Pagina 1 van 2
Buitengesloten > Nieuw raam > zegt nu krak
Geplaatst: 08.08.2009 - 15:20
door BlackSapphire
Onderweg naar de Pyreneeën overnachtten wij op een camping in de buurt van Cahors. Die avond op de camping hadden wij de skottelbraai gebruikt en omdat wij de volgende ochtend weer zouden vertrekken wilde mijn geliefde echtgenote deze weer achterin de auto zetten. "Roel, mag ik even de sleutels." "Ja hoor..." Mijn vrouw opent de achterklep, maar ach, die vervelende sleutels, waar laat je die. Ze legt ze op de skottelbraaj, klapt de klep weer dicht. Auto op slot. Sleutel er in. Gelukkig hadden we een reservesleutel mee. Maar die lag dus ook - je raadt het al - in de auto, in een tas.
Volvo-assistance gebeld, die verbond weer door met ANWB. Om een lang verhaal kort te maken, het raam rechtsvoor moest in. Dat is een pijnlijk moment, als je gezonde Volvo 'kapot' wordt gemaakt. Nieuw raam moest via CarGlass komen.
Toen het raam erin zat, zijn we naar onze vakantiebestemming vertrokken en hebben prima vakantie gehad.
Maar een dag voor we weer zouden teruggaan naar NL deed mijn vrouw het rechterraam open en we hoorden een wat krakend geluid, en zagen ook dat het raam ahw scheef opende. Ze deed het als de bliksem weer dicht en gelukkig sloot het raam wel weer goed. Afblijven, was onze enige gedachten, en nu we weer in NL zijn maandag maar eens carglass bellen, want dat klonk niet zoals het hoorde en het zag er ook niet goed uit. Zou het raam er niet goed in zijn geplaatst? Daar lijkt het verdacht veel op.
Beetje balen, maar goed, verder prima vakantie gehad. En als de Volvo dus op slot zit, zit ie ook echt op slot en goed ook. 't Is een bunker. En de reservesleutel gaat voortaan altijd op een plekje buiten de auto.
Geplaatst: 08.08.2009 - 15:30
door Paul
Maar ik vind het heel knap dat de auto op slot is gegaan zonder je de sleutel in je hand hebt. Maar dat deel zal ik wel gemist hebben.
Hebben ook altijd op vakantie de reservesleutel bij ons. Al is het alleen al handig voor de spiegels en de stoel die meteen goed staat (de twee rijders gebruiken hun eigen sleutel)...
Geplaatst: 08.08.2009 - 15:38
door BlackSapphire
Die reactie is op z'n plek, want ik heb het moment dus nog niet kunnen reproduceren, zogezegd. De auto zat op slot, ze opent de achterklep met de sleutel (misschien met de knop op de AB waarbij alleen de achterklep opengaat, maar dat wist ze niet meer. Hoe dan ook, ze opent dus de auto met de AB, opent de achterklep, legt de skottel met sleutel en al in de wagen, en klapt hem weer dicht. De auto bleek vervolgens op slot te zijn. Het kan ook zijn dat ze de achterklep opende met de AB, vervolgens weer op SLUITEN drukte van de AB, toen de sleutel op de skottel legde en alles in de wagen plaatste. Bij het sluiten van de klep vloog vervolgens alles op slot. Dit laatste lijkt mij de meest voor de hand liggende versie. Jolande weet het niet meer in elk geval en ze wil er ook niet zo graag aan herinnerd worden ::oops:
Geplaatst: 08.08.2009 - 15:43
door bart simpson
het kan bij de huidige volvo's ook niet meer, daar moet je echt een handeling verrichten om weer af te sluiten
Geplaatst: 08.08.2009 - 15:59
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 08.08.2009 - 16:02
door BlackSapphire
@ VolvoXC70: Een lokale franse garagehouder probeerde het ook eerst zo. Het lukte hem om met een tot haak omgevouwde staaldraad de hendel van de deur te 'openen', maar daarmee kon hij nog niet de electrische sloten openen. De elektriek had alles geblokkeerd, waarschijnlijk tegen onverlaten die op dezelfde manier, maar dan ongewenst, je deuren willen openen
@bart simpson: enig idee wat de genoemde 'krak' veroorzaakt? Raam verkeer geplaatst?
Geplaatst: 08.08.2009 - 16:23
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 08.08.2009 - 16:24
door M@rcel
Bij mijn wagen is het zo dat als je de kofferbak opent met de AB (dus niet de hele auto), de kofferbak weer op slot gaat nadat je hem dichtdoet. Als je sleutels er dan inliggen heb je inderdaad een probleem. Dit staat ook zo in het boekje en is dus "by design". Niet fijn en het is goed om, een paar posts hierboven, van Bart te horen dat dat tegenwoordig anders geregeld is
Geplaatst: 08.08.2009 - 18:43
door S60 170pk Lpi
Dit is nu de reden dat ik nooit alleen de kofferbak open met de daarvoor bedoelde knop op de afstandbediening.
Ik heb het zelf ook eens gehad bij de supermarkt. Je moet even je handen vrij hebben en legt de sleutels even neer op de kofferbakvloer. Gooit de kofferdeksel dicht, en daar sta je dan...
Gelukkig was het in de buurt van mijn woning, dus ben ik even heen en weer gelopen. Bij terugkomst bij mijn auto een boze vrachtwagenchauffeur die het terrein niet kon verlaten door mijn auto. Deze was snel afgekoeld na mijn excuses en uitleg van het gebeurde.
Geplaatst: 08.08.2009 - 18:56
door BlackSapphire
Tja, ik ben blij van Bart te horen dat het nu niet meer kan bij de nieuwere Volvo's. Het is wat je zegt, S60 170pk Lpi

het gebeurt in een vlaag van verstrooiing en het gaat bijna vanzelf. Tenminste, dat zei Jolande ook

