Pagina 1 van 1

versnellingsbak M47

Geplaatst: 02.08.2009 - 00:26
door Dimmes960
Hallo mensen,

Ik wil een 5 versnellingsbak in mijn Volvo 242 zetten. De versnellingsbak komt achter een B 230 blok vandaan. De code van de versnellingsbak is M47, dit schijnt de langste bak te zijn uit z'n serie. Past deze versnellingsbak ook achter een B19 blok?

Groeten Dimmes

Geplaatst: 02.08.2009 - 09:55
door oudevolvo
Volgens mij past het allemaal (althans is het passend te maken). Het is echter wel handig om te weten wat het bouwjaar, huidige versnellingsbak en motortype van je 242 is.

Je vraagt of hij achter een B19 past, dus ik neem even aan dat er nu een M45 bak in zit.
In dat geval heb je in elk geval al wel een geschikt koppelingshuis voor een M47 en moet je alleen je aandrijfas (en misschien plaats van het pook gat???) aanpassen.

Als ik het goed heb, dan is de B230 vanaf 1985 gebruikt.

Je hebt dan als extra uitdaging dat er na 1984 geen mechanische kilometerteller gebruikt is.
Hiervoor zul je dan dus een andere oplossing moeten bedenken.
Hierbij kun je denken aan:
- Zoeken naar een M47 van voor 1984 (=duur)
- Een fietscomputer als snelheidsmeter inbouwen
- Een overbrenging systeem die je kilometerteller aandrijft.

Succes,
Groeten Lars

Geplaatst: 02.08.2009 - 10:18
door ferdy
Is een fietscomputer officieel wel APK waardig? Ik dacht van niet namelijk, omdat de verversingssnelheid te laag is volgens de normen. (Het werkt natuurlijk wel, maar in het donker zul je een lampje moeten inbouwen)

Geplaatst: 02.08.2009 - 12:24
door FrankS60
De wagen is van '77, met een B19A motor als het goed is. Zit een Zenith 175 CD2 carb op. Bakcode zoeken we even op. Het gaat er om dat er een 5 bak achter moet komen, zit nu een 4 bak op die met snelwegtempo wel zorgt voor een relatief hoog toerental.

Als er nog andere bakken passen dan zouden we dat graag weten. Die M47 stond ergens te koop dus vandaar de specifieke vraag voor deze bak.

Bedankt!

Geplaatst: 02.08.2009 - 13:21
door oudevolvo
Als er een B19A in zit (een schuin staande motor) hoort daar een M45 bij. Dit is de standaard 4-bak voor een 240 uit die tijd.

De goedkoopste en makkelijkste oplossing is dan om een M46 bak met overdrive te plaatsen. Deze hebben namelijk wel de toeren reductie door de overdrive en hebben nog een mechanische kilometerteller aansluiting. Doordat deze vrij veel zijn toegepast zijn ze nog vrij goed en betaalbaar verkrijgbaar. In elk geval schijnen ze ook sterker te zijn dan de M47. Het nadeel is echter dat je niet echt door kunt schakelen naar z'n 5, maar een schakelaartje om moet zetten.

Hoe het zit met pasvorm van de 240 en of een M46 er zo in past (met alleen een andere aandrijfas) weet ik niet.

Geplaatst: 02.08.2009 - 13:30
door FrankS60
Het is een M45 bak zijn we achter.

Bedankt voor die info in ieder geval, we gaan op zoek!

