Pagina 1 van 1

Steenslag en Bandenslijtage.

Geplaatst: 26.07.2009 - 19:44
door Renate
De V50 2.0.D is nu 2 dagen in bezit en bevalt uitstekend, toch wel blij dat we de V40 hebben verkocht, was ook een goede auto maar dit is toch een stapje hoger... voor mijn gevoel dan :P . Maar nu mijn vraag : Aangezien de Auto zwart metalic is zie je dus ook steenslag :evil: op de motorkap , hoe kan ik dit minder zichtbaar maken of geheel laten verdwijnen ?... tevens blijkt de de banden echt erg verschillen in profiel...links voor en rechts achter lijken haast wel nieuwe banden terijwl rechts voor en links achter toch duidelijk minder profiel hebben :oops: gebeurt dit wel vaker... auto is gekocht by een volvo delaer.. wat te doen 2 nieuwe banden kopen ? of is dit gebruikelijk.

Ps iemand tips voor goede schoonmaak en onderhoudsmidellen voor de auto , wassen , olie , velgen etc..

Bedankt,

Geplaatst: 26.07.2009 - 20:01
door Fredhead
Dat verschil in bandenslijtage hoort niet.
Als allebei de voor of achterbanden versleten zijn kan, maar niet eentje voor en eentje achter

Geplaatst: 26.07.2009 - 20:59
door DouweS40
Steenslag kan je minder zichtbaar maken door ze aan te stippen met een lakstiftje. Deze kan je bestellen met je kleurnummer bij de Volvo dealer.

Ik zou die van rechtsachter dan naar rechtsvoor doen. Heb je voor de beste banden.
Ik weet niet hoe veel het profiel is anders zou je de twee mindere vervangen door twee nieuwe. Als je dat doet dan zou ik er voor kiezen om de nieuwe voor te zetten.

Zo'n slijtage in de banden is wel vreemd, het kan te verklaren zijn door een vergissing van de garage. Dat ze bij een beurt het rechtervoorwiel per ongeluk achter gemonteerd hebben.
Of het is gebeurd bij een verwisseling van de winter naar zomerbanden.

Ik zou er dus niks ernstig achter deze slijtage zoeken.

Geplaatst: 27.07.2009 - 09:21
door T4Freak
Sommige garagebedrijven zijn nog van mening dat kruislings banden wisselen beter is dan voor naarr achter.

Je kan ook kans hebben dat er winterbanden op hebben gezeten en nu snel de zomer wielen zijn gemonteerd en fout onder de auto is gemonteerd.

Succes

Geplaatst: 27.07.2009 - 10:27
door DouweS40
T4Freak schreef:Sommige garagebedrijven zijn nog van mening dat kruislings banden wisselen beter is dan voor naarr achter.
Maar dan moet je wel banden zonder draairichting hebben.

Geplaatst: 27.07.2009 - 13:22
door T4Freak
Dat is helemaal waar.

Daarom denk ik dat de auto ff snel terug op zomerbanden gezet is en men niet goed heeft gekeken waar de banden hadden moeten komen.

Geplaatst: 27.07.2009 - 13:32
door RVL
Renate,

Ik neem aan dat je met garantie hebt gekocht? De dealer moet gewoon zorgdragen voor goede banden. Voor het wegwerken van steenslag staan er diverse methodes omschreven op het forum. Gebruik hiervoor de zoekfunctie.

Geplaatst: 27.07.2009 - 16:16
door fritsr
Ikzelf heb eens een scheur gehad in 1 band (banden hadden nog 50% profiel) , deze ene is verniewd. Had hierdoor ook 2 banden met ongelijke profiel diepte.

Geplaatst: 21.08.2009 - 15:00
door taka
De goede banden moeten altijd achter!!! Dit vanwege gevaar bij aquaplaning. Kijk maar eens wat er gebeurd wanneer je bij een speelgoedauto de voorwielen blokeert en 'm van een helling duwt. Probeer nu hetzelfde met de achterwielen en zie het verschil. Dit is een goede simulatie van het verlies aan grip bij aquaplaning.

\:D/

Geplaatst: 21.08.2009 - 15:29
door slagschip-s60
Ik heb mijn goede banden toch liever voor liggen taka,
om twee redenen :auto is voorwielaangedreven en trekt op deze wielen
en je stuurt met deze wielen dus bij een eventuele aqua
planing heb je ze harder nodig. en bij een goed profiel niet zo snel last van trouwens.
Jij neemt het voorbeeld van een speelgoedauto maar denk eens aan een kruiwagen als je er achterloopt blijf je sturen maar loop je er voor komt ie wel na,dat is hetzelfde met voorwielaandrijving.

Geplaatst: 21.08.2009 - 20:04
door Sander_S40
Misschien een beetje flauw (maar daarom niet minder waar), maar moet je niet gewoon rondom goede banden hebben?

Geplaatst: 21.08.2009 - 20:32
door T4Freak
Sander helemaal mee eens.

Helaas is het geval met voorwiel aangedreven auto's altijd de banden voor harder slijten.

Verschil zul je dus altijd hebben.

Geplaatst: 21.08.2009 - 21:59
door taka
Sorry hoor,

Ga maar eens bij een goede slipschool vragen; het effect van voor of achterwiel angedreven auto's maakt nauwelijks uit. Maar asl je achterwielen grip verliesen terwijl je voorwielen grip houden, dan spint de aauto volledig. Omgekeerd houdt de wagen keurig zijn spoor.

Het is echt een sprookje dat de beste banden voor moeten. En natuurlijk moeten er vier goede banden rondom (maar dat was niet de vraag geloof ik)