Pagina 1 van 2

Geratel S60 D5 (tot 2900 rpm)

Geplaatst: 01.08.2009 - 23:27
door binsbergen
Lang gezocht maar geen bevredigend antwoord gevonden...

Auto: S60 D5 uit 2001 met 285000km op de teller (en goed onderhouden, met boekjes en al)

Sinds kort ratelt mijn S60 D5 erg hard (als een bak met knikkers) als je gas geeft.
Volgende zaken vallen daarbij extra op:
  • Motor moet warm zijn en even toeren gedraaide hebben
  • Alleen tussen 1500/1700 en 2900 toeren. Bij 2900 toeren houdt het abrupt op
  • Op de snelweg openbaart zich dit het beste. Nadat je van de snelweg komt houdt het aan.
  • Motor moet belast worden (accelereren). Bij constante toeren is het weg
  • Als je gewoon "lokaal" rijdt blijft het meestal stil.
Het geluid overstemt de radio en klinkt echt of je met een stalen bak vol knikkers rammelt. Het heeft qua geluid wel wat weg van volledig uitgelopen drijfstanglagers. Als je doortrekt is het bij precies 2900 toeren ineens over en bromt ie weer lekker tot de begrenzer.
Het is zomaar ineens begonnen een paar duizend km geleden.

Kleppen stellen? Niet logisch dat het ineens stopt boven 2900rpm
Vliegwiel? Zelfde als hierboven, al is ie wel minder aan het worden..
Vacuumpomp? Die geven geen metalige ratel. En het stopt niet met remmen.
Lagers? Die ratelen vrolijk verder (al eens gehad bij Alfa 164 3.0 V6)

Ik ben compleet out of ideees. En weet echt wel waar ik het over heb... (monteur)

Kan iemand stilte scheppen?
Ga anders maar gewoon op de gok dinsdag op vakantie, want de auto rijdt verder perfect. Trekt als een beer (gechipt) Gebruikt geen spat olie en koelvloeistof is mooi helder en blijft op niveau. Dan kan ik 4000 km testen of er verschil is.

Maar mocht je een idee hebben???????

Geplaatst: 01.08.2009 - 23:35
door euerw
het lijkt een onbalans van iets, ik had zoiets bij mijn dynamo-meeloopas en is een bekend euvel

Geplaatst: 02.08.2009 - 11:22
door edraket
Ik heb dit geluid ook altijd gehad, al was het niet zo hard als jij beschrijft. Ik heb begrepen dat dit de voorinspuiting is die boven dat toerental niet meer nodig is. Waarom je dat bij bepaalde auto's wel hoort en adere niet begrijp ik ook niet. Naar aanleiding van dat geluid is destijds het vliegwiel vervangen, maar dat loste niets op.
Wat vreemd is dat het bij jou plotseling is begonnen. Ik denk dat het een injector is. Zijn er al eens injectoren vervangen, of start de auto soms slechter?

Geplaatst: 02.08.2009 - 23:28
door hopster
Binsbergen,

Ik heb dat ook..niet zo extreem maar irriteert mij mateloos. Komt bij kleppen deksel vandaan. Heb ook een D5 , verbruikt ook geen olie of koelvloeistof en injectoren zijn allen vervangen. Heb laatst wel gehad dat de zwart plastic motor afdekkap trillde en het geluid versterkte. Kilometerstand bij mij 303.000 en bouwjaar 2003

Geplaatst: 02.08.2009 - 23:49
door binsbergen
edraket,

Injectoren zijn bij mijn weten nooit vervangen. Maar auto start altijd direct dus ik vermoed het probleem daar ook niet.
Dat van de voorinspuiting zou weleens logisch kunnen zijn. Mede omdat het volgens mij verergerd is na de chiptuning. (daarvoor heb ik wel maar 500 km gereden met de auto dus weet het niet 100% zeker)

Net nog maar eens getest. Snap er echt geen reet van.
Lokale wegen geprobeerd, goed warmrijden, veel voluit gaan (ff tussenacceleratietestjes gedaan) maar het is lang niet zo erg als soms.
Afgelopen week op de snelweg (want dan maakt ie het meeste lawaai) zei zelfs mijn volledig a-technische vriendin of het geratel normaal was en nu moest ik zelf al goed luisteren om het te horen. Dus de consequentie is volledig weg
Wel opgevallen dat als je doortrekt tot net na de 2900 rpm en dan direct je gas loslaat dan komt het geratel een halve tel terug en verdwijnt direct weer.

