Pagina 1 van 1
Velgen vastgeroest ?
Geplaatst: 11.08.2009 - 21:03
door Karizma
Dit weekend wou ik mijn velgen van mijn 1,5 jaar oude C30 wisselen.
Bleken sommige van de velgen nog vast te zitten na het los draaien van de bouten.
Mijn indruk is dat ze een beetje vastgeroest zijn.
Met enige kracht en wat hulp van een rubberen hamer kreeg ik er nog niet veel beweging in.
Uit schrik om iets verkeerd te doen ben ik er dan maar mee gestopt.
Iemand tips om dit op te lossen.
Geplaatst: 11.08.2009 - 21:06
door Goelette
zitten lekker vast aan de naaf, door vuil en misschien ook wat vliegroest. Even met je voet er stevig tegen trappen en hij komt los, hoef je niet bang voor te zijn. Wle uitkijken natuurlijk dat je je velg niet beschadigt met een gesp ofzo, je kan gewoon tegen de band trappen. Rubber hamertje gaat niet helpen inderdaad

Geplaatst: 11.08.2009 - 22:08
door slagschip-s60
Bij mij zat ook een wiel vast , beetje van de grond af krikken en zelf er voor gaan zitten en met je hak onder tegen de band aantrappen halve slag draaien en hetzelfde weer doen en zo kwam ie bij mij los.
Zelfde wat Goelette vertelde wat vliegroest er tussen , succes.
Geplaatst: 12.08.2009 - 22:16
door t_w
Als je ze er af hebt, smeer het centrale gat van de velg dan even iets in met een beetje vet. Scheelt de volgende keer wat ellende

Geplaatst: 12.08.2009 - 22:53
door slagschip-s60
Had ik wel aan gedacht maar wist ook aan vet blijft zand zitten dus alles mooi zuiver gemaakt en er zo maar weer opgezet.
viel me wel op de achterste kon ik er zo af pakken alleen de voorste ging wat moeilijker
Geplaatst: 13.08.2009 - 07:24
door Goelette
voorste zit meer remstof tussen dan achter.
Geplaatst: 13.08.2009 - 07:35
door slagschip-s60
Nu je het zegt klopt wel deze zijn meestal ook zwarter als achter.
dat was een van de reden dat ik toen voor de argon velg koos lekker zuiver te houden tussen de spaken.
Geplaatst: 13.08.2009 - 09:34
door Karizma
Goelette schreef:voorste zit meer remstof tussen dan achter.
'T zijn inderdaad de voorste die niet los te krijgen zijn. Dit weekend nog aar eens proberen.
Geplaatst: 13.08.2009 - 12:01
door egidius
heb dit gehad bij een leeglopende band ... 2 uur zitten zwoegen om hem eraf te krijgen
uit pure miserie de bouten terug vastgezet
band zo hard mogelijk opgepompt en naar de bandencentrale gereden
daar haalden ze simpelweg een sloophamer uit

paar tikjes tegen de band en hup van de naaf
Geplaatst: 14.08.2009 - 07:56
door Goelette
men zet ook wel eens het wiel er op met de bouten los, en dan even hard optrekken. Dat lijkt me echter niet zo goed voor je wielen/auto

Geplaatst: 14.08.2009 - 09:01
door mad
fles cola er over heen.. uurtje wachten.. los.
Geplaatst: 14.08.2009 - 09:54
door lancer
ff bij de dealer een spuitbusje halen. Ik ben even de naam van het goedje kwijt, maar ik spuit het altijd op de naaf. Bij de volgende wielwissel gaat het dan een stuk eenvoudiger (ik wissel zelf van zomer naar winterband en v.v.). Van extra vuil door het inspuiten heb ik niets gemerkt.
Geplaatst: 18.08.2009 - 17:42
door mightyspawn
Als er LM op ligt blijft het allemaal wat minder plakken. Of remschijven kopen die niet roesten, redelijk zinloos. Maar wel mooi als de auto een paar dagen stil blijft staan

. Remschijf valt namelijk over de wielnaaf heen.
Men doet er vaak kopervet oid tussen, maar alle bandenspecialisten die ik ken raden dat af.
Geplaatst: 19.08.2009 - 17:33
door Karizma
Het is ondertussen gelukt hoor, met wat "kruipolie" (weet niet of jullie dat in Nederland ook kennen onder die naam) en brute kracht zijn ze er af gekomen.
Het resultaat is hier te zien:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 0&start=50
Geplaatst: 19.08.2009 - 17:53
door Ramon&Ramon
De oorzaak daarvan is het reinigen van de velgen met velgenreiniger,dat vreet het lichtmetaal op de naven aan...
Geplaatst: 19.08.2009 - 17:58
door Karizma
Nog nooit velgen reiniger gebruikt. Trouwens in de omgeving van de as en het asgat wordt geen lichtmetaal gebruikt als ik mij niet vergis. Vandaar dan ook de roest.
Geplaatst: 20.08.2009 - 18:03
door DouweS40
slagschip-s60 schreef:Had ik wel aan gedacht maar wist ook aan vet blijft zand zitten dus alles mooi zuiver gemaakt en er zo maar weer opgezet.
viel me wel op de achterste kon ik er zo af pakken alleen de voorste ging wat moeilijker
Dat is een heel gevecht geweest om ze los te krijgen als ik het zo lees. Je nieuwe velgen staan prachtig onder je C30.
Mijn vader, en ik nu ook doen al jaren wat kopervet op de contactvlakken van velg met schijf/trommel en hebben hierdoor nog nooit last van vastzittende wielen gehad.
Er blijft zand in plakken, dat is waar. Maar de contactvlakken zitten op elkaar en daar komt dus niks tussen. Alleen eromheen zit soms wat, net hoe ruim je het invet.
Dus wij hebben er nog nooit nadelige effecten van ondekt, het werkt alleen maar gemakkelijk met wisselen.