Pagina 1 van 2

Benzine 95 of 98

Geplaatst: 16.08.2009 - 15:59
door wvm
Op vakantie naar frankrijk geweest en bij vertrek brand het lamdalampje.
De auto rijdt verder prima, dus ik ga hem laten uitlezen.
Halverwege de vakantie een keer 98 getankt want er was geen 95.
Het lampje is de rest van de vakantie uit geweest!
Nu tank ik weer 95 en het lampje is weer aan??

Geplaatst: 16.08.2009 - 18:53
door Euro
Heeft de motor een Turbo?
Ik weet wel dat met bijv. de T5 blokken je ong. 20pk mist met euro 95 i.v.m. de pingelsensor.

Sowieso raad ik 98 aan, met m'n T5 in iedergeval zuiniger / goedkoper. (welja ...goedkoop ... relatief :D)

Geplaatst: 16.08.2009 - 20:31
door Oceanracer
Afgelopen zomer met een (bijna) lege tank toevallig bij BP getankt. Ik had de keuze uit 95 en BP Ultimate 98. Ik koos dit keer eens voor de laatste, mede gezien de positieve berichten op het forum. Direct bij het wegrijden (met caravan) voelde ik verschil! Het leek wel of ik die 20 pk cadeau kreeg! En nee, ik heb geen turbo. Nu thuis tank ik ook maar BP Ultimate, maar of het nu nog steeds werkt, ik weet het niet. Het went denk ik ook snel.

De motor past het management automatisch aan het RON-gehalte aan, misschien dat dit ook invloed heeft op het lamdalampje.

Geplaatst: 16.08.2009 - 20:59
door liquid_force
was er niet iets met Ethanol (10%) in de franse Euro95 deze zomer? gebruik de zoekfunctie eens ...

denk dat het daar wel eens mee te maken kan hebben.

Geplaatst: 17.08.2009 - 22:00
door wvm
ik ga gewoon maar eens proberen..98
Ja er was iets dat euro 95 gaat vervangen maar dat schijnt heel slecht te zijn voor wat oudere autos...tast de leidingen aan. Las ik in de krant

Geplaatst: 18.08.2009 - 04:46
door ALF
Oceanracer schreef:Afgelopen zomer met een (bijna) lege tank toevallig bij BP getankt. Ik had de keuze uit 95 en BP Ultimate 98. Ik koos dit keer eens voor de laatste, mede gezien de positieve berichten op het forum. Direct bij het wegrijden (met caravan) voelde ik verschil! Het leek wel of ik die 20 pk cadeau kreeg! En nee, ik heb geen turbo. Nu thuis tank ik ook maar BP Ultimate, maar of het nu nog steeds werkt, ik weet het niet. Het went denk ik ook snel.

De motor past het management automatisch aan het RON-gehalte aan, misschien dat dit ook invloed heeft op het lamdalampje.
Is BP ultimate in nederland niet gewoon RON 95 met extra toegevoegde stoffen? Bij V-power is het iig ook niet 98, maar 97 als ik me niet vergis.

Iemand meer hierover?

Geplaatst: 18.08.2009 - 07:32
door Oceanracer
Op de pomp van BP staat 98, maar dat zegt niets. Op de pomp bij Shell staat 95 terwijl dit idd 97 is.

Geplaatst: 18.08.2009 - 23:33
door Euro
Ik dacht dat als er RON 98 stond dit ook echt 98 moet zijn.
En omdat V-Power RON 97 is het dus de klasse 95 meekrijgt.

Maar ... als iemand het beter weet hoor ik het graag.
Tank nu V-Power en merk niet echt verschil in vermogen met BP 98 met de T5 (en daar zou het dus zeker 20/25pk moeten schelen)

Geplaatst: 19.08.2009 - 05:56
door RobbertC70
Tank sinds een paar maanden 98 en dat scheelt me bijna 2 liter op de 100 km. Of me dat nou ook 20 pk heeft opgeleverd dat lijkt me wat optimistisch maar het zal wel verbetert zijn.