Zal voor de zekerheid morgen de dealer eens met een bezoekje vereren al heb ik daar niet teveel vertrouwen in. De dagelijkse dealer moet ik telkens overtuigen van simpele zaken als "even software laden voor een paar inklapbare spiegels". Daar hadden ze nog nooit van gehoord. Maar je weet maar nooit...

Geplaatst: 03.08.2009 - 08:54
door slagschip-s60
Dag Binsbergen,

Als jij je dealer moet overtuigen is misschien eens een motoren revisie bedrijf vragen wat zij er van denken.
Zij halen immers de motor uit elkaar en komen wel vaker dan de versleten
onderdelen tegen.

Geplaatst: 03.08.2009 - 09:00
door Johan
Al eens gedacht aan een los onderdeel in het uitlaatsysteem wat bij een bepaalde gasdruk gaat rammelen?
Ga daar eens overal met een schroevendraaier tegenaan tikken.

Geplaatst: 03.08.2009 - 09:39
door edraket
Heb je toevallig een ander merk brandstof getankt? Ik had ook soms het idee dat het wat erger was, en op andere momenten hoord eik het nauwelijks. Het is een vevelend geluid, maar volgens mij kan het technisch gezien geen kwaad. Ik heb er 60.000 km mee gereden en het werd niet veel erger.

Geplaatst: 03.08.2009 - 11:40
door binsbergen
Een losliggend onderdeel in bijvoorbeeld het uitlaatsysteem is het zeker niet. Het komt uit het motorblok, een mechanisch geluid wat het meest weg heeft van een versleten lager. Een uitlaatrammel is echt anders.

Maar ik ga er morgen maar gewoon mee naar zuid Italie. Het zal vast goedkomen.
En anders laat ik hier weten wat en hoe. In de tussentijd kan een ieder er zijn/haar mening over geven.

Geplaatst: 03.08.2009 - 12:13
door Johan
Het uitlaatsysteem begint overigens bij het motorblok.
Het kan ook een onderdeel zijn dat aan het motorblok of aan de carroserie is vastgemaakt.

Als je geen vermogens-/prestatie verlies waarneemt en het fenomeen zich alleen bij bepaalde toerentallen voordoet dan kan die resonantie naar mijn mening alleen het gevolg zijn van een "los" onderdeel.

Als het een structureel probleem zou zijn in de motor dan duurt het meestal niet erg lang voordat de boel echt kapot gaat.

Ik neem aan dat je dit ook hoort als je auto stil staat en die toerentallen draait (en dus niet van wiellagers afkomstig kan zijn).

Geplaatst: 03.08.2009 - 17:31
door binsbergen
Het geluid is er niet als de auto stilstaat.
Alleen als de auto fors belast wordt tussen 1500/1770 en 2900 rpm
En het is hetzelfde (maar dan harder) als wanneer je vroeger de ontsteking goed van tijd af had staan; ofwel extreem pingelen

Wiellagers kunnen het niet zijn (toerentalafhankelijk)
Losse onderdelen hebben we op de brug niet ontdekt. Ook de uitlaat is rammelvrij (ff lomp getest dus zeker)

Lets hope dat de ANWB geen werk heeft aan de Volvo. Zou toch een zielig gezicht zijn. Er hoort toch iets Frans langs de weg te staan... ;-) ipv (belgische) kwaliteit

Geplaatst: 04.08.2009 - 11:15
door Johan
Ik zou toch maar naar een dealer gaan voor een diagnose.

Geplaatst: 04.08.2009 - 19:00
door PV147
Ik heb zoiets eens gehad bij mijn vorige auto, een Alfa 147 1.6 Veloce, het bleek toen de nokkenasversteller te zijn.
Nu weet ik niet of een S60 D5 ook een nokkenasversteller heeft?
Zo ja kan de de dealer misschien daar eens naar kijken.

Geplaatst: 16.08.2009 - 14:59
door binsbergen
Nou ben weer terug.
Een slordige 3500 km gereden in Duitsland, Oostenrijk en Italie
Weet de Volvo dan toch weer te waarderen na zoveel uur achter het stuurwiel

Maar het geratel is er nog steeds (af en toe). Vind een nokkenasversteller overigens wel een goede. Heb dit zelf ook al eens met een Alfa gehad en het geluid lijkt als 2 druppels water
De auto loopt echter fantastisch dus zie geen reden om aan iets ernstigs te denken

Nu is ie wel lekker los. Zelfs 1 op 14 gereden de eerste 1000 km en die zijn toch voor veruit het grootste deel tussen de 170 en 210 doorgebracht. De gehele vakantie incl gummen in de bergen, linkerbaanhangen ettelijke 100-en kilometers met continu 200+ en uiteraard ook relaxt toeren toch 1 op 14,3 gehaald.