Geplaatst: 03.08.2009 - 22:31
door FLA
s9606564 schreef:De goedkoopste en makkelijkste oplossing is dan om een M46 bak met overdrive te plaatsen. Deze hebben namelijk wel de toeren reductie door de overdrive en hebben nog een mechanische kilometerteller aansluiting. Doordat deze vrij veel zijn toegepast zijn ze nog vrij goed en betaalbaar verkrijgbaar.
Heb ik ook en is echt aan te bevelen.
s9606564 schreef:In elk geval schijnen ze ook sterker te zijn dan de M47. Het nadeel is echter dat je niet echt door kunt schakelen naar z'n 5, maar een schakelaartje om moet zetten.
Ben je binnen een week aan gewent. Het originele schakelaartje kost E85,- (serieus) bij de dealer dus als je die bij de bak erbij kan kopen is dit aan te raden. Al kan een schakelaartje van 10ct bij Lasaulec ook prima functioneren...
s9606564 schreef:Hoe het zit met pasvorm van de 240 en of een M46 er zo in past (met alleen een andere aandrijfas) weet ik niet.
Je moet de aandrijfas inkorten. Volgens mij is het verder niet zo moeilijk. Succes!

Geplaatst: 04.08.2009 - 00:11
door FrankS60
Hee kijk, daar hebben we wat aan! Bedankt weer en als iemand nog een bak heeft liggen dan graag even pm!

Geplaatst: 04.08.2009 - 11:13
door FLA
Dit kan misschien ook: Marktplaats.

Heb zelf geen belangen of connectie met de adverteerder.

Geplaatst: 04.08.2009 - 11:23
door oudevolvo
Dan heb je een AW71 en kun je juist een M46 inruilen (als ik het goed lees).
Hier http://link.marktplaats.nl/268959996 vind je een M46 voor weinig.

Groeten Lars

Geplaatst: 04.08.2009 - 15:22
door FLA
s9606564 schreef:Dan heb je een AW71 en kun je juist een M46 inruilen (als ik het goed lees).
Hier http://link.marktplaats.nl/268959996 vind je een M46 voor weinig.

Groeten Lars
Inruilen kan maar kopen ook volgens de aanbieder.

Geplaatst: 04.08.2009 - 15:29
door oudevolvo
FLA schreef: Inruilen kan maar kopen ook volgens de aanbieder.
Hoe ik het lees is het een te koop aangeboden advertentie voor een AW71 bak (het oude plan, dus over) waarbij de verkoper eventueel geïnteresseerd is in het ruilen tegen een M46 (het nieuwe plan, dus gezocht).

Maar de advertentie is niet erg duidelijk opgesteld.

Zo staat er namelijk ook "Deze bak is inclusief schakelpook met overdrive knop", dus zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat hij een M46 aanbiedt.

Geplaatst: 06.08.2009 - 21:00
door Dimmes960
Dat is wel handig die links naar Marktplaats. Ik ben nu bezig met de gene die de 940 onderdelen aanbied. Maar is dat nou inderdaad een passende bak?

Geplaatst: 07.08.2009 - 13:15
door bart1111111112
een bak uit een 940 past wel,maar heeft geen kilometerteller aansluiting.
dus even door zoeken,of bij volvolvo forum een gezocht advertentie plaatsen.

gegroet

Geplaatst: 07.08.2009 - 13:22
door oudevolvo
Of je kilometerteller op een andere manier aandrijven.
Zie de site van Huke Basart -> Electrische snelheidsmeter

Persoonlijk zou ik dat doen. Als dan je M46 stuk gaat, hoef je tenminste niet weer voor een dure bak met km-teller aansluiting te gaan, maar heb je weer voor circa 75 euro een M46 of M47.

Groeten Lars

Geplaatst: 07.08.2009 - 18:44
door FrankS60
Hier dimmes, de werkende link :wink:

electrische snelheidsmeter


Goed plan trouwens wel Lars!

Geplaatst: 09.08.2009 - 11:23
door mightyspawn
De m46 is een goed alternatief. Kan ook wat meer hebben dan de m47. Niet voor niks dat de GLE met Kjet en de Turbo de M46 kreeg ipv de M47.

Geplaatst: 09.08.2009 - 23:37
door Dimmes960
Dat is inderdaad wel een goed idee, en een prima oplossing om er zo'n apparaatje in te zetten. ik ga hem onthouden. Bedankt.

De tip en de reden waarom een M46 bak beter is, neem ik ook zeker mee. Want de turbo heeft een M46 bak.

Groet Dimitri