Pagina 1 van 2
lekkende intercooler v70 d5
Geplaatst: 21.07.2009 - 15:56
door pure100
hallo allemaal,
ik las elders dat iemand met een v70 diesel problemen had mbt het inhouden en dan weer acceleren. bij hem lekte de intercooler. mijn auto heeft 136000 km gedraait en heeft die klachten ook geregeld. hoe herken ik een lekkende intercooler?
Geplaatst: 21.07.2009 - 21:13
door edraket
Prut onderaan de intercooler.
Vervang het brandstof filter eens. Tevens V-power tanken. Je kunt ook nog een reiniger in de brandstof gooien. Bij mij was het toen over.
Geplaatst: 21.07.2009 - 21:18
door Fredhead
Mijn S60 D5 rookte ook flink door de lekkende intercooler en kreeg af en toe de melding "motorservice vereist" in het display van de boardcomputer
Geplaatst: 21.07.2009 - 21:35
door toppertje
even bij de dealer een lektest laten uitvoeren(stelt niet zoveel voor)
en je weet zeker of hij lek is.
Geplaatst: 21.07.2009 - 22:14
door pure100
hoi ik heb geen last van rook of meldingen. hoe herken ik de intercooler onder kap? heef de intercooler een eigen koelvloeistofreservoir, moet dat af en toe ook bijgevuld worden of haalt ie de vloeistof via het motorkoelsysteem? dit hoef ik nooit bij te vullen, staat nog steeds op max.
ik laat het brandstoffilter wel eens even controleren, of het wel goed gemonteeerd is en een blikje cleaner zal ik ook proberen. altijd goedkoper als naar de dealer. zou het probleeem ook uit te lezen zijn?
bedankt iedereen voor t meedenken!
Geplaatst: 21.07.2009 - 22:24
door Msuidgeest
Die intercooler zit vooraan onder de motorkap.
Het begint met de koeler van de airco (meestal zwart van kleur) en daarachter een aluminium kleurige luchtkoeler met links en rechts een dikke luchtslang. Een van die slangen komt achter je blok vandaan aan het eind van de turbo (dat rare grote ronde wiel wat zo te zien ook aan je uitlaat vastzit).
Geplaatst: 31.08.2009 - 20:37
door pure100
hoi na uitlezen is er niks uitgekomen. want niet te achterhalen kleine storingen volgens de garage, verder niks. ik verbeeld me wel dat wanneer de airco hard werkt de problemen er zIjn, zet ik de airco uit dan is het acceleren volgens mij wel goed. vrijdag moet ik naar frankrijk, dan zal ik het op de lange stukken met stijgingen in het wegdek eens goed checken met de radio uit. sommige stukken stijgen flink en met 180km/u kan ik dan met en zonder aircogebruik het verschil eens goed testen. in NL is zo hard rijden haast niet mogelijk, ook zijn er niet zulke hellingen. wordt vervolgt dus...
Geplaatst: 31.08.2009 - 21:01
door BlackcurrantV70
Met 180km/u van NL naar Frankrijk maar wel proberen te besparen op een dealer bezoek ?
Een snelheidsboete van 180km/u kan je meer kosten en daar heb je niks voor terug....
Geplaatst: 02.09.2009 - 19:57
door pure100
die dealers in nederland zijn allemaal prutsers en oplichters als je het mij vraagt ivo. 480 euro voor een kleine beurt, alleen nieuwe olie, oliefilter en brandstofflilter en verder wat onder de auto doorlopen. en zoals ik al schreef, na uitlezen konden ze nog niks oplossen.
maarre je antwoord verrijkt de oplossing niet echt!
Geplaatst: 02.09.2009 - 20:28
door Peterd54
Heb net vanavond mijn D5 naar de garage gebracht om te intercooler te laten vervangen. Ik had exact dezelfde klachten en het probleem werd ineens veel erger. Als hij echt goed lekt merk je dat wel. Ik legde vandaag met gemak een compleet zwart rookgordijn over twee rijbanen heen bij het optrekken. Het brandstof verbruik begon ook ineens flink op te lopen. De bc geeft normaal ca. 6,8 aan, inmiddels een gemiddeld verbruik van 8.3.
Bij mij lekte hij vooral aan de bestuurderskant en dan voor bij de bumper voor de normale radiator. Daar zat heel veel prut. Ik had in eerste instantie ook geen storingsmeldingen en het euvel wordt heel langzaam erger, vooral de zwarte rookpluim. Maar goed, ik heb er inmiddels 244.000 km opzitten en dan kan dat gebeuren. Volgens mij moet je die lekkage relatief eenvoudig bij de intercooler zelf kunnen zien.
