Pagina 1 van 3

Can-bus?

Geplaatst: 16.08.2009 - 21:09
door martink
Hallo allemaal,

Ik heb 3 weken geleden een volvo s60 2.4 uit Feb 2001 gekocht, nou wil ik hier xenon inbouwen. Heeft deze auto cab-bus, waardoor ik dus een ontstorings setje nodig heb?

Alvast bedank voor het andwoord.

Geplaatst: 16.08.2009 - 21:12
door V70 T5 assen
ff zoekfunctie gebruiken er staan hele fotoreportage,s op ..
Succes!

(en standaarddimlicht valt redelijk tegen he!)

Geplaatst: 16.08.2009 - 21:24
door martink
Had zoekfunctie al gebruikt, maar kon niks vinden, maar zal nog wel eens zoeken.

en standaarddimlicht valt echt tegen, maar dit komt denk ik ook omdat ik in mijn vorige auto (s40) ook xenon had en je daar aan gewend raakt.

Geplaatst: 16.08.2009 - 22:04
door V70 T5 assen

Geplaatst: 17.08.2009 - 08:22
door buikijn
Ga je nieuwe koplampen plaatsen? (helder glas?) de originele niet xenon lampen hebben nl in het glas ribbeltjes zitten voor het lichtbeeld; deze zijn in mijn beleving niet geschikt voor xenon lampen. Ze worden al gauw als hinderlijk ervaren door je mede weggebruikers.

Het 'ontstoringssetje' is niets meer dan een weerstand die wat extra vermogen trekt. Alles behalve een nette oplossing; deze weerstanden staan gewoon 40W aan nutteloze energie te verstoken. Wat netter is, is om de weerstand van de shunt (meet weerstand) aan te passen zodat hij niet op 55w per lamp afgesteld staat, maar op 35 w per lamp.

Er zijn twee manieren beschikbaar;
1; de meetweerstand doorboren op de verkeerde plek, zodat hij nooit meer een foutmelding kan geven.
2; een stukje van de weerstandsdraad doorboren in de shunt, zodat hij een andere waarde krijgt en hiermee nog wel aan kan geven wanneer 1 lamp defect is.

Optie 2 is netter in mijn beleving;
http://www.xenonvalot.com/xenonfixvolvo.html

hier staat wat je waar aan moet passen. het is geen blijvende schade, voor een goede 4 euro heb je weer een nieuwe, originele shunt.

let er bij xenon op dat je niet al te paars/blauw licht koopt. 4300/5000K is het meest 'reeel'

Geplaatst: 20.08.2009 - 20:31
door binsbergen
Of je koopt een 55 watt Xenonset. Dat werkt perfect op de 2001 modellen en je hoeft niets aan te passen

Geplaatst: 20.08.2009 - 20:43
door bart simpson
"hinder voor anderen" is niet iets dat een retrofit xenon inbouwer iets van een reden vind om het niet in te bouwen, het zal ze doorgaans jeuken wat een ander er voor hinder van heeft

Geplaatst: 20.08.2009 - 21:54
door buikijn
Niet te generaliserend Bart.. De woordkeuze 'Sommige retrofitters' staat dichter bij de waarheid.

55watt xenon in niet heldere lampen helpen me niet erg in mijn betoog, moet ik toegeven...

Geplaatst: 20.08.2009 - 22:30
door Sander_S60
En natuurlijk ben je al op de hoogte van de regels die per 1 mei 2009
aan het ''Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens'' zijn toegevoegd,
dat lichtarmaturen bij gebruik op de openbare weg voortaan alleen mogen
worden voorzien van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd:

De volgende wijziging maakt deel uit van de Regeling voertuigen die eveneens per 1 mei 2009 in werking treedt:
Lichtarmatuur en type lamp

Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

bron: ministerie van Verkeer en Waterstaat

Geplaatst: 21.08.2009 - 07:58
door bart simpson
@ buikijn, nee, ik heb "sommige" welbewust weggelaten, zie ze dagelijks langskomen en bij juist bij Volvo geeft het geribbelde glas een enorme verstrooing van licht.
Handhaving van deze recente rudimentaire regels gaat een hoop mensen terecht geld kosten.

Geplaatst: 21.08.2009 - 08:04
door V70 T5 assen
bart simpson schreef:@ buikijn, nee, ik heb "sommige" welbewust weggelaten, zie ze dagelijks langskomen en bij juist bij Volvo geeft het geribbelde glas een enorme verstrooing van licht.
Handhaving van deze recente rudimentaire regels gaat een hoop mensen terecht geld kosten.


Wil niemand geld uit de zakken jagen , maar hoop echt dat sommige weggebruikers door deze wet weer met halogeen verder gaan .
Ik zie ze soms voorbij rijden , mag wel een zonnebril s,nachts opzetten.

