Pagina 1 van 3

Cuppende banden

Geplaatst: 06.08.2009 - 19:15
door dcc
Ik heb sinds een tijdje last van enorme herrie in de auto en volgens de dealer komt dat door cuppende achterbanden.
Is hier iets tegen te doen?
Ik hoor verschillende dingen van dealers, dus hoop dat ik hier iets wijzer word.
Voorgestelde oplossingen:
1. Voor- en achterbanden omwisselen gecombineerd met banden wat harder pompen.
2.Alle banden vervangen (beetje prijzig)

Het vreemde is dat de ene dealer het eerste voorstelde om te proberen de banden weer gelijk te krijgen, trwijl de andere daler zegt dat dat toch nooit lukt. Is alleen maar ellende. Is dat zo? Kan wel last krijgen van trillende stuur en (zeker aan het begin) ook weer vel herrie tot de banden weer "in balans" zijn. Of kan dit helemaal niet?
Graag jullie mening.

Geplaatst: 06.08.2009 - 19:24
door dcc
Oh ja, ik rijd een S40 2.0D

Geplaatst: 06.08.2009 - 21:40
door remmm
Hey Dcc,

Ik heb er met mijn v50 nog geen last van. Ik heb er wel last van gehad met de Audi A3 van mijn vriendin. Volgens de dealer kwam dat door een combinatie van brede banden 225/45/17 met een redelijk lichte auto (1065kg) Ik heb ze een keer van achter naar voren gezet, alleen toen ging mijn stuur trillen en dat reed nog minder lekker. Ik heb wel een paar flinke rubbersporen op het asfalt achtergelaten in de hoop om de schuine vlakjes (cuppen) weg te gummen als het ware. Werkte wel een beetje naar mijn idee. Daarna de banden weer naar achteren en zo blijven rijden totdat ik ze eindelijk moest vernieuwen en gelijk van de herrie af was.

Er zijn in ieder geval speciale machines om ze weer goed te maken. Geen idee wat dat kost. Dat vond ik zonde van mijn geld :)

Optie 2 lijkt mij zowieso onzin, dan zou ik alleen de achterbanden vernieuwen, zeker als er nog weinig profiel op zit.....

Geplaatst: 06.08.2009 - 22:16
door dcc
remmm schreef:Hey Dcc,

Ik heb er met mijn v50 nog geen last van. Ik heb er wel last van gehad met de Audi A3 van mijn vriendin. Volgens de dealer kwam dat door een combinatie van brede banden 225/45/17 met een redelijk lichte auto (1065kg) Ik heb ze een keer van achter naar voren gezet, alleen toen ging mijn stuur trillen en dat reed nog minder lekker. Ik heb wel een paar flinke rubbersporen op het asfalt achtergelaten in de hoop om de schuine vlakjes (cuppen) weg te gummen als het ware. Werkte wel een beetje naar mijn idee. Daarna de banden weer naar achteren en zo blijven rijden totdat ik ze eindelijk moest vernieuwen en gelijk van de herrie af was.

Er zijn in ieder geval speciale machines om ze weer goed te maken. Geen idee wat dat kost. Dat vond ik zonde van mijn geld :)

Optie 2 lijkt mij zowieso onzin, dan zou ik alleen de achterbanden vernieuwen, zeker als er nog weinig profiel op zit.....
Ja, ik ook iets gelezen over het trimmen van banden. Enig idee of dat helpt? Er zit geloof ik nog best wel wat profiel op de banden, dus nieuwe halen doe ik nu liever niet.

Geplaatst: 07.08.2009 - 09:30
door rsnhakan
De dealer had bij ons de banden ook "vervangen" (20000 km of 40000km)

Met vervangen bedoel ik dat ze de banden voor naar achter hebben gehaald en de banden achter naar voor. Hiermee wilden ze "cuppen" tegen gaan.

Geplaatst: 07.08.2009 - 10:12
door RVL
Het cuppen wordt veroorzaakt door het tijdelijke verlies van wegcontact van de niet aangedreven band. Hij stuitert als het ware over de oneffenheden, komt dan even los van wegdek om vervolgens weer contact te maken met wegdek. Dat nu gaat gepaard met wrijving die zich vertaald in het scheef naar voren afslijten van de band. Ook kan cuppen onstaan door slechte schokbrekers. Zijn ze onrond afgesleten dan is dat de oorzaak. Dit laatste kan dus ook plaatsvinden op de aangedreven band.

Geplaatst: 07.08.2009 - 10:45
door S60 170pk Lpi
Mijn broer zit in de bandenhandel. Hun advies is om de banden binnen de 10.000km van achter naar voren te wisselen.

Ik had ook last van cuppende achterbanden. Deze waren echter al zo gecupt dat deze niet naar voren gelegd konden worden. Zou veel trillingen en waarschijnlijk nog meer lawaai gaan maken.

Ik heb ervoor gekozen de banden te laten "slijpen". Niet veel bandenleveranciers doen dit. Ze verkopen natuurlijk liever nieuwe banden. Ik heb dit laten doen bij Eurotyre Vos in Montfoort. Er wordt een fractie van een milimeter afgeslepen. Daarna perfect. Geen lawaai meer! :-)

Kosten 26 euro per band.