Gelukkig stonden we op een leuke overnachtingscamping met genoeg verstrooiing voor de kinderen, gaaf zwembad en lekker weer. Maar goed, nu zegt dat nieuwe raam dus 'krak' en komt er nog weer romslom volgende week, vrees ik, om dat voor elkaar te krijgen. Hopelijk gaat de garantie van Carglass over grenzen heen.
Geplaatst: 08.08.2009 - 19:01
door bart simpson
Dat krak kan ik op afstand natuurlijk niet beoordelen, toch ben ik bang dat het raam "net niet" zit.
Zou zelf het achterraam gepakt hebben, alleen inlijmen zonder gedoe met geleiders waarin het beweegt
Geplaatst: 08.08.2009 - 19:30
door truckingwally
De "krak"zal wel een stukje glas van het oude ruit zijn wat in de geleider is achter gebleven, daar door kan het nieuwe ruit ook niet recht naar beneden en kanteld.
Geplaatst: 08.08.2009 - 23:32
door BlackSapphire
Bart en Truckingwally, bedankt voor jullie reacties. Maandag bel ik Carglass. Van de afloop van eea zal ik hier nog wel even melding maken.
Geplaatst: 08.08.2009 - 23:57
door Automatic-freak
Komt helaas vaker voor dat Carglass een dergelijke reparatie 'te vlot' doet & daardoor óf net niet de ruit er goed in heeft zitten óf dat er nog overal glasresten tussen zitten ;-(
Wij als schadeherstelbedrijf zien dit 'helaas' veelvuldig bij dergelijke reparatie's !?
Gewoon ff bellen met Carglass en ff op laten lossen; kijk ook ff mee of er in het portier geen glas achtergebleven is wat straks kan gaan rammelen ...
Mvg Erik
Geplaatst: 09.08.2009 - 20:21
door denkweb
Ik vermoed dat er een glasblokje in de rails is blijven zitten, dat geeft vaak een schrapend 'glas op glas'-geluid. Als men met het balgje bezig is geweest en daarbij het portier heeft ontzet kun je dat reclameren bij de servicedienst, deze heeft als het goed is een formuliertje achtergelaten (vrachtbrief, cmr, etc.). Soms dient na deze handeling ook het portier iets teruggebogen te worden met lichte druk.
Een 850 heb je (ongeacht het alarmsysteem) open in minder dan 20 seconden met behulp van de balg en een goede beugel. De startonderbreker vergt iets meer werk. De huidige generaties kennen een 'deadlock', een vergrendeling die het niet toestaat om de auto van binnenuit open te maken. Deze vergrendeling kun je ook horen ca 20 sec. na het afsluiten van de auto. Ook deze is te omzeilen door de motorkap met de ijzerdraad/stang te openen en spanning op de boordcomputer te zetten. Details zal ik verder achterwege laten

.
Mocht iemand zijn auto ooit als demo willen inzetten dan ga ik een demonstratie niet uit de weg. Zelfs de nieuwe modellen zijn nog altijd onbedoeld op slot te krijgen (meestal dmv achterklep/portieren) of door sleutels onder de motorkap te laten liggen. Mensen zijn creatief...
Met volvo-on-call kunnen ze trouwens de auto op afstand ontgrendelen, dit scheelt een hoop gedoe, maar daar betaal je dan ook voor

Geplaatst: 10.08.2009 - 18:07
door BlackSapphire
Zojuist teruggekomen van Carglass. Inderdaad, d'r zat nog een stuk glas in de deur en dat veroorzaakte alles, zoals hier boven al werd geopperd. Meteen ook even langs Serva gereden (volvo-dealer) om te checken of de deur ontzet is, maar daar konden ze niets aan ontdekken. Dus dat zat goed, gelukkig. Gelukkig nu alles afgerond.
Tja, Volvo on call heb ik niet, er moet wat te wensen over blijven

maar al met al kost het me niet meer dan 45 eurootjes (eigen risico). Plus natuurlijk wat baalgevoel op de eerste camping. Maar goed, 't kan veel erger,z ullen we maar zeggen.
Geplaatst: 11.08.2009 - 20:31
door Msuidgeest
Dat verhaal met die aparte achterklep herken ik wel: dat zit ook op mijn Duitse leaseauto.
Toch een mooi leermoment om de sleutels in je hand te houden of de auto volledig te openen.
Geplaatst: 11.08.2009 - 20:58
door Ben
Op vakantie heb ik de sleutels meestal aan en keycord om m'n nek hangen.
Zeker als je geen broek met zakken aan hebt. Je hebt dan altijd handen vrij en nooit het risico dat je je sleutels ergens neerlegt.
Geplaatst: 12.08.2009 - 10:52
door BlackSapphire
Ben schreef:Op vakantie heb ik de sleutels meestal aan en keycord om m'n nek hangen.
Zeker als je geen broek met zakken aan hebt. Je hebt dan altijd handen vrij en nooit het risico dat je je sleutels ergens neerlegt.
Ongetwijfeld een
Volvo keycord. Toch lijkt me dat ook wel weer lastig, de hele tijd met zo'n sleutel om je nek bungelend rond te lopen, als een alpenkoe met een bel op zoek naar gras.
Geplaatst: 12.08.2009 - 21:41
door Drs Tromp
Raken ze de persoon met de sleutels in ieder geval niet kwijt! :p
Hoorbaar over de hele camping!