Pagina 1 van 1

bedrijfstemperatuur van een D5 motor.

Geplaatst: 06.08.2009 - 11:46
door wim de jong
Auto: V70 D5 edition II, 163 Pk, uit 2005. (manual gearbox)

Maar denk ik slaat op elke D5.
Ik weet dat als je op de motor remt, er geen brandstof wordt ingespoten, en je echt op de motor remt, totdat je onder een minimum toerental komt.
Nu het volgende:
2 weken geleden was ik naar Rome met de auto heen en weer, en overnachtte in een wintersportplaats net boven Pisa op de top van een vrij hoge berg. De volgende morgen reed ik rustig verder, en remde ik eigenlijk ruim 30km alleen op de motor, en gaf geen gas. Liet hem maar lopen en afdalen in de tweede versnelling, amper remmend. Gevolg was wel toen ik beneden was, en 40 - 50 minuten later (!!) de temperatuurmeter nog niet eens los was. Airco was wel vol aan, want het was 34-36 graden buiten.
Eenmaal beneden rustig door een dorpje rijden kwam de motor wel vlot op temperatuur.
Maar doordat er de hele weg naar beneden geen brandstof ingespoten werd, kwam de motor natuurlijk niet op temperatuur.
Is dit slecht om bijna een uur met een vrij koude motor rond te karren, ivm smering etc? Kun je beter bij je hotel ff de motor op temperatuur laten komen, en dan naar beneden?
Wat is slim en/of verstandig?

NB: Leuk was dat de BC steeds aangaf: 1,1 liter/ 100 km, dus eigenlijk ben ik bijna voor niks naar beneden gereden, maar ja, de vorige avond meer verbruikt natuurlijk bij het omhoog karren, tussen de 10-12 l/ 100km.

Geplaatst: 06.08.2009 - 14:47
door edraket
Echt goed is het natuurlijk niet, maar als je de auto beneden niet meteen op zijn staart trapt is er natuurlijk niets aan de hand.
Dit is een reden dat je in bergachtige gebieden auto's vaker ziet roken dan in vlakke gebieden. Het krijgt allemaal wat meer op zijn sodemieter.

Geplaatst: 07.08.2009 - 16:00
door Voorn
Mee eens. Blijf gewoon rustig rijden totdat de temperatuur meter weer naar boven staat. Ik doe het daarna nog 10 km zachtjes aan. Ook met inhalen dus .