Pagina 1 van 2

Nieuwe S80 eigenaar, even voorstellen...

Geplaatst: 28.07.2009 - 18:47
door Racingbrick
Beste mede S80 eigenaren, sinds 18 maart rij ik ook een S80, en een hele unieke ook.
Mijn vorige Volvo was een 850 T5, en daarvoor een stuk of 10 andere modellen.

De S80 die we nu hebben is een 2,4 BI-FUEL CNG ( ik denk 1 van de 3 in NL), automaat Exclusive met mobility line, Nautic Blue Pearl met zwart leder, MY 2004 .
KM stand bij aanschaf 171.000, stand nu 182.000 en dat allemaal op aardgas.
Een echte Zweedse CNG versie, met standverwarming en restwarmte installatie.... gebouwd in Torslanda.

Een zeer confortabele wagen, dat wel, zeer mooi uitgevoerd, maar zo traag als een slak ( op CNG ), wel lekker goedkoop rijden, en sinds april 2009 geen meerprijs Gas op de wegenbelasting meer, ik betaal dus gewoon het benzine tarief.
Eigenlijk was ik aan het denken om een T6 te halen uit Duitsland, werd me afgeraden om een van voor 2001 te nemen, toen maar gaan zoeken naar een 2,9, dat leek me ook wel aardig, tot we tegen deze aanliepen bij een handelaar.

Na wat speurwerk kwamen we er achter dat de wagen altijd in onderhoud is geweest bij de Volvo dealer in Hillegom, men kende mij nog daar, ooit een 760 gekocht daar, dus men gaf alle details wbt het onderhoud en andere zaken die er aan gedaan zijn in de loop der jaren...

Het enige wat ik niet wist is het verbruik op aardgas en hoever je er mee kunt rijden....
Dat weet ik nu inmiddels wel.

Tja, het is linksom of rechtsom, veel vermogen hebben is vaak duur rijden, eerst maar eens een paar ton rijden in deze wagen....

Als er liefhebbers zijn die plaatjes willen zien dan roept u maar...

Geplaatst: 28.07.2009 - 19:21
door Ben
Roep !

Geplaatst: 28.07.2009 - 19:46
door Jolly Breeze Racing
t u maar!

Geplaatst: 28.07.2009 - 20:37
door euerw
:cheers: Yes!!!! komt u maar, nu wil ik hem zien ook!

Geplaatst: 28.07.2009 - 20:39
door euerw
maar ff een vraag, hoe doe je dat met het tanken? zijn er dan zoveel pompen

Geplaatst: 28.07.2009 - 20:49
door Racingbrick
Ja, valt reuze mee, er komen elke maand een paar bij, binnenkort ook Zoeterwoude, dat is 10 km rijden voor mij.
Slechts 2x op benzine moeten rijden omdat er geen pomp was, of de pomp kapot was.....

Plaatjes staan klaar,maar hoe plaats je een foto hier?

Geplaatst: 28.07.2009 - 22:00
door euerw
Racingbrick schreef:Ja, valt reuze mee, er komen elke maand een paar bij, binnenkort ook Zoeterwoude, dat is 10 km rijden voor mij.
Slechts 2x op benzine moeten rijden omdat er geen pomp was, of de pomp kapot was.....

Plaatjes staan klaar,maar hoe plaats je een foto hier?
Handleiding imageshack.us --> http://imageshack.us/
of
En dan is er een handig tool voor Windows XP gebruikers (helaas nog niet voor Vista)

Dat is Powertoy Resizer
Kan je hier vinden, dan kan je een foto selecteren en dan rechtermuisknop RESIZE 800x600

http://www.microsoft.com/windowsxp/down ... rtoys.mspx

Rechts in het scherm klikken op Image Resizer

Geplaatst: 28.07.2009 - 22:07
door Paul
ff offtopic in Vista/Windows 7 download je de nieuwe versie van Photo Gallery (download.live.com) hier zit ook een knopje om het snel te resizen!

Geplaatst: 29.07.2009 - 08:16
door V480-S60
Aub geen Imageshack!!!!!!! NIET DOEN!

Gebruik Photobucket!!
of de attachment functie in dit forum.

Dan nu welkom en laat maar zien die aparte en ongetwijfeld mooie S80.

Geplaatst: 29.07.2009 - 10:10
door Racingbrick
Hier zijn dan de plaatjes, eindelijk....

Geplaatst: 29.07.2009 - 10:10
door Racingbrick
Hier zijn dan de plaatjes, eindelijk....

Geplaatst: 29.07.2009 - 10:12
door Racingbrick
En nog een paar.....

Geplaatst: 29.07.2009 - 10:13
door Racingbrick
Nog eentje dan...

Geplaatst: 29.07.2009 - 10:38
door S80 Executive
Leuk kenteken: NG = natural gas

Mooie kar! Veel trage maar veilige kilometers gewenst....

