Pagina 1 van 1

Simpele klusjes zelf doen?

Geplaatst: 14.07.2009 - 22:14
door M-otje
Vandaag heb ik mijn auto laten keuren maar deze is helaas niet door de keuring gekomen, maar dat zijn maar kleinigheidjes en zijn zo gefixt.

* Links minder remvermogen (waarschijnlijk onluchten van remsysteem)
* Remlicht werken niet + kentekenverlichting.
* Fuseekogelhoes gescheurd.

Dit wil ik natuurlijk zelf proberen op te lossen.

Dus hoe kan ik deze bovenstaande problemem zelf makkelijk verhelpen?

Dat met de verlichting zal wel een zekering zijn, aangezien ik vandaag met een aanhanger meerdere zekeringen heb laten sneuvelen.

Wat ik overigens wel heel frappant vond is dat de roest bij mijn wielkasten nooit geen probleem zou worden met de APK. (naja tenzij de auto helemaal wegroest)

Dit om het volgende, ik hoop als ik dit goed uitleg.
De spatborden (Of zo iets) zijn geen dragers van de draagbalk. Er zit 5 á 6 CM tussen de binnenspartbord en tussen de draagbalk en daarom zal deze nooit geen probleem kunnen worden voor de APK.
Omdat de roest van de spatbord de draagbalk niet zou kunnen raken.

Omdat ik niet alles goed onthouden heb zal mijn verhaal wel niet helemaal kloppen. Wie weet hoe het zit hiermee? Of denkt te weten ;)

Ik hoor graag ervan.

Geplaatst: 14.07.2009 - 22:17
door gertvanderspek
De wielkastranden. Als er geen scherpe delen aankomen mag ie verotten. Daarnaast moet er onveer een derde goed zijn. Maar je kunt het plamuren.

Zelf laat ik terzijde tijd een nieuwe rand inzetten of doe het zelf.
Dit staat een stuk netter en de auto kan weer jaren voor uit. Deze auto die ik nu heb vind ik het waard. Me oude had al teveel gebreken om het rendabel te maken.

Geplaatst: 14.07.2009 - 22:23
door Msuidgeest
Dat elektrische deel zal met een multimeter niet zo moeilijk zijn om op te sporen.

Die andere klussen zijn een eitje om te doen maar mijn keuze zou zijn om dat aan de dealer te gunnen.
Ontluchten moet je met 2 man doen en hopen dat er niets mis is anders weer naar de dealer voor onderdelen en ook die hoesjes op de stuurkogels gaat bij de dealer best snel. Gewoon op de brug en sleutelen maar. Er zijn vastgestelde prijzen dus een echte verrassing over de kosten zal het niet worden.

Geplaatst: 14.07.2009 - 22:36
door redrooster
Dat met die rem zal waarschijnlijk een remcilinder zijn. Dat kleine dingetje wat de schijven opzij duwt om tot remmen te komen. Verstandig is dat je ze aan beide kanten vernieuwd anders krijg je straks het verhaal andersom. Doet de andere kant het weer beter dan die ene kant.

Ooit, lang geleden, heb ik eens een auto aangeschaft en een werkplaatsboek er bij gekocht. En begonnen met zelf doen. Ik hield in mijn jeugd zelfs niet van prutsen aan brommers. Maar veel lukt mij wel met dit boek.

Áls je tegen jezelf zegt dat je niks kan en twee échte linkerhanden hebt moet je het misschien niet doen. Maar als je een beetje technisch zelfvertrouwen heb dan kom je ooit een keer in de garage en weet de garage dat je alles zelf doet. Ben je de slechtste klant omdat ze geen donder aan je verdienen.

Doordat mijn garage hierin altijd een toffe houding heeft gehad naar mij toe en niet duur zijn, zijn ze wel klanten rijker geworden door mij.
Garage Heerikhuizen in Maarn. Texaco.

Geplaatst: 14.07.2009 - 23:22
door evanmandos
remmerij:
is 9 van de tien keer lucht of remschijven. slechte remcilinder komt niet heel vaak voor bij schijfremmen.

ontluchten met een ontluchtingssetje(EZbleed ofzo, werkt top :P)

als dat het niet oplost, niewe schijven+blokjes, als alle bouten een beetje meewerken echt een eitje

fuseekogel:
- naafmoer(de dikke in het midden) eraf
- aandrijfas los tikken
- fuseekogel los van fuseehuis(kogeltrekker nodig of een dikke hamer)
- 3 bouten van de kogel uit de draagarm
- nieuwe kogel erop bouten
- pen weer in fuseehuis vast
- aandrijfas weer vastzetten

klaar!

het is wel een aanrader om een werkplaatsboek of haynes manual te kopen, erg handig!

EZbleed setje kun je ebay halen, ik heb er wel een te leen, maar zit in het noorden vanhet land...

Geplaatst: 14.07.2009 - 23:54
door M-otje
Oww kijk eens aan,

Hier heb ik veel aan.

gelijk morgen maar ff kijken, ik heb toch vakantie!!!.

Geplaatst: 15.07.2009 - 18:25
door rene en erica
met een vraagbaak/werkplaatshandboek en een beetje goed gevulde gereedschapskist kom je een heel eind.

Geplaatst: 15.07.2009 - 18:58
door M-otje
Vandaag remleidingen ontlucht en remblokken vervangen, deze waren volledig versleten.

Fuseekogelhoes komt binnenkort.

Lampcontrole ga ik zo uitvoeren.

Geplaatst: 15.07.2009 - 19:10
door evanmandos
mooi! eerste succesje behaald dus :) k zou nog wel even vragen of ie bij de garage op de remmenbank mag, het kan namelijk zijn dat je schijven ook slecht zijn, dan heb je nog steeds een remverschil...

succes met de fuseekogel trouwens, kan 100% meevallen, maar soms werken ze erg tegen(bouten die niet los willen, kogelpen die vast zit in fuseehuis etc etc)

Geplaatst: 15.07.2009 - 21:45
door M-otje
De remlichten én nummerplaatverlichting doet het ook weer.
Een zekering was alweer de boosdoener.

Verder werken de remmen idd beter dan te voren..

Maandag is de fuseekogelrubber aan de beurt.

Ik laat dit toch maar doen, ken iemand die het voor weinig wil doen en die het goed kan. Zal me een keer 20,- kosten..

Daarna kan de officiele apk erop!

Geplaatst: 15.07.2009 - 21:49
door Msuidgeest
Mooi toch.

Auto weer voor elkaar en bestuurder weer blij.

Geplaatst: 15.07.2009 - 21:49
door evanmandos
20 euro kost je de kop niet nee :P hopen dat de apk er nu vloeiend op gaat!

Geplaatst: 21.07.2009 - 15:30
door M-otje
Zo, mijn Volvo kan er weer tegenaan.

Fuseekogelhoesje vervangen kostte mij (incl. hoesje) idd maar 20,-, goed gegokt en natuurlijk gehoopt van mij.

Nu is de auto dus voor een jaar weer A.P.K. gekeurd.

Weer een zorg minder.