Dan kan iedereen dit. Geen 1100 euro bij een Volvo dealer. Geen 700 euro bij Beun de Haas. Maar voor 320 rijd hij weer perfect.
Zo rij je dus toch een S80 voor redelijk weinig geld.
Voordat je begint moet je er zeker van zijn dat je het goede gereedschap hebt. Een Veerspanner om de veer over te zetten, een speciale gekartelde inbus van Volvo voor het tegenhouden van de veerpoot bij het losdraaien van de centrale moer bovenop de veerpoot, en een kleinere gekartelde inbussleutel voor het tegengaan van meedraaien van de bout van de stabilisator. Een grote krik voor de auto te tillen en een kleine krik voor het omhoogbrengen van de draagarm met wiellager voor het verwijderen van de bout/kogel van de stabilisator.
Met wat intiviteit gaat het ook maar je moet wel oppassen dat je de onderdelen niet beschadigd. Bijvoorbeeld door met een waterpomptang de hoofdpoot van de schokbtreker tegenhouden bij het losmaken van de centrale moer van de schokbreker. Blijf dan van de auto af want dan heb je er niks van begrepen. Dat is prutsen in plaats van klussen.
De krik onder de auto gezet, wiel er af en de auto voor de veiligheid nog eens ondersteund met een extra krik. Je weet nooit wat er gebeurd.
De veerpoot zit met twee grote bouten vast aan de draagarm voor het wiellager en de remschijf. Die twee bouten zitten muurvast. Daar had ik wat moeite mee maar uiteindelijk waren ze los. Moer 22mm en kop van de bout 18mm. Laat de twee bouten nog even zitten.
Daarna de moer van de stabilisatorstang losdraaien. Je merkt dan dat de stabilisator omhoog gaat vanwege de spanning. Een kleine krik onder de draagarm met het wiellager totdat je op gelijke hoogte zit dat de spanning er af is. Dat blijkt genoeg te zijn om de draad van de stabilisatorbout niet te beschadigen en deze geheel los te maken van de draagarm. Daarna de kleine krik weer laten zakken. De luchtslang (doorsnede van ongeveer 6 tot 8 mm) die met twee rubberen schalen in twee stalen ogen is geklemd maak je los. Gebruik eventueel wat vet om ze wat gemakkelijker los te maken en later weer om ze vast te maken.
Nu is de veerpoot aan de onderzijde geheel los en kan deze redelijk gemakkelijk uitgenomen worden zonder iets te beschadigen (bijvoorbeeld stofhoes van aandrijving).
Ga nu verder aan de bovenzijde onder de motorkap. Schroef de plastic kap er af met een kruiskopschroeverdraaier en markeer dan de positie van de drie moeren. Dit om verschillen in de positie van de schokbreker te voorkomen waardoor je de noodzaak om uit te lijnen na montage alleen vergroot. Draai nu de centrale moer van de schokbreker iets los. Hou de centrale stang van de schokbreker tegen met die speciale gekartelde inbus. Draai nu de drie moeren los en verwijder de schokbreker met veer in zijn geheel.
Nu nog de veer er af door de veerspanner er op te plaatsen. Pas als de veerspanner(s) geheel zijn aangedraaid kun je de centrale moer verwijderen. De rest spreekt vanzelf.
Bij het terugplaatsen wel letten op de positie van de veer in de schalen en eerst alles goed vastdraaien. Daarna de veerspanner losdraaien en het geheel goed inspecteren op fouten en wijze van montage. Ook of de beschermhoes goed op zijn plaats zit.
Dan onder auto plaatsen in omgekeerde volgorde van de demontage.
Let op de markeringen van de drie moeren om de bovenste plaat vast te zetten. Let ook op de positie van de draagarm bij het vastdraaien van de twee grote bouten en moeren aan de schokbrekerpoot. er zit wat speling in en mijn ervaring is dat deze goed zit als je de draagarm bij het vastdraaien licht ondersteund met een krik.
Luchtslang weer terugplaatsen. Alles nog eens controleren of het goed vast zit. Wiel er op en klaar.
Achteraf bleek dat de andere schokbreker ook niet goed meer was. Dus die heb ik ook zo onder handen genomen.
Bij een testrit bleek het weer perfect te werken. Kaarsrecht vooruit rijden. Geen trekken naar rechts of links. Bij een drempel geen sponsgevoel maar meteen horizontaal. Perfect.
Zelf gedaan. 320 euro kwijt voor twee nieuwe schokbrekers Monroe Reflex. Geen noodzaak om uit te lijnen dus dat was het dan.
Gewoon rustigaan sleutelen en het hoofd er bij houden. Dan kan iedereen dit. Geen 1100 euro bij een Volvo dealer. Geen 700 euro bij Beun de Haas. Maar voor 320 rijd hij weer perfect.
Zo rij je dus toch een S80 voor redelijk weinig geld.