:D :D

Geplaatst: 21.08.2009 - 18:01
door The Real Master
Sander_S60 schreef:En natuurlijk ben je al op de hoogte van de regels die per 1 mei 2009
aan het ''Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens'' zijn toegevoegd,
dat lichtarmaturen bij gebruik op de openbare weg voortaan alleen mogen
worden voorzien van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd:

De volgende wijziging maakt deel uit van de Regeling voertuigen die eveneens per 1 mei 2009 in werking treedt:
Lichtarmatuur en type lamp

Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

bron: ministerie van Verkeer en Waterstaat
Dit is toch voor auto's vanaf 2009 geldig ?
Wat betreft xenon en het glas van de koplamp het mooiste is met een lens erin maar helder glas doet het ook goed.
Geribbeld glas is 10x knudde in combinatie met xenon echt verblindend en vervelend 8)

Geplaatst: 21.08.2009 - 18:12
door Oceanracer
Soms vraag ik mij af onder welke steen sommige mensen de afgelopen jaren hebben gelegen. Zal ik het geheugen weer even opfrissen?

Afbeelding

Geplaatst: 21.08.2009 - 18:27
door Oceanracer
En dan voor diegenen die wat meer tijd hebben en willen weten hoe het per 1 mei van dit jaar is geregeld:

In de nieuwe Regeling Voertuigen staan de eisen die worden gesteld aan de diverse voertuigen. De regeling voertuigen vervangt daarmee het Voertuigreglement. Op deze pagina staan een aantal vragen en antwoorden.

Wat verandert er?

Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.

Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Geldt de nieuwe regel voor alle voertuigen?

De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.

Waar staan de regels voor verlichting van auto's?

De eisen voor voertuigverlichting van personenauto's zijn opgenomen in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 tot en met 5.2.65.

Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?

Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).

Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen?

Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).

Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.

Ik heb een auto besteld die na 1 mei 2009 geleverd wordt. Moet ik de verlichting dan ook laten aanpassen?

Als u een nieuwe auto heeft besteld en deze wordt na 1 mei 2009 geleverd, voldoet de auto gewoon aan de daarvoor geldende regels. Het gaat dan om een bestaand type auto, voorzien van een geldige en geldig blijvende typegoedkeuring. Er is dan niets aan de hand en u hoeft de verlichting niet aan te passen.

Gaat het om een tweedehands auto (bijvoorbeeld import), dan moet u erop letten dat de auto aan de voorschriften voldoet.

Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?

Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.

Waar vind ik nog meer informatie over de nieuwe regeling inzake lichtarmaturen?

Kijk hiervoor op de website van de RDW

Bron: infopolitie.nl

Het wordt nou eens tijd dat iedereen eens ophoudt met het geven van zijn/haar eigen interpretatie van de wet. Achteraf xenon ingebouwd is dus alleen toegestaan wanneer het armatuur daarvoor is geschikt om verblinding door strooilicht te voorkomen. Hoe moeilijk is dat nou helemaal?

Geplaatst: 21.08.2009 - 18:54
door Sander_S60
Het wordt nou eens tijd dat iedereen eens ophoudt met het geven van zijn/haar eigen interpretatie van de wet. Achteraf xenon ingebouwd is dus alleen toegestaan wanneer het armatuur daarvoor is geschikt om verblinding door strooilicht te voorkomen. Hoe moeilijk is dat nou helemaal?
Ben ik het volledig mee eens Oceanracer, mooie aanvulling.
Bij mijn weten is er ook voldoende berichtgeving over geweest in kranten e.d. dat die regels/eisen per 1 mei veranderd zijn.
Wie er dan alsnog zijn eigen interpretatie aan wil geven, moet dat zelf weten.
Bij controle is het niet geheel ondenkbaar dat men op een gegeven moment het kentekenbewijs inneemt,
omdat het voertuig niet voldoet aan de Regeling Voertuigen.

Geplaatst: 25.08.2009 - 19:04
door martink
Ben zelf automonteur dus weet al die regeltjes wel. Maar zolang je de lampen goed hebt afgesteld heeft niemand er last van.
Het lichtbeeld wat nu in de lampen zit is gewoon te weinig en met dat geribbeld glas heb ik nog nooit klachten gehad, heb heel wat setjes ingebouwd.
Ga toch maar voor de 2e optie.

Geplaatst: 26.08.2009 - 07:51
door Oceanracer
Nee, dat jij als monteur van je klanten geen klachten krijgt, is logisch! Die bekommeren zich kennelijk niet om hun tegenliggers. Maar hoe kunnen zijn tegenliggers zich bij jou beklagen? Wat een dom gezwets, zeker van een monteur!

Geplaatst: 26.08.2009 - 08:09
door bart simpson
door gewoon een xenonlampje in een H4/7 fittinkje te prikken betekend het nog niet dat iemand de regels ook snapt
martink schreef:Het lichtbeeld wat nu in de lampen zit is gewoon te weinig
absolute onzin (maar wel de gebruikelijke onzin van iemand die xenonlampjes verkoopt)

Geplaatst: 26.08.2009 - 18:23
door martink
Ik kom die mensen vaak genoeg tegen in de auto en dan heb ik er nooit last van dat ik verblind wordt. De auto's waar je wel door verblind wordt zijn de lampen gewoon niet goed afgesteld.

En als je altijd al met xenon hebt gereden wil je gewoon niks anders meer want die halogeen pitjes geven echt wel veel minder licht.

Geplaatst: 26.08.2009 - 18:52
door bart simpson
als je 21 bent zal je ervaring op zowel halogeen als xenon uiterst beperkt zijn