Pagina 1 van 1

De 'Olie Bijbel'

Geplaatst: 07.08.2009 - 01:42
door gsx750r
Voor wie het interesseert én het Amerikaans-Engels voldoende beheerst, is deze link naar mijn idee de moeite waard om te lezen. Het is wel véél leeswerk maar daar zitten Volvo-liefhebbers niet mee. Toch ?

Ik vond het wel een eye-opener 8)

Rob

Geplaatst: 14.09.2009 - 12:20
door bardos
Interessante link Rob, bedankt.
Wat voor olie gaat er overigens in die 172M?

Geplaatst: 14.09.2009 - 14:03
door gsx750r
In de Lycoming O-320-E2D motor zit 8 qts AeroShell W100 olie.
Dus dat is zeg maar ruim 7,5 liter.

Het voordeel van deze olie is dat een door Lycoming voorgeschreven additive
(LW-16702) al in deze olie is 'verwerkt'
Dus geen gedoe met toevoegingen :P

Rob

Geplaatst: 14.09.2009 - 20:42
door Msuidgeest
Deze link staat al enige jaren bij mijn bladwijzers. Wel lastige tekst maar met een beetje fatsoenlijke kennis van de Engelse taal, kom je een heel end.

Geplaatst: 14.09.2009 - 21:46
door PeerTronic
Schitterend stukje proza!
Bedank, helder, begrijpelijk en behoorlijk volledig. Ik vind het stukje over de additieven wel leuk. Ben benieuwd hoeveel mensen er heilig van overtuigd zijn dat het werkt.

Geplaatst: 15.09.2009 - 00:11
door gsx750r
PeerTronic schreef:Schitterend stukje proza!
Bedank, helder, begrijpelijk en behoorlijk volledig. Ik vind het stukje over de additieven wel leuk. Ben benieuwd hoeveel mensen er heilig van overtuigd zijm dat het werkt.
Nou in ieder geval leuk om te lezen dat meer mensen dit wel een aardige link vinden.

En v.w.b. de additieven......... tja ik denk dat zolang er nog auto's met verbrandingsmotoren zullen bestaan dit altijd wel een onderwerp van discussie zal blijven. Soms zelfs vermakelijk :P Zoek maar eens op dit forum !
Hetzelfde als het gaat over de diverse brandstofmerken met hun 'speciale toevoegingen' waarbij je soms zelfs zo zuinig gaat rijden dat het geld terugstroomt in je zak ! :twisted:
Alleen al om die reden is het jammer dat de elektrische auto's zo gepromoot worden of...... zouden ze daar ook al additieven voor hebben ? Accuzuur met 'Formula XLR2' of zo iets :P

Overigens wordt genoemde link (geregeld) van updates voorzien. Helemaal onderaan staat altijd vermeld wanneer dat voor de laatste maal is gebeurd.

Rob

Geplaatst: 15.09.2009 - 08:55
door mightyspawn
Blijf met de red blocks iig weg van volledig synthetische olies weg, al is het alleen al omdat het blok begint te zweten als een gek. De Red blocks zijn nog van de oude garde en hebben ook nooit last gehad van de zogenaamde Black Death. Dit omdat de Red Blocks nog niet aan het nieuwe fenomeen van "tighter engineer tolerances" meededen, dus motoren die ontwikkeld zijn precies tot de grens waar ze voor belast voor kunnen worden.

Het blijft eenmaal oude techniek dus behandel het ook zo. Liefst 15w40 of 10w40.

Geplaatst: 15.09.2009 - 20:43
door bardos
Naar aanleiding van de opmerking van Rob over 'speciale toevoegingen' het volgende: in januari hebben we moeilijk te traceren problemen gekregen met onze D5. Uiteindelijk na enkele weken bleek de oplossing een nieuwe turbo. Daarna geen meldingen meer in de BC, alleen veel rook bij het optrekken (echter geen olieverbruik). In juli ging de motor opeens in de veilige modus, waarna onze (Bosch)garage na eerst een brandstofklep te hebben vervangen ten einde raad de auto naar een dieselspecialist bracht. Deze kwam tot de conclusie dat vervanging van het brandstoffilter (door een origineel Volvotype) de oplossing was: en dat was het ook!!! Reden: de bijmenging van biodiesel kan problemen geven in het filter.
Bovendien kreeg ik het advies geen V-power of dergelijke te tanken omdat D5 motoren daar veel vaker gevoelig voor bleken.........
Afgelopen jaren ben ik op vakantie naar Polen geweest en bij mijn Vito viel het mij al op dat ik op de terugreis na het tanken in Polen ( On-diesel) zuiniger reed, en ook de afgelopen 2 jaar met de V70 ervaar ik het zelfde....
En Shell maar vertellen dat ze zulke "zuinige" brandstof hebben.....

Geplaatst: 28.10.2010 - 11:26
door Thijs
Ik heb prima ervaringen met bp ultimate diesel. Hij loopt er fijn op en ik tank het al meer dan een jaar. Lijkt ook wat minder te roken. Allicht dat de brandstof wat schoner is oid.

Geplaatst: 28.10.2010 - 14:49
door 360Degreez
Bedankt voor de tip! Leuk geschreven ook.

Unless there's something seriously wrong with your engine, like you've filled it with milk or shampoo, you really ought never to need a flushing oil.

:-)

Geplaatst: 28.10.2010 - 17:14
door Iroll
Dit is ook zo'n informatieve olie site van Bob's the oilguy.