Pagina 1 van 3

Distributieriem kapot / Kleppen krom?

Geplaatst: 15.08.2009 - 13:41
door VolvoGuy
Goedemiddag heren,( dames?)

Ik zou graag wat advies van jullie willen wat betreft een gesprongen distributieriem.

Het zit namelijk zo , mijn distributieriem is laatst kapot gegaan terwijl ik achter een tractor met boot reed ( ja normaal haal ik die in ja :wink: ) en terugschakelde van 2 naar 1
Ik reed toen 5-10 km p/u en heb verder helemaal niks gehoord wat op een kapotte riem zou duiden..
Dus ik ben gaan kijken bij mn onsteking want die vonkte ook niet al te best.
Verdelerkap eraf gehaald en de contactpunten eb rotor waren aardig gaar dus die heb ik nieuw gehaald met het idee dat het probleem opgelost zou zijn.. Niet dus.. Wel betere vonk daarna uiteraard....
Daarna ben ik er dus achter gekomen dat het de distributieriem was die kapot gesprongen is. Ondertussen al wel 20 keer kort gestart natuurlijk :-x

Nu is mijn vraag aan jullie..
Hoe groot schatten jullie de kans in dat mijn kleppen nu krom zijn gegaan?
En wat is de beste optie om te gaan doen.
1. Nieuwe distributieriem erop + rollen etc. (120 excl. btw)
2. Eerst kleppen controleren dus de kop eraf halen?

Als de kleppen krom zijn en het een en ander moet gereviseerd worden gaat mij dit rond de 1000 euro bij de volvo dealer kosten is mij verteld.
Dit grapje is voor mij iets te duur voor een 440 uit 96 met 225.000 op de teller.

Misschien dat jullie mij wat advies kunnen geven op dit punt!? :fadein:

Mvg, Dennis

Geplaatst: 15.08.2009 - 13:52
door verwe760
Een 440 uit 96 met kontackt punten.. Denk het niet.. Je bedoeld de rotor en verdelerkap zeker. Maar ja er bestaat een kans dat ze krom zijn, echter met stapvoets rijden kon je wel eens geluk hebben.

Geplaatst: 15.08.2009 - 13:56
door RVL
Als de kleppen krom zijn kan je dat zien aan de klepspeling onder de nokkenassen. Die speling is dan veel te groot. Kleppendeksel eraf en je weet al veel meer. Ik zal voor je duimen

Geplaatst: 15.08.2009 - 14:09
door VolvoGuy
@ Verwe760 , Ik bedoelde inderdaad die contactpuntjes die in de verdelerkap zitten. En ik reed stapvoets indd maar ik weet niet of het starten op de startmotor daarna nog veel schade aangericht zou kunnen hebben.

@ RVL , Bedankt dat je voor me duimt rvl :wink:
Ik zal het kleppendeksel er eens af gaan halen dan.
Dit word dan meteen mn 1e keer , nog dingen waar ik op moet letten?

Bedankt voor de reacties!

Geplaatst: 15.08.2009 - 20:20
door Volvo_480_turbootje
Als het een 2 liter is mag de distributieriem springen, kleppen gaan niet krom, ergens gelezen op een forum en gehoord van iemand van de volvo 480 club in Belgiƫ, maar het is geen 2 liter zeker?

Geplaatst: 15.08.2009 - 20:27
door redrooster
Enige jaren geleden knapte de mijne in een 1700 Renault blok in een 340.
Bij het optrekken bij een stoplicht.
Dat is toen goedgekomen.

Het schijnt dat bij de tweeliter blokken het ook niet hoeft mis te lopen.

Geplaatst: 16.08.2009 - 13:44
door VolvoGuy
Ok , nee had ik maar een 2 liter moter..
Het blok wat er bij mij inzit is eenn 1800cc moter.

Ik ga heb trouwens het kleppendeksel er niet af gehad.
IK heb gisteren een distributieriem +rollen setje gehaal en die ga ik er zo opzetten..
En maar hopen dat de kleppen niet krom zijn.
Nog dingen waar ik moet letten misschien?

Gr, Dennis

Geplaatst: 16.08.2009 - 13:51
door redrooster
1700 of 1800 maakt niet uit. Het is en blijft dat Renaultblok.

Verdraaid goed opletten dat je de juiste beschrijving er bij hebt en die navolgt.

Je kan in principe met een ringsleutel de as rond draaien om te kijken of het allemaal wil draaien zonder nare bijgeluiden.

Geplaatst: 16.08.2009 - 14:28
door VolvoGuy
Ja oke daar heb je gelijk in ja.
Maar de beschrijving die ik er nu bij heb is de vraagbaak voor de 440 tot 95...
maar zoals ik het bekijk klopt die excact met mijn model uit 96.
Ik ga zo beginnen en dan zal ik inderdaad s kijken of ik was hoor als ik de as rond draai.
Met het test starten hiervoor toen ik nog niet wist dat het de distr. riem was heb ik dus helemaal niet gehoord dat het mn riem was die kapot was.
Dr zitten ook wat sporen op de bovenkant van de riem dus misschien dat er toch een rol is vastgelopen ofzo..

Geplaatst: 16.08.2009 - 16:56
door VolvoGuy
Als ik de nokkenas rondraai dan hoor ik geen vreemde geluiden en de kleppen lijken op het eerste gezicht in orde.. Kan het niet helemaal goed nakijken zo denk.
Mijn distriiebutieriem is er al wel af omdat die afgebroken was.

