Pagina 1 van 1

Water temperatuur b18ft

Geplaatst: 24.07.2009 - 15:52
door Sieger Everts
Hallo.

ik heb sindskort een externe watertemp. meter gemonteerd. deze zit na de thermostaat in de slang. Op de snelweg meet ik tot ca 100 graden. Zijn dit normale waardes of juist iets aan de hoge kant. ik heb de motor in een r5 zitten met een dieselradiateur van een 5 (kleiner dus als standaard b18ft)

gr sieger

Geplaatst: 24.07.2009 - 16:58
door Blade
Mijn temp meter staat op de snelweg netjes op 86 a 88 graden. ook digitaal ( BC )

Geplaatst: 24.07.2009 - 20:36
door Iroll
Je sensor zit wel op de heetste plek, net na de thermostaat. Normaal zou het wat aan de hoge kant zijn op de snelweg met veel rijwindkoeling. 100c kan voorkomen bij stilstand na een snelle rit. Maar dat is gemeten met de sensor op de originele plek in het blok. Welke thermostaat zit erin? 92c? Ik dacht dat een turbo een 89c heeft. 92c geeft aan dat de thermostaat bij 92c begint te openen en bij iets van 102c is hij helemaal open. De 89c zal dan bij 99c helemaal open zijn. Wat kan helpen is waterwetter van Redline aan het koelwater toevoegen, dat koelt beter ter compensatie van de kleinere radiateur. Even waterwetter in het zoekveld typen.
www.bccp.nl/shop2/enter.html

Geplaatst: 25.07.2009 - 15:09
door gvanminnen
Ik zit op de snelweg rond de 82 en 86 graden. Mijn gril is ook helemaal open, alleen wat racegaas en vangt de radiateur ook veel meer wind dan met orginele gril.
92 graden gaat mijn fan aan, gebeurd alleen als ik stil ga staan of file.

Geplaatst: 25.07.2009 - 23:04
door Sieger Everts
de thermoschakelaar en thermostaat zijn standaard b18ft, ik ben zo wie zo van plan een andere radiateur te plaatsen, minimaal de grote van een b18ft. maar zijn moeilijk te vinden die zomaar passen. Waterwetter ga ik zeker eerst toevoegen, goede tip!

Geplaatst: 10.08.2009 - 22:10
door evanmandos
eej sieger, eventueel kun je eraan denken om een klein formaat radiator van welke voor auto(autootje) dan ook te zoeken, en deze simpelweg in serie te plaatsen met je huidige radiator. waterpomp moet dan een fractie harder werken, maar zou geen probleem moeten zijn.

dit trucje wordt nogal eens toegepast in 'McGyver' racen of grabaantjes/bangers, je kunt dan namelijk ook heel makkelijk een lekgereden radiator overbrugeen :)

vaak heb je ergens onder je voorbumper nog wel wat plek, en gezien je relatief christelijke temperatuur heb je niet extreem veel exta koeling meer nodig...

wel ff opletten dat de in/uitgang van een tweede radiator ongeveer even groot of groter zijn, zodat de waterstroom niet veel extra beperkt wordt.

Geplaatst: 19.08.2009 - 12:44
door Sieger Everts
hallo heb even tijdje niets van mij laten horen. maar ik heb (denk ik nu een oplossing.

Afbeelding

een radiateur van een volvo 240 2.3, na genoeg de zelfde inhoud als een 440 :) het enige wat ik nu mis is een aansluiting voor een thermocontact. maar daar zijn wel oplossingen voor te vinden. tevens komt er een 16 inch ventilator achter, dus de koeling is straks wel in de hand.

Nog een vraagje. welke thermostaten kunnen er ingezet worden? zijn er koelere dan de standaard 89 graden?

Geplaatst: 19.08.2009 - 18:27
door ArjenM
Standaard is zelfs 92 graden voor de 400. Die 89 graden bij de automaterialenhandel is sowieso verkeerd, zit vast geen ontluchtingsnippel in.

Geplaatst: 19.08.2009 - 18:48
door Msuidgeest
Die nippel kun je er gewoon inboren. Ongeveer 4 mm is voldoende. Wel goed afbramen want dat wil je niet in je blok terugvinden.