Pagina 1 van 2
Wikipedia over Volvo's
Geplaatst: 01.08.2009 - 14:28
door Geus
Beste Volvo-liefhebbers,
Op Wikipedia ben ik bezig enkele artikelen over Volvo's aan te vullen en strakker te krijgen. Zie bijv.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_850 Ik zou het kunnen waarderen als meerdere mensen hiernaar kijken en helpen aan te vullen en fouten eruit te halen. Op Wikipedia mag in principe iedereen schrijven. Als je hier echter niet mee bekend bent, kan je je beter even inlezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/WP:VRIJ
Groeten, Geus
Geplaatst: 01.08.2009 - 14:57
door lesterh2
Leuk dat je dit doet.
Denk dat de grote lijn goed is maar er een aantal subjectieve punten in zitten zoals;
Volgens liefhebbers is de S70 / V70 Classic de laatste 'echte' Volvo die is gemaakt.
Geplaatst: 01.08.2009 - 15:03
door Geus
Dank je.
Op zich is het niet erg dat er subjectieve opmerkingen inzitten, zolang dat maar duidelijk is en dat is hier wel het geval.
Overigens komt deze opmerking niet van mij en als het aan mij ligt, verhuist hij t.z.t. naar de pagina over de V70.
Geplaatst: 02.08.2009 - 12:15
door V480-S60
De 850 is voor zover mij bekend een specifiek Gents model geweest. Net zoals de S60. en nooit in Zweden gebouwd.
Geplaatst: 02.08.2009 - 13:01
door gsx750r
V480-S60 schreef:De 850 is voor zover mij bekend een specifiek Gents model geweest. Net zoals de S60. en nooit in Zweden gebouwd.
Ik dacht dat het zo was:
De 850 is in 1991 in Gent in productie genomen. Het bijzondere daaraan was dat het de eerste maal was dat een nieuw model eerst
buiten Zweden in productie werd genomen.
Later (ik weet niet vanaf wanneer) werd de 850 óók in Zweden gebouwd.
Rob
Geplaatst: 02.08.2009 - 17:42
door Frederik Welvaert
De auto is ook geleverd met een door Volkswagen ontwikkelde 5-cilinder common-rail TDI-dieselmotor met inhoud van 2,5 liter.
Aangezien VAG nogmaar kort op de commonrail trein gesprongen is denk ik niet dat die TDI een commonrail was

