Pagina 1 van 1

schokdempers

Geplaatst: 30.07.2009 - 11:21
door Rob
De achterdempers van mijn 440 uit 91 moeten nodig worden vervangen. De onderzijde van de dempers zijn al eens los geweest toen ik nieuwe veren plaatste. Wie kan me uitleggen hoe ik precies te werk moet gaan. Ik ben alleen, dus als ik eenmaal begonnen ben moet ik door en weet ik dus graag precies hoe ik dit moet doen.

Geplaatst: 30.07.2009 - 12:16
door SchoutenCC
Zijn het alleen de dempers of ook de veren? Indien alleen de dempers, geen enkel probleem in je eentje!
- Wiel verwijderen
- Onderste bout+moer schokbreker lossen (beide maat 17)
- Bovenste bout+moer schokbreker lossen (als het goed is ook beide 17)
- Schokbreker indrukken en verwijderen (beetje loswrikken indien klemmend)
- Nieuwe schokbreker indrukken en plaatsen (beetje op zijn plaats wrikken)
- Beide bouten+moeren vastzetten
- Wiel terugplaatsen
- Herhaal aan andere zijde

De draagarm hoeft er dus niet af oid, het is puur en alleen de demper waaraan je hoeft te schroeven.

Geplaatst: 30.07.2009 - 15:53
door Rob
En die bovenste, die bereik ik door een deel van de bekleding van de bagageruimte los te maken? Het is idd alleen de demper. Ik heb een brug dus ik hoef er niet onder te liggen, lijkt me allemaal niet zo lastig dus

Geplaatst: 30.07.2009 - 16:02
door SchoutenCC
Ik durf niet te zeggen of het bij de vroege modeljaren structureel anders is geweest (lees: omdat bijv. ook het stootkussen van de achterveer is omgedraaid), maar bij mij (MY95) is deze volledig van buitenaf vervangbaar, beide bouten zijn zittend op de grond, met enkel een krik toegankelijk.

Geplaatst: 30.07.2009 - 16:57
door Rob
maar dan met een gedemonteerd achterwiel?

Geplaatst: 30.07.2009 - 20:02
door SchoutenCC
Precies, achterwiel eraf en dan zie je beide bouten en kun je ze direct losmaken zonder iets anders uit de weg te hoeven halen.

Geplaatst: 30.07.2009 - 21:25
door Rob
Hey, bedankt. Maandag gaat het gebeuren en ook gelijk olie verversen (ook nog nooit gedaan maar op het forum al wel besproken) Het lijkt eenvoudiger als veren wisselen en die vond ik niet moeilijk.

Geplaatst: 04.08.2009 - 10:46
door Rob
Het viel idd alles mee: in een half uur beide schokbrekers vervangen en jonge jonge, wat een verschil. Nu blijkt pas hoe ver de oude heen waren! Bedankt voor alle goede raad

Geplaatst: 04.08.2009 - 16:15
door ArjenM
Dat is erg fijn als je dan verschil merkt. Anders heb je zo het idee dat je het voor niets hebt gedaan.

Geplaatst: 04.08.2009 - 19:25
door dr hilus
En, voor mijn lering ende vermaak, wat voor verschil merk je dan in de dagelijkse praktijk?

Geplaatst: 05.08.2009 - 16:19
door Rob
het grootste verschil: zonder belading kan ik nu een verkeersdrempel nemen met een snelheid die ligt boven de 10 km/u. Het laat zich raden hoe ik door een stad als rotterdam reed de laatste tijd. Ik ben nu ineens veel sneller op mijn afspraak. De kinderen op de achterbank vinden het in de auto ook veel prettiger. En in de bochten is de wegligging ook veel beter.

Geplaatst: 05.08.2009 - 16:38
door dr hilus
Ah, juist, dat is nou precies wat ik me afvroeg; wat je er in de praktijk nou van merkt.

Geplaatst: 06.08.2009 - 10:44
door redrooster
Ik moet ook vervangen. Met twee inzittenden achter moet ik heel rustig over drempels rijden.
Maar nu de tweestrijd. Er wordt gesproken over veren vervangen en hier over de achterdempers vervangen.
Ik ga voor de laatste, betere, dempers lijkt mij.
Wat voor merk moet er onder?

Geplaatst: 06.08.2009 - 10:47
door SchoutenCC
In het algemeen: veren bepalen de hoogte, schokdempers hoe snel je naar die hoogte toe gaat. Je kunt w.b. dempers voor sportief gaan (koni) of voor wat meer standaard (monroe). Ik heb de mijne destijds gekocht bij estate services, merk weet ik niet meer 123 maar wel vrij goedkoop.

Geplaatst: 06.08.2009 - 17:43
door Rob
Ik heb er Monroe onder, maar het feit dat deze auto af fabriek slappe achterveren heeft, is pas geheel opgelost met het vervangen van zowel de veren als de schokbrekers. Als je dit tegelijkertijd doet, een werkje van niks, ondergetekende heeft weinig ervaring in het sleutelen aan auto's. De schokbrekers waren 93 euro per set.

Geplaatst: 06.08.2009 - 18:53
door redrooster
De schokbrekers moeten nieuw worden en ik zal mij laten voorlichten door verkoper. Ik ga uit van 100 euro voor een set.

De veren is anders. Ik heb begrepen dat de latere versies beter zijn. Dus daarvoor ga ik dan naar de sloop. Maar ik ga eerst kijken wat de dempers doen zonder het vervangen van veren.

Geplaatst: 06.08.2009 - 20:37
door Rob
De veren heb ik vorig jaar zelf gedaan en was daar 120 euro voor kwijt (per set)

Geplaatst: 08.09.2009 - 23:06
door Volvo_480_turbootje
Ik heb net achter nieuwe Monroe Reflex gestoken, 95 euro per set inclusief verzending via Ebay. Je hebt de Monroe original of zoiets, die zijn een 75 euro per set ongeveer, de reflexen waren iets duurder, maar ik veronderstel ook beter...

Uiteindelijk voel ik niet veel verschil, maar van de technische controle moest ik ze vervangen omdat er een te groot verschil was tussen de twee schokdempers...

Edit, het is via de site Webdeal, een franstalige site dat ik ze besteld had, op ebay had ik mijn lambdasensor besteld :p

Geplaatst: 10.09.2009 - 11:03
door mightyspawn
Ook bij alle 460 zijn de beschermkappen weggerot, maar dat is zeker geen afkeur en wil ook niet zeggen dat de schokdempers hun werk niet doen. De wagens zijn vooral te licht geveerd dan te licht gedempt. COmbinatie van andere veren en betere schokdempers maken wereld van verschil. Alleen al hulpveren in de originele veren merk je al meteen een wereld van verschil.