Pagina 1 van 2

Opgelost: Audio snelheids alarm XC70

Geplaatst: 04.08.2009 - 10:30
door surfroy01
Goed we zijn een vakantie verder en dan met name in de streken waar je >120km uur mag rijden is het erg irritant. Waar het over gaat? Mijn XC70 MY06 die ik uit het midden oosten heb meegenomen laat tussen 118-123km/u een hoogst irritante piep horen welke verplicht is in het midden oosten. Dit zit ingebakken in de software, al met de dealurt in conclaaf hier over geweest, software update gedownload niks uit gehaald en volgens de importeur zit dit in de software gebakken en zal men er niks aan kunnen doen.

Mijn vraag of er iemand is die dit zelfde probleem heeft en nog beter dit heeft weten op te lossen? Ik neem aan dat iemand die de software kan lezen en dan bv de 120 kan veranderen in 220 (haalt ie net niet) het probleem voor mij opgelost moet zijn, maar wie kan dit??????

Geplaatst: 04.08.2009 - 21:32
door Wim J
vernietig die irritante buzzer. Of komt dit signaal over de speakers?
Is anders wel een goed excuus om sneller te rijden,....

Re: Audio snelheids alarm XC70

Geplaatst: 04.08.2009 - 22:36
door Rick H
surfroy01 schreef:
Mijn XC70 MY06 die ik uit het midden oosten heb meegenomen laat tussen 118-123km/u een hoogst irritante piep horen welke verplicht is in het midden oosten.
betekend dit dat elke "nieuwe auto" uit het midden oosten zo'n irritante piep heeft bij deze snelheden? ook een lambo of ferrari?

Geplaatst: 05.08.2009 - 07:11
door bart simpson
zou er als het verplicht is niet van opkijken

Geplaatst: 05.08.2009 - 08:15
door surfroy01
Ja is verplicht voor elke auto enkel kan het ook een visueel alarm zijn, bv een knipperend lampje (had ik in een aantal huurauto's) of zoals in mijn Dodge Durange was ie heel zachtjes bij 120 en werd steeds luider naarmate je harder ging rijden (dat doe je dus niet met zo'n V8 5.9liter 4WD).

Bij vriendjes die Porsches, BMW's, Land Rovers en Audi's reden, konden ze dit eenvoudig in de werkplaats aan of uit laten zetten of de snelheid veranderen waar door dit alarm zich niet inschakelde :evil:

Het andere alternatief is dit speakertje opzoeken, komt niet via de geluidsinstallatie, maar daar zal het dashboard voor gedemonteerd dienen te worden, vind ik het allerallerallerlaatste alternatief.

Maar niemand zinvolle suggesties? Ik vermoed dat een tuningsbedrijf de software uit moet kunnen lezen en veranderen, alleen wil ik dit enkel door een bedrijf laten doen die echt maar dan ook echt met Volvo bekend is.

Geplaatst: 05.08.2009 - 09:02
door Paul

Geplaatst: 05.08.2009 - 09:56
door surfroy01
Dank, al moet juiste link zijn http://www.polestar.nu/ maar dit terzijde, hmmmmm dan kan ik net zo goed naar de fabriek gaan als ik toch in Zweden ben?

Niet iets dichter bij het (hollandse) huis?????

Geplaatst: 05.08.2009 - 22:22
door Paul
Ja maar dan zou ik naar Gent gaan, daar worden alle auto's gemaakt die verkeerd zijn besteld of waar modificaties aangedaan moeten worden.
Wist trouwens niet dat mijn site het niet deed. Als ik erop klik doet hij het.

Geplaatst: 06.08.2009 - 07:38
door surfroy01
Grappig ja nu doet die link het wel maar gisteren niet en toen gegoogled en kwam ik op de .nu versie...........

Anyhow, Gent, vertel eens meer? kan je zeker alleen terecht via de dealer? En Beesd vertelde me al dat wanneer er iets in het 'geboortekaartje' van een Volvo verandert moet worden dat niet gedaan wordt door Volvo........... en ik ben bang dat het in het geboortekaartje zit dat audio signaal!

Geplaatst: 06.08.2009 - 07:57
door Paul
Naar Gent gaat je auto op uitnodiging van de dealer. Ingewikkeld verhaal, zal even proberen meer info te vinden voor je.

Geplaatst: 06.08.2009 - 07:59
door bart simpson
klopt, dit wordt zondermeer niet aangepast in Belgiƫ, dit zit in de marktcode van het voertuig ingebakken

Geplaatst: 06.08.2009 - 08:02
door surfroy01
Hmmmm ik begin toch steeds meer te denken dat ik met een kniptang het dashboard in moet om die speaker het zwijgen op te leggen...... maar waar zit dat ding.......... om nu met 120km/u onder het dashboard te gaan zoeken is ook zo listig.......