En wat is het toch leuk om bergop in Duitsland / Italie al die hele dikke benzinebroeders achter te laten. Diesel rules !! (zeker de gechipte...)
En wat is het toch mooi (en enorm veel veiliger) om niet met hartkloppingen panisch je kilometerteller in de gaten te moeten houden, bang om levenslang te krijgen bij een paar km te hard.....

Ofwel, ik denk erover de Volvo toch maar te houden en leuke goodies in te bouwen.
Nog even binnenkort een kleine inspectie op de brug (rammeltje onder de auto) en dan weer kilometers maken. Het geratel zullen we deze winter maar eens volledig onderzoeken.

Geplaatst: 07.06.2010 - 17:58
door Jasper Severs
Even dit wat oudere topic omhoog halen. Ik heb een S60 D5 uit 2002, 230.000 km's met exact dezelfde verschijnselen. Ben zeer benieuwd of jij afgelopen winter achter de oorzaak bent gekomen??

Geplaatst: 07.06.2010 - 22:53
door binsbergen
Ben er nooit achter gekomen.
Ook de dealer (in Zwolle en dat vindt ik geen aanrader) kan niets vinden
Het is alleen minder geworden in de loop der tijd

Helaas is de Volvo verkocht want mijn vriendin kon er niet mee rijden.

Maar ik verwacht niet dat het een groot probleem was. Maar mocht jij het wel ooit vinden dan ben ik wel nieuwsgierig

Geplaatst: 08.06.2010 - 11:04
door Jasper Severs
Jammer dat je er nog niet achter bent, met 10.000 km is de mijne weer aan een beurt toe (da's met twee maandjes) en dan zal ik het verhaal eens voorleggen aan de dealer.

Iemand anders nog ideeën??

Geplaatst: 08.06.2010 - 14:45
door edraket
Ik heb het bij mijn S60 D5 ook altijd gehad. Dat heeft te maken met de voorinspuiting. Hierdoor ontstaat wat extra lawaai, wat ineens verdwenen is zodra de toerenteller boven de 3000 komt. Kan geen kwaad, is alleen een hinderlijk geluid. Bij mijn V70 nooit last van gehad. Is wel een andere motor (nieuwe type).

Geplaatst: 11.03.2011 - 23:23
door lionx84
Ik heb dit nu ook, nadat ik de ring in me injectors heb laten vervangen.
De auto staat op net meer dan 3 ton aan kilometers nu.

Nu stelde het bedrijf voor om ook me nozzles te vervangen als ik het geluid hinderlijk vindt.
Ik heb een mooi prijsje aangeboden gekregen en ga er over nadenken.

Hij vertelde me zoals hierboven ook wordt gezegd het met het voorinspuiten te maken heeft. En wellicht omdat nu de helft van me injectoren "nieuw" zijn behalve de inspuit.

Geplaatst: 23.04.2012 - 14:42
door Musicus
Ik schop dit topic even omhoog.

Bij mijn S60 D5 uit 2002 merk ik ook een ratel bij het vragen van vermogen. Ik merk het het best als ik in z'n 3 rijdt en dan gas geef. Rond de 1700-1800 toeren komt er een ratel tevoorschijn die er niet is bij rustig rijden.
De specialist vindt het geluid niet al te erg, het zouden misschien versleten drijfsstanglagers kunnen zijn, maar hij vertelde dat deze bijna niet worden vervangen en dat het geen vreemd verschijnsel is met 350 000 km op de teller.

Een soortgelijk geluid hoor ik wel eens wanneer de motor toe is aan een oliewissel. Dan begint de motor iets rauwer te lopen. De olie is echter 2000 km geleden vervangen (ACEA B3/B4, zoals voorgeschreven in het onderhoudsboekje).

Er is geen olieverbruik.
Koppeling lijkt mij nog goed, bij volgas rond de 2000 toeren slipt er niets.
Injectoren zijn 70 000 km geleden vervangen en de auto start goed.
Auto rookt niet meer dan normaal.
Verbruik is uitstekend.
Inmiddels 2 keer BP Ultimate getankt, kan nog niet zeggen of dit helpt.
Bij stationair lopen is dit geluid weg, net als bij het cruisen op de snelweg.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Zou andere olie helpen? Van half-syntetisch naar vol-syntetisch? Of heb ik dan alleen maar meer kans op verstoppingen?