Pagina 1 van 1

zware shag

Geplaatst: 08.12.2005 - 13:54
door corrio
volvo'ers

Mijn v70 2.5d uit 2000, die overigens zeer goed bevalt, wil als ik snel accellereer flink uit de pijp roken zodat ik een redelijke mistbui achterlaat. Hebben jullie (dieselrijders) daar ook last van?
Mijn vorige (VW) diesel deed dat ook maar véél minder...

Nog een vraag, hoe kan i k zien of weten of de LMM nog goed functioneert?

Thanx.
Cor

Geplaatst: 31.12.2005 - 12:28
door volvomen-1
Roken is normaal en wordt veroorzaakt door de EGR klep die het inlaatsysteem vervuild. Wanneer je een tijd 80 a 90 kmh hebt gereden en dan gas geeft rookt het idd enorm. Dit moet wel na enige tijd weg zijn. Als je dan weer een tijd langzamer rijdt herhaalt zich het verhaal.
Je kunt de EGR klep uitschakelen (mag niet van Geel) maar dan krijg je na enige tijd een melding van een storing van het motormanagementsysteem.

De LMM is alleen te controleren rijdend met meetapparatuur erop. of gewoon even in Duitsland kijken of tie de 200 nog makkelijk haalt. Als de LMM stuk is wil het niet harder dan ca. 175 kmh.

Geplaatst: 31.12.2005 - 13:16
door Gast
Lees eens:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &highlight

Volgens mij dezelfde klacht.

Diverse oplossingen. Succes

Geplaatst: 01.01.2006 - 20:22
door volvomen-1
Een D5 is neit hetzelfde als een 2,5D. Bij de laatste is roken "normaal" en bij een D5 absoluut niet !!!!

Geplaatst: 07.01.2006 - 11:18
door Richard
Ik heb een v70 D5 en die wil ook nog wel eens roken. Vooral wanneer het donker is en er iemand achter me rijd kun je het goed zien in de spiegel. Wat zou dit kunnen zijn?

Geplaatst: 07.01.2006 - 20:49
door elvis21
Ik heb dezelfde ervaring als Richard met mijn S60 D5.
Ook in de vakantie, tijdens een klim op de autobahn met een caravan aan de haak, walmt ie soms behoorlijk. ( ik heb het in 4 jaar tijd, 2 keer gezien)
De motor moet dan wel behoorlijk werken, want het gaat dan wel in de 4 met 100km/h omhoog.

Geplaatst: 07.01.2006 - 22:20
door Hans
Volgens mij is het heel normaal dat OOk een D5 bij zware belasting rookt. Zou me er niet te druk om maken als je het maar heeeel af en toe ziet. En dan alleen bij hoge toerentallen.

Geplaatst: 07.01.2006 - 22:57
door s80 1999
wat is er mis met roken bij hoge belasting? als je zelf ergens hard aan moet trekken ga je ook zweten/hijgen die motor uit dat in roken.
soms rookt ie omdat de motor vervuilt is van binnen.
roken wordt ook mede veroorzaakt door de turbo, met optrekken, je vraagt vermogen dat er op dat moment niet is omdat de turbo nog niet voldoende lucht geeft.

Geplaatst: 07.01.2006 - 23:09
door Paul
Doen toch al die vieze diesels :razz:

Geplaatst: 07.01.2006 - 23:13
door s80 1999
gewoon lekker benzine rijden. en als je de staats kas niet wil spekken een fiets nemen. tis net zo ver als met de auto, alleen duurt het wat langer

Geplaatst: 08.01.2006 - 10:50
door Hans
tuurlijk joh

Geplaatst: 08.01.2006 - 12:18
door Richard
Het is bij mij een tijdje zo geweest dat je de auto's achter je haast niet kon zien door de rook.
Enne wat benzine betreft, vind ik echt 3 keer niks.
Mijn schoonouders hebben een xc70 met iets van 230 pk (gechipt)
Maar dan heb ik ik toch liever die lekkere diesel turbo die je vooruit schiet dan dat stille geleidelijke versnellen. Is wel snel die xc maar je merkt er bar weinig van. [/quote]

Geplaatst: 08.01.2006 - 12:25
door Hans
idd. de D5 voel je echt lekker sleuren en geeft vanaf 2 2,5 duizend toeren een stevige duw in de rug. Daarbij blijft het gemiddelde brandstofverbruik mooi laag!
Zo'n XC-70 2.4t is prachtig en bloedsnel, maar ik zou heel verdrietig worden aan de pomp.

