Pagina 1 van 1

fluittoon onder het rijden

Geplaatst: 02.08.2009 - 13:00
door leip11
hoi,

mijn pa die kwam er al mee al een tijdje last van. ik heb er gister nog 120 km mee gereden dus maar meteen effe gekeken hoe het nou zat.

hier komt ie.

als de auto optrekt dan vanaf ongeveer 2000 a 2500 toeren komt er een fluittoon. als ik dan een vaste snelheid doorrij of cruise control aan zet dan hoor je hem niet.
eerst dachten we dat het probleem iets van een los slangetje zou zijn maar niks kunnen vinden

me pa is er mee naar de dealer geweest en die zegt dat de turbo kapot aan het gaan is en de airco pomp. dit grapje zou ons dan ruim 2000 euro kosten.

de airco pomp vind ik zoiezo raar omdat als deze uit staat je het nog steeds hoort. we konden zelf ook niet echt lokaliseren waar het vandaan komt. weet iemand hoe ik dat zelf na kan kijken of wat er kapot kan zijn.

denk dat als we dit spul zelf zouden vernieuwe het goedkoper kan.

timo

Geplaatst: 04.08.2009 - 09:41
door leip11
weet niemand wat hier aan de hand kan zijn?

Geplaatst: 04.08.2009 - 16:29
door verwe760
Zo raar is dat niet. De Airco is meganisch en draait gewoon mee met de dynamo etc! Maar is het in een bepaalde versnelling erger? Want dan zou het de bak ook kunnen zijn..

Geplaatst: 04.08.2009 - 16:47
door Paul
Is het niet de Turbo? (of is het geen 2.0T of T4?)

Geplaatst: 04.08.2009 - 22:10
door Ripley
Het is zeer onwaarschijnlijk dat zowel de turbo als de compressor moeten worden vervangen om dit probleem op te lossen. Die 2 hebben gewoon te weinig met elkaar te maken.

De compressor van de airo draait niet continu, maar alleen als de koppeling elektrisch wordt aangetrokken. Net als een koelkast, draait de compressor periodiek. Het tempo waarin hij aan gaat en af slaat heeft uiteraard te maken met de mate waarin de auto moet worden gekoeld (buitentemperatuur, raampje open). Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat de airco altijd bij 2500 RPM gaat fluiten. Als je de airco uitzet, trekt de koppeling trouwens nooit aan en zal de compressor dus gewoon stilstaan.

Ik vermoed dat het gefluit te maken heeft met de inlaat. Wanneer je optrekt en door de 2500 RPM gaat, heb je het gaspedaal waarschijnlijk dieper ingetrapt dan wanneer je op snelheid bent en blijft. De turbodruk is dan hoger. Als er ergens een lek zit in de slangen, zal dat dus beter hoorbaar zijn als je het gaspedaal flink intrapt tijdens het accelereren, dan als je op snelheid bent en gas terugneemt.

Mijn 0,02: zoek het in de slangen van de inlaat tussen je turbo en de intercooler en de intercooler en je gasklephuis. Misschien ook niet onverstandig om de intercooler zelf mee te nemen in je zoektocht. Hopelijk kun je het lek lokaliseren door toeren te maken terwijl iemand luistert onder de motorkap.