Ik vrees zelfs dat commonrail in die tijd nog moest uitgevonden worden...
Volvo heeft veiligheid altijd al erg belangrijk gevonden, waardoor ook de 850 op dat gebied een uitblinker was, zeker in zijn tijd. Het was de eerste auto met airbags tegen zijwaartse impact, het zogenaamde Side Impact Protection System (SIPS)
SIPS is meer dan alleen die zijdelingse airbags, voorgaande modellen hadden ook al SIPS, zij het dan zonder de airbags. SIPS is ooit begonnen door een hele sterke metalen balk in de deuren in te werken (iets waarvoor mijn grootvader Volvo dankbaar is toen er zich ten tijde van zijn 340 een Corsa in de zijkant van de 340 parkeerde... Gevolg: 340: nieuwe deur en wat blik rechttrekken, Corsa: perte totale)
Geplaatst: 03.08.2009 - 11:04
door Geus
Kijk, dat zijn zinvolle opmerkingen. Common-rail is inmiddels verwijderd.
Echter, het heeft niet zo veel zin hier verbeteringen te bespreken. Ik heb meer de hoop dat enkele mensen op Wikipedia zelf fouten gaan verbeteren en aanvullen. Of zelfs nieuwe artikelen aanmaken, zo ontbreekt bijvoorbeeld nog de complete 700-serie.
Geplaatst: 03.08.2009 - 23:58
door Geus
Btw, elk artikel heeft zijn eigen overleg-pagina. Hier kan iedereen zonder in te loggen en zonder verder enige kennis van Wikipedia fouten melden en opmerkingen plaatsen. Voor de meeste Volvo-artikelen is deze overleg-pagina nog niet aangemaakt. Dit gaat zeer eenvoudig via het tabblad 'overleg' bovenaan.
Volvo is nog een beetje een vergeten hoekje in Wikipedia. Ik hoop dat dat over een poosje anders is.
Geplaatst: 04.08.2009 - 08:15
door V480-S60
Op zich heb je gelijk Geus, maar ik kan mijn tijd maar aan enkele zaken besteden. Wiki op zich behoort daar niet toe. Hoe spijtig misschien ook.
Als ik dus verbeteringen of aanvullingen heb zal ik dat toch echt hier neerzetten. Gaat voor mij makkelijker.
En om nog even op het commentaar van gsx750r op mij terug te komen.
Kijk dat alsjeblieft goed na. Want dat geldt volgens mij vanaf de S70/V70.
Maar dat is altijd een "twistpunt" geweest.
Geplaatst: 04.08.2009 - 10:25
door Renkel
Deze is ook aardig, onderaan een tijdlijn met Volvomodellen vanaf 1927 tot heden>>
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_850
Geplaatst: 04.08.2009 - 15:11
door Ben
Ik vond deze link:
KLIK
Misschien kun je daar informatie uithalen
Geplaatst: 05.08.2009 - 16:43
door Geus
tja..
Geplaatst: 05.08.2009 - 17:13
door Maurice Pierik
@ Geus.
De opvolgers van de 850 hetten S70 en V70 zonder toevoeging Classic. De aanduiding Classic kwam pas aan het einde van de productie van de S70 en met name de V70 in zwang om daarmee het verschil met de nieuwere V70 aan te geven. De S/V70 is dus nooit geïntroduceerd met de kreet Classic achter de benaming. Achteraf noemen veel mensen deze wagens Classic om te verduidelijken dat we het over de vierkante modellen hebben.
Geplaatst: 05.08.2009 - 17:23
door Maurice Pierik
Overigens is de 850 niet de opvolger van de 740. De 740/760 ging op in de 940/960 reeks. De 850 hoort gepositioneerd te woorden tussen de 440/460/480 enerzijds en de 940/960 anderzijds.
De 240 wordt wel eens de voorganger van de 850 genoemd, maar dat is ook krom. De 740 was immers de beoogde opvolger van de 240. Verder verschilt de 850 hemelsbreed van de 240.
Oja, de 850 had bij diens introductie nog vier wereldprimeurs. In ieder geval de vijfcilinder dwars voorin, ik meen het SIPS en het wegklapbare kinderzitje en de deltalink ophanging. Maar ik ben hier niet helemaal zeker van.
Tot slot, de 850 werd bijna parallel met de 400-serie ontwikkeld. De 400-serie werd Galaxy 1 genoemd(440/460/480 waren respectievelijk G15, G14 en G13), en het project van de 850 heetten Galaxy 2. Waarschijnlijk G24 (sedan) en G25 (estate). De ontwikkeling van beide series begon begin jaren 80. Inderdaad, de ontwikkeling van de 850 bestreek een periode van 11 jaar! De Nederlanders waren na 6 jaar reeds klaar met de 480.
Geplaatst: 05.08.2009 - 17:55
door Geus
@480-S60: Ik ben aan het zoeken geweest, maar heb nog geen eenduidige info over al dan niet productie in Zweden.
@Maurice: Klopt, over die toevoeging Classic. Dat staat ook wel op de pagina over de V70, maar dat kan wellicht nog duidelijker. Die voorganger / opvolgers zijn nog niet duidelijk genoeg. Wat dat betreft is dat overzichtje op de Engelse wiki wel mooi, zoals Renkel aangeeft. Wellicht kan dat hier ook nog een keer.
Op de Engelse wiki staat trouwens erg veel info over Volvo's op de Amerikaanse markt.
Geplaatst: 07.08.2009 - 01:11
door gsx750r
V480-S60 schreef:....... En om nog even op het commentaar van gsx750r op mij terug te komen. Kijk dat alsjeblieft goed na. Want dat geldt volgens mij vanaf de S70/V70. Maar dat is altijd een "twistpunt" geweest.
Op deze, door Renkel aangegeven,
link kun je lezen dat de 850 zowel in België als ook in Zweden is gebouwd.
Rob
Geplaatst: 07.08.2009 - 08:08
door V480-S60
Ja, maar dat is Wiki, Rob.

Geplaatst: 07.08.2009 - 23:45
door gsx750r
V480-S60 schreef:Ja, maar dat is Wiki, Rob.

OK, de ultieme oplossing: Alle 850 bezitters die dit lezen moeten even het VIN van hun auto 'ontleden' en ................... ziedaar België of Zweden !
Rob
Geplaatst: 08.08.2009 - 10:28
door HSRN850
gsx750r schreef:V480-S60 schreef:Ja, maar dat is Wiki, Rob.

OK, de ultieme oplossing: Alle 850 bezitters die dit lezen moeten even het VIN van hun auto 'ontleden' en ................... ziedaar België en/of Zweden !
Rob
Leg uit...

Geplaatst: 08.08.2009 - 10:51
door spooky202
Ik dacht ook altijd dat de 850 alleen in Gent was geproduceerd, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. De productie is wel begonnen in Gent, maar er zijn ook 850's in Torslanda geproduceerd.
Het was even zoeken, maar ik heb het volgende gevonden. De productiecijfers van Gent:
link. Als je die uitzet tegen de productiecijfers van Volvo, dan blijkt dat er meer 850's in totaal geproduceerd zijn dan er in Gent gemaakt zijn:
link.
En uiteindelijk staat in deze
link dat de 850 zowel in Gent als Torslanda geproduceerd is. Het is een persbericht van Volvo, dus dat zou toch wel moeten kloppen