Dat is natuurlijk gevoelsmatig en ik betaal nu 110 euro wegenbelasting per maand maar toch...

Als ie zo rookt dat je je achterliggers niet meer ziet klopt er toch iets niet lijkt me. Een BEETJE rook kan geen kwaad. :?

Geplaatst: 08.01.2006 - 12:36
door Richard
Ik vind het ook vreemd. Maar ben er al mee naar de dealer geweest. Hebben een roetmeting enzo gedaan en dat was allemaal prima.
Maar dat is ook zonder belasting. Als je stilsaat en het gas in trapt rookt ie dan ook niet.
Maar ik moet binnenkort toch weer voor een apk/beurt dus zal het weer aan kaarten. Ben benieuwd.

Geplaatst: 27.01.2006 - 14:30
door Bas en Jee
Roken bij diesel motoren betekend dat er een tekort aan massa lucht is om de brandstof te verbranden. Het is dus heel aannemelijk dat bij accelereren er wat walm uit de uitlaat komt, omdat de turbo nog op gang moet komen, om die massa lucht te leveren voor de verbranding. Het is mij idd ook opgevallen dat mijn V70 2.5d uit 2000 (nieuw model) in de nachtelijke uren, meer rookt dan in de dag uren. Dit komt naar mijn mening, omdat het kunstlicht van de auto die achter je rijd, een andere golflengte heeft, dan het normale daglicht. Ik ben zelf van beroep scheepswerktuigkundige en dit zelfde euvel is mij aan boord van schepen ook opgevallen. Overdag zie je nauwelijks rokerij, maar 's nachts denk je, in de lichtstralen van de scheepsnavigatie, dat je erg milieu vervuilend bent.:D Probeer ook eens te accelereren op de cruisecontrol (indien aanwezig), dat scheelt ook al een jas. Indien overdag er toch een aanzienlijke hoop zwarte bende uit de uitlaat komt, controleer dan eens (of vervang) het luchtfilter. Anders zou er misschien toch iets met de turbo aan de hand kunnen zijn. Omdat ik mijn V70 nog niet zo lang bezit en nog niet aan een uitgebreide technische observatie heb onderworpen, weet ik niet of er nog een luchtklep in het systeem zit (waste gate, om de overmaat aan massa lucht af te voeren), anders zo daar ook eens naar gekeken moeten worden.

Geplaatst: 27.01.2006 - 14:42
door Richard
Ok heel helder verhaal, dank je. Is inderdaad 's avonds dat ik het zie. Overdag heeft ie nergens last van.

Geplaatst: 27.01.2006 - 21:19
door Hans
Als je overdag niks ziet en hij trekt gewoon normaal enzo, dan is het niet de moeite waard om je er druk over te maken.

Geplaatst: 30.01.2006 - 09:39
door Richard
Neuh, zoiets heb ik ook. 's nachts gewoon niet in de spiegel kijken. :lol:

Geplaatst: 04.02.2006 - 16:30
door volvomen-1
Ik heb het boven al een keer opgeschreven... Een 2,5D voorheen TDI rookt (en ruikt...) wezenlijk anders als een D5. Zal te maken hebben met de common-rail techniek. Die D5 van ons rookte alleen "geweldig" toen er een turboslang lek was. Dit roken hield pas ca. 200 km NA de reparatie op, toe was de zaak weer schoon geblazen. Deze zomer met caravan in de alpen geweest en ook met 100 kmh over de franse A40. Bij een steady snelheid geen rook. Wel wanneer je gas geeft en even wilt inhalen. Maar beslist geen constante walm achter de auto.

Geplaatst: 05.02.2006 - 20:32
door interceptor
Zwarte rook (in beperkte mate) is normaal.
Is bij sterk optrekken een teken van diesel die niet voldoende verbrand is.
De turbo is daar verantwoordelijk voor.
Maak je geen zorgen daarvoor !!

Minder is als er blauwe of witte rook te bespeuren is !!