Pagina 1 van 10
distributieriem met spanrollen vervangen
Geplaatst: 06.08.2009 - 14:21
door htb77
hier vanmorgen de distrubitieriem en spanrollen vervangen en ik was bang voor een dikke rekening maar jee wat viel het mee.
Ik was dus maar 277 euro kwijt en dan zitten er ook nog twee lampjes achter bij die waren teveel kwa watage....
dus ik ben helemaal gelukkig...
op naar de volgende 150000...
Geplaatst: 06.08.2009 - 14:24
door interceptor
Geen Waterpomp vervangen ?
Geplaatst: 06.08.2009 - 15:18
door htb77
nee geen waterpomp vervangen.
Geplaatst: 06.08.2009 - 15:25
door htb77
bij diesel wordt altijd de waterpomp vervangen.....
Geplaatst: 06.08.2009 - 15:27
door htb77
bij benzine wordt de waterpomp vervangen bij tweede keer distributieriem diesel heeft het elke 150.000 km nodig...
hun doen het al 10 jaar zo en gaat al 10 jaar goed.
Geplaatst: 06.08.2009 - 15:39
door degids
dat hullie het al 10 jaar zo doen, is geen sluitend argument lijkt me...
Ik zou voor die 9 tientjes nooit het risico lopen om de motor in de soep te draaien. Volgens mij maakt diesel of benzine in dit geval helemaal niets uit.
Het is gewoon de poelie (met name de lager) van de waterpomp die "gewend" is om op een bepaalde spanning van de riem te werken.
Ga je daar een strakkere riem weer omzetten, dan is het vaak wachten op problemen.
Je hebt ook nog een T5 neem ik aan, aan de hand van je signature... daar rijd je vaak hoge toeren mee (ik mag in elk geval graag af en toe het volle toerenbereik gebruiken). Dan maakt zo'n lagertje behoorlijk wat omwentelingen hoor...
Bovendien had ik ergens gelezen dat na een nieuwe distributie riem het het beste is om ook de timing van de brandstof pomp weer elektronisch in te regelen. Maar dat weet ik niet zeker.
Geplaatst: 06.08.2009 - 16:24
door htb77
ze hebben de waterpomp nagekeken of die niet lekte etc en hij was nog helemaal toppie dus ik ga er vanuit dat het goed is anders kan je nergens meer van uit gaan

Geplaatst: 06.08.2009 - 16:54
door S80 Executive
Bij mijn 160.000 beurt is ook de waterpomp vervangen. Volgens mij is dit gewoon voorschrift bij de distributiewissel.
S80 Executive
Geplaatst: 06.08.2009 - 18:37
door Wolfs XC
Het is geen voorschrift maar wordt wel aangeraden....voor de diesel. Niet voor de benzine is mij verteld door de dealer.
Geplaatst: 06.08.2009 - 20:37
door edraket
Brandstofpomp bij een T5? Inderdaad is het gebruikelijk om bij een diesel bij elke riem ook de waterpomp te vervangen, bij de benzine variant niet. TS heeft een benzine geen diesel!
Geplaatst: 06.08.2009 - 21:02
door Battlecruiser
Bij mijn vorige auto (S80 2.9) is 2 jaar terug ook de distributieriem vervangen ZONDER de waterpomp. Hoefde niet, zei de werkplaatschef.
En toen ik dat hier meldde, kreeg ik ook een stortvloed van achterhaalde onkunde over me heen. Ja vroegah: toen moest dat wel, met die rottige waterpompjes van toen.
En toen? Geen centje pijn. De waterpomp heeft geen drupje gelaten en bleef mooi lopen.
Overigens loopt de motor niet in de soep als de waterpomp het begeeft of gaat lekken. Als ie volledig kapot zou gaan, dan stijgt de koelvloeistoftemperatuur en dat zie je op je meter. En vervolgens komt er wat stoom onder de motorkap vandaan. Wel vervelend, geen ramp.
En als de pakking van de waterpomp gaat lekken, dan moet je bijvullen als het lampje gaat branden, ook geen ramp.
Alleen is dan het vervangen van de waterpomp duurder in arbeidsloon dan wanneer je het meteen meeneemt met de distributieriem. Maar de kans dat ie tussendoor het begeeft is zo klein dat je het risicootje best kan lopen.
Geplaatst: 06.08.2009 - 23:25
door Gast
Raar, de spanrol en het loopwiel wel vervangen en de waterpomp niet.
Waarom zou het lager van de waterpomp wel langer meegaan?
Geplaatst: 07.08.2009 - 08:59
door Richard
En waarom zit daar dan verschil in bij een diesel en benzine?
Geplaatst: 07.08.2009 - 11:41
door Ramon&Ramon
Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?
Geplaatst: 07.08.2009 - 15:40
door Voorn
Ramon&Ramon schreef:Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?
Inderdaad halfbakken denk ik. Maar op termijn zal blijken of ie echt geld heeft verdiend. Laat het ons maar eens weten of je die 150.000 km hebt gehaald zonder waterpomp vervangen

