Pagina 1 van 1

AB control sleutel

Geplaatst: 19.07.2009 - 11:36
door dieselman
Ik heb gezocht naar een topic over het volgende onderwerp maar kon daar nog niets van vinden in dit forum.

Het komt de laatste tijd steeds meer voor dat het moeite kost om mijn auto met de afstandsbediening (op de sleutel) van het alarmslot te kunnen halen. Moest laatst noodgedwongen de auto 'gewoon' met de sleutel openen wat natuurlijk resulteerde in het voor ons wel bekende orgelspel vanuit de auto !

Wat zou er de oorzaak van kunnen zijn dat dit niet meer goed functioneerd ? Op het alarm zetten werkt gewoon altijd meteen goed. Lam drukknopje ? Wat kost zo'n nieuwe sleutel met AB ?

Deselman.

Geplaatst: 19.07.2009 - 11:39
door Paul
En een nieuwe batterij heb je al geprobeerd?

Geplaatst: 19.07.2009 - 11:56
door dieselman
Maar zoals ik al zei dat het aanzetten van het alarm wel altijd werkt dan kan het toch niet de batterij zijn ?

Geplaatst: 19.07.2009 - 12:56
door gsx750r
Ik zou het toch eens proberen met een nieuw batterijtje. Baat het niet dan schaadt het niet.
In ieder geval altijd goedkoper dan een nieuwe sleutel !
Ik weet niet of je de auto altijd ontgrendelt vanaf 'grote afstand' maar daar raakt de batterij in ieder geval sneller ontladen van.

Omdat er nog maar één afstandbediening + sleutel bij de auto zat toen ik hem kocht moest ik beide wel noodgedwongen nieuw kopen.

Voor de afstandbediening moest ik € 97.50 en voor de sleutel € 31 betalen. Let wel dit is dus niet de afstandbediening 'op de sleutel' !
Maar misschien is het een indicatie voor wat je evt. te wachten staat.

Voor het coderen/activeren van beide moest ik € 43 betalen.

Genoemde prijzen zijn ex. BTW en bij een Spaanse dealer.

Rob

Geplaatst: 19.07.2009 - 13:49
door dieselman
Kan ik het batterijtje (of zijn het er meerdere en welk type is het ?) zomaar vervangen of valt de code er dan 'uit' ?

Goeie tip overigens mbt het verbruik van de batterij op grote afstand, dat wist ik niet, wel logisch overigens.

D'man

Geplaatst: 19.07.2009 - 13:55
door PeerTronic
gsx750r schreef: Ik weet niet of je de auto altijd ontgrendelt vanaf 'grote afstand' maar daar raakt de batterij in ieder geval sneller ontladen van.
Rob
Dat moet iemand me toch eens uitleggen... :-k
Voor zover ik weet levert het batterijtje de energie om een zendertje een signaal uit te laten sturen. De sterkte van het signaal (en daarmee de af te leggen afstand) word bepaald door de energiebron. Of je nu dichtbij of veraf staat, het kost evenveel energie. Of zit ik er nu helemaal langs? Er is toch geen feedback signaal van de auto die verteld hoeveel energie er aan de AB moet worden afgegeven?

Geplaatst: 19.07.2009 - 15:10
door gsx750r
PeerTronic schreef:
gsx750r schreef: Ik weet niet of je de auto altijd ontgrendelt vanaf 'grote afstand' maar daar raakt de batterij in ieder geval sneller ontladen van.
Rob
Dat moet iemand me toch eens uitleggen... :-k
Voor zover ik weet levert het batterijtje de energie om een zendertje een signaal uit te laten sturen. De sterkte van het signaal (en daarmee de af te leggen afstand) word bepaald door de energiebron. Of je nu dichtbij of veraf staat, het kost evenveel energie. Of zit ik er nu helemaal langs? Er is toch geen feedback signaal van de auto die verteld hoeveel energie er aan de AB moet worden afgegeven?
Ik moet zonder meer toegeven dat zoals ik het geschreven heb, vraagtekens oproept.

Ten dele heb je gelijk maar dit: Of je nu dichtbij of veraf staat, het kost evenveel energie. is niet compleet. De minimaal benodigde energie om de 'ontvanger' in de auto te activeren ligt vast. Echter zal het signaal van de zender naar mate de afstand groter wordt, zwakker worden waardoor het niet meer voldoende energie levert om de 'ontvanger' te activeren. Het is gewoon niet anders als bij een radiozender.