Geplaatst: 11.08.2009 - 01:13
door dcc
Ik heb de banden vandaag laten slijpen bij Vos in Montfoort.
is veel beter geworden, nog niet perfect maar denk dat ik met dit geluid wel 10000-15000 kan rijden. Waarschijnlijk moet ik dan toch bijna de banden vervangen.
Bedankt voor de info allemaal.

Geplaatst: 11.08.2009 - 09:54
door remmm
Dcc,

Mag ik vragen wat het heeft gekost? Dan kan ik daar rekening mee houden mocht ik er weer last van krijgen... Vos is voor mij ook redelijk in de buurt.

Geplaatst: 11.08.2009 - 10:05
door S60 170pk Lpi
remmm schreef:Dcc,

Mag ik vragen wat het heeft gekost? Dan kan ik daar rekening mee houden mocht ik er weer last van krijgen... Vos is voor mij ook redelijk in de buurt.
Ik een paar maanden geleden 26 euro per band betaald bij Vos.

Geplaatst: 11.08.2009 - 12:26
door remmm
s60, ik heb lekker opgelet, ik had niet door dat je het daar ook had laten doen....

Geplaatst: 13.08.2009 - 13:38
door dcc
ik heb inmiddels 28 euro per band moeten betalen. Maar dat is altijd goedkoper dan een nieuwe band.

Geplaatst: 14.08.2009 - 00:04
door S60 170pk Lpi
Het kan ook 28 euro zijn geweest hoor. Ik weet het niet precies meer. Die 4 euro is te verwaarlozen ;)

Geplaatst: 15.08.2009 - 22:15
door schepers
Heb er ook erg last van gehad.
Na een onderzoeje op het net kwam ik er achter dat het ook nog de Camber ( wielvlucht van de achterwielen) kan zijn.
Het schijnt dat deze voor de nieuwere autos er schuin staat om het rechtdoor rijden te vergemakkeleken.

Bij de Volvo valt deze niet af te stellen en werd toen gezegd dat je er mee moest leven .
Alleen na een contact met Volvo Gent werd mij verteld dat er een soort Camberkit was waarmee ze de wielvlucht toch konden afstellen.
Dit is bij mij onder garantie gebeurt inclusief 4 nieuwe banden.
Heb er tot nu toe geen last meer van gehad.

Geplaatst: 28.11.2009 - 20:35
door jw c30 momentum
om de 5000 km de wielen wisselen van voor naar achter en je problemen zijn opgelost

Geplaatst: 11.01.2010 - 21:35
door Ioane
Mijn reaktie is wat laat maar wisselen voor-achter is altijd goed. Ook met mijn oude banden erg last gehad van cuppen. Zonde als je ze moet afdanken met nog 4 mm. Banden bedrijf (B&O Bolsward) in de buurt kende het probleem en heeft de afstelling achter iets aangepast waardoor de wielen minder 'scheef' staan. Ook hierna uitlijning opnieuw afgesteld. Nu ruim 15000 geleden en geen enkele last meer. Banden: Nokian 205/50R17 93V Strak sturen! ook nu nog.

Geplaatst: 12.01.2010 - 17:06
door Delta
Ioane schreef:Mijn reaktie is wat laat maar wisselen voor-achter is altijd goed. Ook met mijn oude banden erg last gehad van cuppen. Zonde als je ze moet afdanken met nog 4 mm. Banden bedrijf (B&O Bolsward) in de buurt kende het probleem en heeft de afstelling achter iets aangepast waardoor de wielen minder 'scheef' staan. Ook hierna uitlijning opnieuw afgesteld. Nu ruim 15000 geleden en geen enkele last meer. Banden: Nokian 205/50R17 93V Strak sturen! ook nu nog.
Hey heb ik ook die Nokian banden, en net als jij bijzonder tevreden.
Heb nu al weer zin in de lente lekker 17inch eronder dan stuurd hij weer vele malen strakker dan op de winterbanden. Als ik aan een nieuwe set banden toe ben zou het zomaar weer de Nokian kunnen worden.

Geplaatst: 13.01.2010 - 21:45
door Volvo 445
Wielen wisselen en de wagen uit laten lijnen, anders krijg je het vanzelf weer .... Blijft het te erg, zul je toch 2 of meer banden moet vervangen nĂ¡ de uitlijning om de volgende keer te voorkomen

Geplaatst: 22.10.2010 - 13:59
door v50peter
Ik lees op dit forum dat het cuppen komt door het licht stuiteren van de niet aangedreven wielen. Heeft iemand ervaring met het verzwaren boven de achteras door bijvoorbeeld er een grote grindtegel in te leggen. Mijn dealer geeft overigens aan dan Conti's minder last van cuppen hebben dan Michelin banden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Geplaatst: 22.10.2010 - 14:09
door EJV50
Hoi Peter,
mijn Michelins hebben geen last gehad van cuppen. En waren bovendien een stuk stiller dan de Conti's

Groet,
Eric