Nu staat er in het boekje dat de poly-v riemen ook losgemaakt moeten worden maar dat hoeft toch eigenlijk niet?

Mn specificaties van mn auto zijn trouwens ;
440 uit 96 , 1800cc moter (B18U ?)
Verder heeft de auto Airco , stuurbekrachting

Geplaatst: 16.08.2009 - 17:35
door Ramon&Ramon
de poelie moet eraf,dus ook de multiriem enz.
Let op de juiste draairichting van de riem,anders gaat het mis,er staan pijlen op.met de draairichting mee lopen de pijlen...

Geplaatst: 17.08.2009 - 11:52
door edraket
maarja, om nu de motor rond te draaien zonder distributieriem.... Dat heeft natuurlijk totaal geen zin, en de kans op nog meer kromme kleppen is dan natuurlijk wel erg groot.
Wel knap dat je zo kunt zien dat de kleppen in orde zijn. Enige manier is de distributie op tijd zetten, riem erop en starten. Als de motor als vanouds loopt is er niets beschadigd. Voro de zekerheid kun je een compressietest uitvoeren.

Geplaatst: 18.08.2009 - 04:00
door VolvoGuy
Hoi Edraket , het lijkt mij niet dat de kleppen daardoor meer beschadigen als ik de nokkenas handmatig rondraai toch?
En ik heb niet gezegd dat ik gezien heb dat ze helemaal in orde zijn ;)
Morgen gaat de riem erop.
Ik zie op de distributiekap alleen geen markeringsteken aangegeven wat wel in het boek staat.
Dr zit wel n verflikje op het nokkenastandwiel en op de bout die erinzit

Geplaatst: 18.08.2009 - 11:02
door redrooster
Dat ronddraaien is gewoon een eerste indicatie. Stel dat de boel wel flink kapot is dan merk je daar wel iets van. Maar is niet belangrijk.

Ikzelf ben wel erg voorzichtig met distributieriemen plaatsen terwijl ik zelf best wel veel doe.
Ik heb lang geleden bij een Audi gehad dat ik een boekje van een iets nieuwer type in handen had. En dat ging dus eerst mis. Het was net even anders.
Bij een 1700 Renault motor in een 340 ging het ook eerst mis en dat was toch net een iets andere riem dan dat we (ze) dachten.

Maar mensen met meer kennis van de 400 zouden het kunnen bevestigen of dat de afstelling in verschillende blokken hetzelfde is.

Geplaatst: 18.08.2009 - 11:19
door edraket
VolvoGuy schreef:Hoi Edraket , het lijkt mij niet dat de kleppen daardoor meer beschadigen als ik de nokkenas handmatig rondraai toch?
En ik heb niet gezegd dat ik gezien heb dat ze helemaal in orde zijn ;)
Morgen gaat de riem erop.
Ik zie op de distributiekap alleen geen markeringsteken aangegeven wat wel in het boek staat.
Dr zit wel n verflikje op het nokkenastandwiel en op de bout die erinzit
Ik dacht dat je de krukas ronddraaide, en dat is natuurlijk niet zinvol. Een klep duw je echt heel gemakkelijk krom door de krukas te torderen, vandaar mijn opmerking. Als een klep blijft openstaan doordat een klep is verbogen (zeer waarschijnlijk scenario) klinkt het allemaal erg soepel op deze manier, terwijl de motor loopt als een zieke kip. De enige echte test is de riem erop en starten. Juich nu niet te vroeg.

Geplaatst: 18.08.2009 - 15:01
door Ramon&Ramon
op hetkrukastandwiel en op de nokkenas zit een merkteken,op de nieuwe riem ook,die moeten corresponderen met de tekens op de tandwielen,let op de goeie draairichting,er staan pijlen op de riem,het dubbelgeverfde streepje komt op het krukastandwiel.met dubbelgeverfd bedoel ik het streepje dat aan beide zijden van de riem staat...de draairichting is rechtsom
succes...

Geplaatst: 18.08.2009 - 15:50
door VolvoGuy
Bedankt voor de nadere uitleg Ramon&Ramon.

Ik zat al te klooien want nu staat het dubbelgeverfde streepje onderaan..
Maar in de beschrijvingen staat ook dat het streepje van nokkenastandwiel moet corresponderen met het streepje op de distributiekap alleen staat er bij mij geen streepje op die kap...?
Mn nokkenas staat nu zo dat er bij de 2e cilinder(vanafvliegwiel gezien) een rood merkteken bovenop de nokkenas staat.
Maargoed ik zal de riem even omgooien want nu zit hij dus precies andersom.
het is mn 1e keer dus vergeef mn geklooi :roll: :wink:

Geplaatst: 18.08.2009 - 22:40
door wpee
Op de nokkenastandwielkap zit een inkeping

Geplaatst: 18.08.2009 - 23:16
door VolvoGuy
Wpee , Waar zit die inkeping dan volgens jou? Bij mij zit die er volgens mij niet , behalve dan de inkeping voor de kap die er daarna overheen gaat.
En het Krukastandwiel moet in het BDP punt van de 1e cilinder
staan toch?
Ga er morgen weer naar kijken, dank je (jullie)

Geplaatst: 18.08.2009 - 23:30
door Ramon&Ramon
Dan ben jij de enige waar die niet zit,kijk maar is goed op de voorkant van de tandwielen,op het krukastandwiel zit een vierkantje op een tand en op het nokkenastandwile een streepje.
Waarom denk je dat ze merktekens op de riem gemaakt hebben.
Ik heb er al een paar honderd gedaan,dus ik weet echt waar ik het over heb...