Pagina 1 van 1

740 2.3 GL: Moeilijk starten bij warm weer/warme motor

Geplaatst: 18.07.2009 - 21:25
door intGod
Bij warme motor (in de winter) of bij warm weer wil de Volvo moeizaam starten. Hij heeft dan de neiging onmiddellijk weer stil te vallen.

Een flinke dot gas net voor hij stilvalt wil helpen. 1, 2, in een slecht geval 3 keer die toepassen en hij blijft stationair rijden.

Ik heb al de slangen nagekeken maar daar zit geen lek in. De lambdasonde is vervangen en de LMM is vervangen.

Kan een oude luchtfilter het probleem zijn? Of heb ik toch ergens een lek in de slangen? Ik heb ook een foutcode die duidt op een probleem met het regelen van lucht in het mengsel , dus wellicht dat dit helpt om een diagnose te stellen?

Geplaatst: 18.07.2009 - 22:24
door Fat Rat
Een vers luchtfilter is nooit weg natuurlijk.
Stinkt de auto wanneer deze neigt stil te vallen erg naar benzine uit de uitlaat? Dan zou je namelijk kunnen denken aan een slechte(of slecht contact met) de temperatuursensor van de injectie computer.
En welke foutcode wordt er precies gegeven?

Geplaatst: 19.07.2009 - 01:57
door Baseman
Temperatuursensor verdachte nummer 1, LMM was zeker een tweedehands?
Meet de temp-sensor eerst eens door en post even welke weerstandswaarde je meet, met koud blok. (en met warm, als je dat lukt)

Geplaatst: 19.07.2009 - 19:46
door arjen-440
warmdraairegelaar?

Geplaatst: 19.07.2009 - 21:45
door Fat Rat
arjen-440 schreef:warmdraairegelaar?
Dat regelt de injectie computer aan de hand van de temp sensor.

Geplaatst: 19.07.2009 - 21:57
door mightyspawn
In de 7 serie is de GL model toch een carburateur uitvoering, iig in modeljaar 84 en 85. Geen idee hoe het daarna is

Geplaatst: 19.07.2009 - 22:03
door Fat Rat
hmm hmm, klopt. Maar zodra er een lambdasonde en LMM in zitten dan moet het het B200F/B230F blok zijn. Zowel de B230A, B230K en B230E hebben die delen geen van allen.

Geplaatst: 28.07.2009 - 13:59
door intGod
Het is er een van 1992. Dus inderdaad een B230F blok.

Ik heb de sensor uitgemeten. Bij volledig koude motor een weerstand van 2500 Ohm. Vervolgens even de motor aangezet en een minuutje laten draaien en weer uitgelezen. De sensor gaf toen 1100 Ohm aan.

Alles weer aangesloten, nogmaals (met moeite) gestart en de ventilator sloeg ook meteen aan, zag ik.

Oplossing voor moeilijke warme start is overigens om, net voor hij uitvalt, een kleine dot gas te geven. Vroeger kon dit vaak met 1 keer, nu moet je 2-3 keer een kleine dot gas geven voor hij vanzelf blijft draaien. En het wordt wel geleidelijk aan lastiger.

Geplaatst: 28.07.2009 - 17:26
door intGod
Oh, meteen bij vragen: stel dat het de temperatuursensor is, hoe installeer ik die dan terug? Het is een sleutel 19, heb ik gelezen, en eruit halen is niet zo moeilijk. Dan kan ik de plastic kap afbreken. Maar terugzetten? Er is echt onmogelijk weinig ruimte.

Ik heb gelezen dat het beter gaat als je het inlaatstuk eraf haalt, maar is dat veel werk of gewoon kwestie van hier en daar een bout?