Geplaatst: 02.09.2009 - 21:20
door toppertje
Peterd54 schreef:Heb net vanavond mijn D5 naar de garage gebracht om te intercooler te laten vervangen. Ik had exact dezelfde klachten en het probleem werd ineens veel erger. Als hij echt goed lekt merk je dat wel. Ik legde vandaag met gemak een compleet zwart rookgordijn over twee rijbanen heen bij het optrekken. Het brandstof verbruik begon ook ineens flink op te lopen. De bc geeft normaal ca. 6,8 aan, inmiddels een gemiddeld verbruik van 8.3.
Bij mij lekte hij vooral aan de bestuurderskant en dan voor bij de bumper voor de normale radiator. Daar zat heel veel prut. Ik had in eerste instantie ook geen storingsmeldingen en het euvel wordt heel langzaam erger, vooral de zwarte rookpluim. Maar goed, ik heb er inmiddels 244.000 km opzitten en dan kan dat gebeuren. Volgens mij moet je die lekkage relatief eenvoudig bij de intercooler zelf kunnen zien.
had je geen last van storingsmeldingen op je bc?
mag ik vragen wat het vervangen vd intercooler gekost heeft?
Geplaatst: 02.09.2009 - 21:40
door Peterd54
Pas vanmiddag toen ik naar de garage reed en even op de grote weg flink doorreed, kreeg ik voor het eerst een melding 'motorservice vereist' . Toen ik hem vanavond wegbracht en continu een forse zwarte walm achter de auto had, kreeg ik eenmaal de melding 'emissieuitstoot te hoog'. Verder geen meldingen gehad en hij is niet in de noodloop vervallen, maar reageerde wel heel indirect op het gas.
Het gaat ca. 450 euro kosten.
Geplaatst: 03.09.2009 - 18:52
door toppertje
ok,bedankt
Geplaatst: 11.09.2009 - 21:50
door pure100
hoi allemaal, roken en veel verbruiken doet die van mij absoluut niet, de hele intercooler met een groot zaklicht beschenen en er is niks te zien. als een intercooler lekt gaat er toch zeker ook koelvloeistof op, of heeft de intercooler een eigen reservoir? het lijkt erop dat ik als de buitentemperatuur zo rond de 20 graden is minder problemen heb dan dat het buiten 30 graden is. een collega van me had hetzelfde met een ander merk auto, daar bleek alleen de luchtmassameter defect te zijn..... ik hoop maar dat ie me vandaag of morgen een keer laat staan, dan is het zoeken voor de garage neem ik aan makkelijker.
Geplaatst: 11.09.2009 - 21:56
door toppertje
de intercooler koelt niet met koelvloeistof,maar met lucht die door deze
radiateur stroomt.
Geplaatst: 11.09.2009 - 22:58
door Peterd54
Ja dat heb ik inmiddels ook begrepen. Maar op een of andere manier schijnt er toch ook wat olie in te kunnen komen. Die blijft dan onderin de cooler zitten. En vervolgens begint de cooler onderin te zweten (als deze lek is). Langzaam aan wordt dat steeds erger.Pas daarna krijg je het effect dat ik kreeg. Veel zwarte rook en onregelmatig lopen.
Geplaatst: 20.09.2009 - 10:15
door Peterd54
Heb inmiddels de rekening ontvangen voor het vervangen van de intercooler. Dat was schrikken. Dit bleek geen 450 euro, maar 600 euro te zijn geworden. Volgens mij was toch echt mondeling afgesproken dat het 450 euro incl. BTW zou zijn. Ik ga maandag maar even contact opnemen met de garage om te vragen hoe dit kan.
Heeft iemand een idee of 600 euro op zich een reƫel bedrag is? De intercooler zelf koste 221 ex. BTW. De rest arbeid en 5 liter koelvloeistof.
Geplaatst: 20.09.2009 - 22:14
door edraket
4,5 uur voor het vervangen van een intercooler. De monteur had blijkbaar zijn dag niet. Lijkt me erg veel.
Geplaatst: 21.09.2009 - 00:17
door Ramon&Ramon
Naar mijn bescheiden mening was dus niet de intercooler stuk,maar een klein scheurtje in een van de turboslangen,dan gaat hij roken en slecht trekken enz.Verkeerde diagnose misschien?
Kijk of er een nieuwe dikke turboslang bovenaan zit,is simpel te zien..
Dat komt bijna dagelijks voor in de praktijk!Bij een D5..
Geplaatst: 21.09.2009 - 08:54
door edraket
Waarom denk je dat Ramon? De intercoolers gaan immers ook regelmatig stuk.