Geplaatst: 07.08.2009 - 15:51
door bart simpson
heren, heren...niet zo negatief :twisted:
Geplaatst: 07.08.2009 - 17:03
door piotrV70
Ramon&Ramon schreef:Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?
Hij heeft kennelijk gevraagd om een nieuwe distributieriem, die heeft'ie gekregen. Kijgen we nu weer die eindeloze discussie ?
Geplaatst: 08.08.2009 - 11:22
door Battlecruiser
Voorn schreef:Ramon&Ramon schreef:Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?
Inderdaad halfbakken denk ik. Maar op termijn zal blijken of ie echt geld heeft verdiend. Laat het ons maar eens weten of je die 150.000 km hebt gehaald zonder waterpomp vervangen

Inderdaad heb ik er geld mee verdiend, want die auto heb ik ingeruild. Dus heb ik de meerkosten niet gehad...
Geplaatst: 14.08.2009 - 20:15
door Frumpy
Ramon&Ramon schreef:Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,
Ben het met je eens, maar vreemd genoeg hoorde ik eergisteren bij Niham Forepark ook dat zij de waterpomp niet meer standaard vervangen bij een distributieriem-beurt.
Geplaatst: 15.08.2009 - 00:41
door venician_smoker
Dit is een regelmatig terugkerend onderwerp, waar ik helaas ook al een keer ervaring mee heb gehad. Ook ik ben van mening, waterpomp laten zitten bij distributie is verkeerde zuinigheid. Ik heb op H-base even gekeken naar de constructie van een waterpomp voor een T5 en die is vrijwel gelijk aan wat ik zelf ook in mijn 2.5D heb. In feite is bestaat de pomp alleen uit een fan die in het motorblok gemonteerd wordt en aangedreven wordt door de distributie.
Wat is het probleem ? Bij 120 K of 160 K zijn alle waterpompen nog dik in orde, maar zij slijten wel en ze gaan ergens tussen de 180-220K kapot. Lekkage is een voorbode. Maar het kan dan al binnen 1000 km definitief over zijn met de pomp.
Echt kapot zijn van de waterpomp betekent meestal vastlopen. Bij vastlopen loopt de distributieriem zeker schade op en die schade kan ook de motor ruineren. In mijn geval had ik mazzel. Het pomplager ging kapot, de pomp sloeg inderdaad vast en het tandwiel waarmee de pomp aangedreven wordt sloeg los en kwam naar buiten. Dat laatste is een wonder want het is een krimp-verbinding die normaal gesproken niet los mag komen.
De distributieriem brak daardoor niet, maar verloor wel haar spanning en had dus ook een iets andere timing. De motor bleef gelukkig lopen en ik kon binnen 500m naar de kant om de motor uit te schakelen voordat de motor oververhit was.
Reparatie kosten waren vergelijkbaar met een volledige distributiebeurt bij Volvo, maar dan wel in mijn geval ruim 60K (=2 jaar) eerder dan de bedoeling was.
Zolang er geen pompen zijn die de 320K makkelijk halen is mijn advies, altijd de waterpomp samen met distributie vervangen.