Met dit: Er is toch geen feedback signaal van de auto die verteld hoeveel energie er aan de AB moet worden afgegeven?
heb je helemaal gelijk ! Er is inderdaad geen feed-back signaal van de auto, maar het werkt gewoon niet om dat er onvoldoende energie de 'ontvanger' bereikt ....... en dat is ook een vorm van feed-back !

Als je nu maar vaak genoeg op 'grote afstand' , waarbij ik echt niet weet welke afstand dat is, probeert de auto ontgrendelen is de kans dat je meerdere malen de zender moet activeren om de auto te ontgrendelen steeds groter en dat kost uiteraard elke keer energie !
Het is overigens niet alleen de afstand die bepalend is maar ook evt. obstakels en/of reflectie. Sommige mensen drukken al op het knopje terwijl de sleutel nog in hun zak zit en anderen richten echt op de auto. Ook dat kan verschil uitmaken.

Dat een batterijtje met onvoldoende capaciteit uiteindelijk óók te weinig energie zal produceren hoeft verder geen betoog.

Hoe dan ook het is sowieso nooit slim om op 'grote afstand' al kenbaar te maken 'kijk hier loop ik en dát is mijn auto' !! Zeker niet bij duisternis !
Hier in Portugal is car-jacking, zeker in de zomermaanden, een soort 'sport' en één van de belangrijkste tips van o.a. de politie is om je auto pas te ontgrendelen als je daarna ook onmiddellijk in kunt stappen.

Rob

Geplaatst: 19.07.2009 - 15:23
door PeerTronic
Dat dacht ik al dat je dat bedoelde. Dat klinkt inderdaad heel redelijk. Is inderdaad niet nodig en verstandig om op grote afstand te gebruiken. Zoveel XC70's staan er meestal toch gelukkig niet op de parkeerplaats :P

Geplaatst: 19.07.2009 - 15:58
door dieselman
Duidelijk verhaal. Ik activeer de ontgrendeling op een afstand van nooit meer dan 10 mtr. en gewoonlijk als ik al bij de auto sta maar bovenstaande is wel een goed advies !

Maar nogmaals: Welk type batterij (en) zitten er nu in de AB en als je hem tijdelijk spanningsloos maakt (ten tijde van vervanging van de batterij (en)) verliest de AB dan niet zijn unieke codering, hoeveel tijd heb ik om de batterij te vervangen ?

BTW, wat vinden jullie van mijn onderschrift, eens ?

Dieselman.

Geplaatst: 19.07.2009 - 16:21
door gsx750r
Hierbij een shapshot uit de Gebruikershandleiding van S80 MY 2004

Afbeelding

Succes
Rob

O ja, jouw onderschrift: Is dat allemaal nog mogelijk in Nederland, vooral de laatste 3 ? :evil: :evil:

Maar niks mis mee hoor met dat onderschrift :P
En ...... zeker beter dan een van mijn vroegere auto's, een MORRIS
Met Onze Rommel Rijdt Iedere Sufferd ! :lol: :lol:

Geplaatst: 19.07.2009 - 16:52
door dieselman
:D

Nee, maar in een Volvo voelt het toch beter aan .... !

OK dank voor je plaatje en uitleg, dus geen probleem om hem te vervangen zonder dat dan de unieke interne code verloren gaat ?

Geplaatst: 19.07.2009 - 17:13
door gsx750r
dieselman schreef::D

............... dus geen probleem om hem te vervangen zonder dat dan de unieke interne code verloren gaat ?
Voor zover ik weet niet, althans in genoemde Gebruikershandleiding (S80 MY 2004) is dat het enige dat er te vinden is over het vervangen van het batterijtje.

Rob

Geplaatst: 19.07.2009 - 17:18
door PeerTronic
Volgens mij is de code vast opgelagen in "flash-memory" zoals een USB memory stick. De opgeslagen data heeft geen energie nodig, alleen om veranderingen aan te brengen.

Geplaatst: 19.07.2009 - 20:03
door dieselman
Dan ga ik het proberen met een CR 2032 batterijtje, jullie horen van mij !