Geplaatst: 19.08.2009 - 08:20
door mightyspawn
wvm schreef:ik ga gewoon maar eens proberen..98
Ja er was iets dat euro 95 gaat vervangen maar dat schijnt heel slecht te zijn voor wat oudere autos...tast de leidingen aan. Las ik in de krant
DIe soort leidingen worden bij Volvo al sinds 1978 niet meer toegepast. Dus grotendeels de 2 serie, de volledige 7 serie en alle overige modellen hebben er geen last van. Die oudere auto's slikken het prima. In Zweden wordt er massaal op gereden. Dus niks om druk over te maken.

Geplaatst: 19.08.2009 - 12:11
door Ludo
Euro schreef:met BP 98 met de T5 (en daar zou het dus zeker 20/25pk moeten schelen)
In je dromen dan... :lol:

Geplaatst: 19.08.2009 - 19:16
door Euro
De meeste dromen zijn bedrog, maar als ik wakker ben merk ik het toch ;-)

Vriend zijn C70 op euro 95 is minder snel.

Geplaatst: 19.08.2009 - 19:19
door JJapie
Ik denk dat dat niet zo is.. Merk echt geen verschil tussen 95 en 98. Volgens de dealer is het verschil ook minimaal.

Geplaatst: 19.08.2009 - 23:21
door Ludo
JJapie schreef:Ik denk dat dat niet zo is.. Merk echt geen verschil tussen 95 en 98. Volgens de dealer is het verschil ook minimaal.
Hetgeen je kan merken, is dat de motor gaat pingelen bij vol vermogen vraag.
Komt ook enkel voor bij getunde auto's, zéker niet bij een standaard motor.
Een verstandig bestuurder laat bij zo'n voorval het gaspedaal even los. ( is bijna een automatische reactie)
Blijf je toch als een i-dioot het gas erop houden, zal de motor gaan inhouden omdat de ontsteking later word gezet, maar dat word ook automatisch weer bijgeregeld om schade te voorkomen.

Geplaatst: 19.08.2009 - 23:23
door Euro
Mja wat is getuned?

Dat je het niet zo merkt bij een 2.5 10v met 140pk snap ik.
Maar een T5 van 98 of een iets nieuwe (ETM) 99 blok met resp. 240/250pk moet je het haast wel merken.

Ik rij in iedergeval lekkerder op 98 en hij pakt gewoon beter op lijkt het.

Zal ook wel een stukje tussen de oren zitten dan, maar ik hoor vaker dat het wel scheelt dan niet.

Geplaatst: 20.08.2009 - 09:30
door cabriorijder
De motor die door de fabrikant geschikt geacht is voor 95 ron, zal bij 98 ron niet beter presteren.

Prestatie is niet afhankelijk van benzinesoort in dit geval.

Ik hoor ook andere geluiden, maar dit is wat ik concludeer uit vakliteratuur.
Overigens ik ben zelf geen techneut.

Geplaatst: 20.08.2009 - 12:24
door Ludo
Euro schreef:Zal ook wel een stukje tussen de oren zitten dan,
Ach ja, wel meer mensen hebben daar last van... :lol:
:wink:

Geplaatst: 20.08.2009 - 15:03
door Euro
Nou, net mijn boekje erbij gepakt.

Bla bla bla ron 95 minimaal bla bla bla *


En dan bij * Voor de B234T3 motor is RON 98 minimaal vereist.

Dus in iedergeval voor mijn blok raad Volvo zelf Euro 98 aan!
Als mensen het niet geloven scan ik het boekje wel... maar ik neem aan dat men er wel vertrouwen in heeft dat ik geen baat bij liegen heb (nee heb geen aandelen Shell ;-))

Geplaatst: 20.08.2009 - 16:11
door Fredhead
Tank met mijn 205 ook altijd 98.
Vooral hoger in de toeren is het duidelijk merkbaar dat 98 beter smeert dan 95.
Of het in verbruik scheelt durf ik niet te zeggen

Geplaatst: 20.08.2009 - 17:32
door cabriorijder
Nogmaals ik ben geen techneut, maar benzine is mijnsinzien geen smeermiddel maar een brandstof.