S80 Executive

Geplaatst: 29.07.2009 - 10:40
door Racingbrick
Het rijden op CNG is heel anders dan op LPG met een Vialle LPG installatie, ( werkt trouwens perfect hoor, zou ik zo weer nemen en weer laten inbouwen bij Mesman )

De wagen start op benzine, als het koelwater de temp van 15 graden bereikt gaat het naadloos over op CNG, is de CNG voorraad op ( iets van 16 kilo ) schakelt hij automatisch ( naadloos ) weer over op benzine...
Een en ander is druk gerelateerd, CNG is compressed, dus niet vloeibaar.
Tanken doe je met 200 Bar druk, het wordt er in geperst dus, wil je vloeibaar aardgas dan moet je met drukken van 280 Bar gaan werken.
Tanken gaat net zo snel als benzine/lpg bij de pomp, als je een thuistap zou nemen dan moet je op 5-8 uur rekenen.

Er zitten 3 tanks onder de wagen, 1 hele grote lange, en 2 kleinere tanks.
Aardgas is de hoofdbrandstof, als er getankt gaat worden nadat de CNG voorraad op is en hij is overgeschakeld naar benzine, zal bij na het tanken van CNG weer automatisch overschakelen naar CNG. :)
Das dus mooi.
De benzine tank is 29L en die hou ik maar zo vol mogelijk....

De benzinemeter die de benzine uitvoering heeft is CNG voorraadmeter geworden, en in het paneeltje waar de meldingen van de BC komen, komt een schaalverdeling met blokjes ( max 8 stuks ) die de benzine voorraad aangeeft als hij overschakelt naar benzine, dat zie je dan hopelijk sneller dan het omschakelknopje "petrol "boven het pennebakje, de diode hierin gaat knipperen zodra je op benzine rijdt.

Wel grappig allemaal.
Ik heb een keer in de file gestaan bij de Tamoil in Den Haag, ( hat was alleen druk bij de CNG pomp ) voor me een busje van de gemeente, daarachter een bus van een banketbakker en daarna een hele mooie V70 ( full option ) met een GN kenteken van een Zweed die kennelijk werkte bij Estec of zo iets, hij heeft hem zelf geimporteerd uit Zweden, tja als je geen BPM of wegenbelasting hoeft te betalen is dat fijn. ( ik ken namelijk iemand die daar ook werkt en de zelfde voordelen op zn auto heeft )
Brandstof uiteraard wel de volle mep, dat is dan weer een troost voor ons.

Hoe gaat het dan verder met het CNG verhaal?

Op die zeg maar 16kg kan je tussen de 180 en 272 km rijden.
De wagen is zwaar ruim 1600 kg, dus je snapt dat stadsverkeer dodelijk is voor het verbruik.
Gemiddeld, 20% stad en 80% buiten en snelwegen rij ik 1kg op 14km,
het record is 1kg op 17,2 dat was Den Haag - Eindhoven v.v. heb ik normaal gereden 100 en 120 zonder zware voet.

Een kilo aardgas kost 0,72 bij de meeste pompen, en bij Fuwell in Arnhem 0,69
Daar ga je dus niet voor omrijden, dan heb je 16 x 0,03 verdiend... jippy....

Per km is het dus zeer interessant, en ..... er komen meer en meer pompen bij.

Tevens konden we deze wagen voor een zeer laag bedrag kopen dus hebben we de "ongemakken "er maar bij genomen.


Indien er nog vragen zijn, laat het maar weten.

Er zijn er trouwens zeer veel van verkocht in Duitsland, zowel van de S60 en de V70 en de S80 modellen, daar had men al snel enkele honderden vulpunten...

Geplaatst: 29.07.2009 - 10:44
door Racingbrick
Hier een plaatje hoe een en ander in elkaar steekt.
Helaas is Volvo er mee gestopt in 2005, ik zie er een zeer grote toekomst voor, zeker omdat wij een grote bel hebben in Groningen, leerde ik vroeger op school al.

Geplaatst: 29.07.2009 - 10:48
door Racingbrick
S80 Executive schreef:Leuk kenteken: NG = natural gas

Mooie kar! Veel trage maar veilige kilometers gewenst....

S80 Executive
Tja, hij komt mee, maar dan moet je wel goed intrappen, de 140 pk zit er wel in, maar komt er tegen de 6000 toeren pas uit, net als het koppel, dat is iets lager, maar komt er ook bij een flink hoger toerental pas uit.

Tja, het is geen T5..

NG:

Hahahaha, daar denk ik nu pas voor het eerst aan... je bent scherper dan ik....

Geplaatst: 29.07.2009 - 11:43
door Cor M
Verdikkeme :protest: , dan rijd je toch nog goedkoper dan mij. Mij S80 2.5T automaat rijdt nml. 1 : 9 op LPG terwijl ik aan houderschapsbelasting het G3 tarief betaal.

Geplaatst: 29.07.2009 - 14:07
door danny
Mooie auto !! Enjoy the club :P

Geplaatst: 29.07.2009 - 15:36
door euerw
mooie auto hoor!