Geplaatst: 06.08.2009 - 08:26
door Hans
Als je een beetje idee hebt waar het geluid vandaan komt moet het niet moeilijk zijn. De klokken winkel is in vijf minuten te verwijderen en het radio/ECC paneel ook. Of via het centerspeakerrooster... ook makkeleijk.

Geplaatst: 06.08.2009 - 08:31
door surfroy01
Ja het lastige is dat het geluid niet echt te traceren is, als je 120 rijdt is het al listig om met je oor precies te checken waar het vandaan komt (hoe kijk je nog op de weg :oops: ) maar het lijkt ergens onder/in het tellerhuis te zitten, heb nog niet de moed gevonden om onder/in het dashboard te gaan duiken.......

En waar moet je naar zoeken, een ouderwets luisprekertje of een nieuwerwets digidingetje op een printplaat?

Geplaatst: 06.08.2009 - 09:15
door Paul
Zal die niet achter je teller inderdaad zitten. Ziet die er eigenlijk anders uit als een EU model?

Maar misschien een idee om even met twee man erin te rijden en dan te gaan zoeken naar het geluid.

Laat je het ons wel weten?

Geplaatst: 06.08.2009 - 09:38
door surfroy01
hmmm ik zie het al voor me, met 2 man, 1 gebogen over mijn schoot hangt met zijn ene oor onder het dashboard en de ander in mijn kruis en dan zal je net zien dat oom agent ineens naast je rijd :oops: Denk dat ik dan maar een vrouwelijk persoon vraag al weet je natuurlijk weer niet of die dan nog wel onder het dashboard gaat luisteren en niet meer afgeleid wordt door iets anders, wacht even mijn fantasie neemt weer eens de vrije loop met dit verhaal.

Ik zal uiteraard laten weten hoe dit verloopt, maar het geluid is gewoon niet duidelijk te traceren, het komt ergens onder het stuur/tellerpartij vandaan. Bij mijn weten is de auto identiek aan een EU model, enkel de tekst is engelstalig in de displays en er staat in de rechterbuitenspeigel in het arabisch dat voorwerpen dichterbij kunnen zijn dan dat ze in de spiegel lijken......

Maar is het dashboard voor een leek enigzins te openen? Ben al eens onder het stuur kolom bezig gegaan maar liggend op je rug is dat niet het meest gemakkelijke standje en zelfs dat lukte me niet (torx schroefjes erg lastig los te krijgen)

Geplaatst: 07.08.2009 - 09:05
door Hans
Stuur laagste stand, De palstic ring rond je klokkenwinkel zit onder aan met een rubberen strip vast op de stuurkolom, deze trek je zo los. De plastic ring zelf zit gewoon vastgeklikt. Met een beetje gedoseerde kracht trek je 'm zo los. Daarna de klokken-unit losmaken, zit met twee torkxen vast. Je haalt 'm zo naar je toe. Stekkertje losmaken en hij ligt op je schoot.

Wel het contact eraf laten zolang de stekkers los zijn. Anders krijg je rare meldingen.

In deze handleiding zie je vanaf punt 4 hoe je te werk moet gaan.

Succes!

Geplaatst: 07.08.2009 - 09:10
door surfroy01
Woow thanks Hans dit is uitermate handig! Ik voel de moed ineens in me opwellen, geluk dat ik op werk zit anders lag de auto nu uit elkaar! Hmmmm misschien beter even een weekje wachten, gaan eerst nog op vakantie met ovloV :P

Nu nog uitvinden naar wat ik precies moet zoeken, een traditioneel klein speakertje?

Geplaatst: 07.08.2009 - 09:12
door liquid_force
surfroy01 schreef:Bij mijn weten is de auto identiek aan een EU model, enkel de tekst is engelstalig in de displays en er staat in de rechterbuitenspeigel in het arabisch dat voorwerpen dichterbij kunnen zijn dan dat ze in de spiegel lijken......
Gulf-spec heeft ook een andere airco-compressor plus het zou heel goed kunnen zijn dat het een USA spec onderstel heeft ...

in een XC90 komt de bing-bing bij 120kmh via de speakers, en blijkbaar niet uit te schakelen.

Geplaatst: 07.08.2009 - 09:22
door surfroy01
Ja klopt die airco is anders en die heeft in 2,5 jaar Qatar zoveel overuren gemaakt dat ie nu kaduuk is, althans als ie vol moet blazen bromt ie, de rotor as is versleten en dus uit balans, maar ach zo vaak hoeft ie hier niet vol vermogen, dus die 400 euro hou ik nog even in de zak.

Voor de rest bleek bij invoer de COC brief aan alle EU specs te voldoen dus denk ik niet dat ie een Amerikaanse spec heeft.

Bij mijn XC70 is het geen bing bing maar een irritante PIEP PIEP en komt definetly niet uit de speakers!