Pagina 1 van 1

Gefeliciteerd: 50 jaar 3-punt gordel

Geplaatst: 12.08.2009 - 12:12
door Ben
Vandaag is het exact 50 jaar geleden dat de eerste driepunts veiligheidsgordel zijn intrede deed. Een Zweedse uitvinding die tot vandaag de dag wereldwijd al meer dan één miljoen levens redde. Het gebruik van de autogordel scheelt in Nederland jaarlijks 15 doden en 85 zwaargewonden1.

Nog steeds gebruikt vijf procent van de Nederlanders de autogordel niet. Vooral tijdens korte ritjes wordt de veiligheidsriem nog veelal niet gebruikt. Terwijl de meeste ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom. Ook draagt één op de vijf passagiers op de achterbank van de auto nog altijd geen gordel of zit niet in een veilig kinderzitje.

Tevens is er dikwijls sprake van een onjuist gebruik van de autogordel. "Het dragen van de driepuntgordel reduceert het aantal fatale ongevallen met circa 40 procent," aldus kinderchirurg en kindertraumatoloog William Kramer. De gordel is er voor de bescherming van de botten en niet voor het vlees. "Vooral bij kinderen moet men extra alert zijn of de gordel wel op de juiste wijze over het lichaam zit. De diagonale band dient over de borst te lopen en de horizontale riem over de bovenbenen," aldus Kramer.
Afbeelding
Zweedse uitvinding
Het was Volvo-ingenieur Nils Bohlin die de driepuntsgordel ontwikkelde. Volvo vroeg in het belang van de verkeersveiligheid een ‘open patent' op zijn driepuntsgordel aan, zodat ook andere autoproducenten vrij gebruik zouden kunnen maken van de deze vinding. Daarmee zette men een grote stap in het vergroten van de veiligheid voor inzittenden van auto's. Dat betekende niet dat de driepuntsgordel onmiddellijk een groot succes werd. Het duurde echter jaren voordat automobilisten zich realiseerden hoe belangrijk het dragen van een autogordel is.

Geplaatst: 12.08.2009 - 12:57
door mightyspawn
Zat laatst in een oude Amerikaan uit 71 met driepuntsgordel. Maar het deel over je schouder en onder over je maag moest je apart in de houder klikken. Heel apart, maar zal zn werk ook wel doen.

Als mensen voor de eerste keer achterin mn 740 zitten krijgen ze de gordel meestal ook niet los. Ze zijn gewend dat de knop bovenop zit langs de insteekgleuf ipv aan de zijkant. Vroegah waren dingen soms wat anders.

Verder begonnen mensen pas serieus de gordel te dragen eind jaren 80. Begin jaren 90 zelfs. Achterin zaten standaard toch geen gordels in die tijd. Alleen de luxere auto's (een 360 had meestal geen gordel achterin, 740 daarentegen wel). Dat is sindsdien wel veranderd, ik voel me zelfs onprettig als ik in een auto zit en heb de gordel niet om.

Soms zie je nog steeds mensen die hun kinderen doodleuk niet vast zetten. Zelfs zo erg dat ze op de bijrijders stoel staan en met hun handen het dashboard vast houden en doodleuk naar buiten staan te staren en moeders ook nog eens aan t bellen is. Ja dat noem ik asociaal. SOms eigenlijk de neiging om ze klem te rijden uit te stappen en de zo'n trut eens duidelijk maken dat ze zelf moet weten of ze zichzelf dood rijdt maar een kind heeft t niet voor t kiezen.

Geplaatst: 12.08.2009 - 15:37
door ALF
Gefeliciteerd volvo! Ik heb er gister een whiskey op gedronken :tongue5:

Geplaatst: 12.08.2009 - 15:49
door bookkeeper
mightyspawn schreef:Soms zie je nog steeds mensen die hun kinderen doodleuk niet vast zetten. Zelfs zo erg dat ze op de bijrijders stoel staan en met hun handen het dashboard vast houden en doodleuk naar buiten staan te staren en moeders ook nog eens aan t bellen is. Ja dat noem ik asociaal. SOms eigenlijk de neiging om ze klem te rijden uit te stappen en de zo'n trut eens duidelijk maken dat ze zelf moet weten of ze zichzelf dood rijdt maar een kind heeft t niet voor t kiezen.
Helemaal eens... daarom wil ik ook een blauw zwaailicht welk ik op mijn dak kan zetten !!!

Geplaatst: 12.08.2009 - 16:04
door Wiebe
Ik heb er wel een ;) Lenen? ;P

Geplaatst: 12.08.2009 - 21:22
door Auk
Gefeliciteerd!

Iets waar we trots op mogen zijn.