vragen na testrit

brammelo
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.08.2009 - 13:58

Hoi,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor m'n 4 jaar oude Saab 9-3 SS en ben vandaag een uurtje gaan rijden met een C70 met 2.0 dieselblok, handgeschakeld. Het beviel me wel, maar ik had nog enkele vragen die de verkoper zelf niet meteen kon / mocht beantwoorden.

(1) Het onderstel vind ik nogal "soepel". Bij dwarsrichels, bijvoorbeeld bij bruggen op de (Belgische) autosnelwegen, heeft de auto de neiging om wat te "dansen", "deinen" of "wiebelen". Sommige chauffeurs zullen dit comfortabel vinden, maar ik heb het graag wat strakker. Blijkbaar heeft Volvo geen sportonderstel voor de C70. Wat is er aftermarket te krijgen? Heeft Heico iets interessants op dat vlak? Voor alle duidelijkheid: ik wil NIET verlagen, alleen een strakkere afstelling.

(2) Ik rijd nu met een automaat, en wil daar niet van af (beter voor de rug, beter voor de knieën). Ik lees op internet nogal uiteenlopende meningen over de automaten bij Volvo: traag, niet altijd even betrouwbaar. Zelf heb ik nogal wat ellende gehad met de automaat in m'n 9-3 - dat is een Aisin AF40 met 6 versnellingen (a.k.a. AWTF-80 SC). Weet iemand uit eigen hand hoe de automaten in een C70 zich gedragen - ook na 200.000 km?

(3) Het 2.0 dieselblok van Volvo trekt wel lekker, zeker met handbak. Maar zelf ben ik niet (meer) zo'n fan van diesel. EGR-kleppen en andere filteronderdelen zijn niet meteen de sterkste kant van de huidige diesels. Daarom overweeg ik LPG. Kan je LPG bij elk van de benzineblokken gebruiken? Of zit er een praktische grens aan? Ik weet dat je bij Saab bvb. de Aero-modellen best niet te snel op gas legt, omwille van de hogere verbrandingstemperatuur en de invloed daarvan op kleppen en omgeving. En dat je best een kleprevisie voorziet na een bepaalde gebruiksafstand. Hoe zit dat bij Volvo? Bij welke motoren moet je uitkijken als je ze op LPG legt, en bij welke zijn er weinig tot geen problemen?

Als deze informatie elders op de site staat, geef me dan gerust een schop onder m'n kont, maar liefst in de juiste richting :wink:
brammelo
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.08.2009 - 13:58

Wat (2) hierboven betreft (welke automaat), ben ik er denk ik wel uit. De Geartronic komt gewoon van Aisin, en is dezelfde als in de 9-3 (referentie: http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC). Met andere woorden, op basis van eigen ervaring: niet altijd even snel op het gas, en ook niet altijd even betrouwbaar. Rest dus enkel nog de Powershift (Fords versie van de DSG), maar die kan je blijkbaar enkel combineren met de 2.0 D.

Dat wordt dus kiezen tussen:

- ofwel een diesel 2.0 D met een automaat van Getrag-origine die nog relatief nieuw is bij Ford / Volvo en het voordeel van de twijfel verdient
- ofwel een LPG, maar dan met een handbak, want nog eens een automaat van hetzelfde type krijg ik niet aan de baas verkocht.

Wat zijn de ervaringen hier met de Powershift?
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32867
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Iedereen is laaiend enthousiast over de powershift, dus ga daar eens in rijden! (is overigens in de aanbieding met de tourer he)

Verder LPG, tsja zoek daar maar even op in het forum. Zodra je dat achteraf in je auto zet vervalt al je garantie van Volvo.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
PTR
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:19

Even een vraag terug aan je, Bram(melo):

De C70 is een hele fijne auto en met open dak rijden is fantastisch, maar een ruimtewonder qua kofferbak is het niet als het dak open is.

Waar wil je een gastank laten?!

Greetinx,
Peter
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32867
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Daar had ik ook niet aangedacht! Ben benieuwd!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
brammelo
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.08.2009 - 13:58

PTR schreef:Waar wil je een gastank laten?!
Is er dan geen ruimte voor een reservewiel? Indien niet, dan is het onbegonnen werk. Anders is het een ringtank.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40725
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo biedt niet voor niets geen gas aan.
Ik zou de D5 kiezen mét automaat natuurlijk.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32867
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou de 2.0d met Powershift doen, scheelt je veel geld, je hebt nu het actie model met 18inch, Blis, Stoelverwarming, RTI, Leder, Parkeersensoren ach alles erop en aan voor 49.950 euro (incl de powershift) en ja dit is in Nederland zo, haal je de BPM eraf en je hebt een schitterende wagen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
PTR
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:19

Paul schreef:Ik zou de 2.0d met Powershift doen, scheelt je veel geld, je hebt nu het actie model met 18inch, Blis, Stoelverwarming, RTI, Leder, Parkeersensoren ach alles erop en aan voor 49.950 euro (incl de powershift) en ja dit is in Nederland zo, haal je de BPM eraf en je hebt een schitterende wagen!
Wat hij zegt...! :wink:

De ruimte voor een reservewiel is zeer beperkt, dus dat geldt dan ook voor een gastank. Los daarvan zou ik niet mijn fabrieksgarantie willen verspelen.

Het reservewiel wordt volgens mij bij de meeste bestellingen weggelaten zodat je een grotere kofferruimte krijgt. In plaats van een reservewiel kun je dan zo'n reparatiesetje/spuitbus meenemen.

Greetinx,
Peter
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8117
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De D5 is in Belgie erg fiscaal belast, wij hebben verleden maand proefgereden in een 2.0D met handbak en PowerShift en dan toch maar de PowerShift versie besteld.

In Belgie loopt nog een Midsummer of Midsummer Plus aanbieding to eind Augustus, dus als je er eentje wilt, is snel zijn de boodschap.

Volgend jaar verwacht ik dat de prijs de hoogte ingaat naar aanleiding van de facelift die eraan komt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
brammelo
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.08.2009 - 13:58

Goed om te weten dat er niet veel plaats is voor een reservewiel. Bedoel je dat er alleen plaats is voor een "thuiskomertje"? Dus een geringe diepte voor het wiel (en dus voor de LPG-tank)?

Omdat elke diesel vroeg of laat problemen heeft met EGR en aanverwante filtermechaniek: heeft Volvo zoiets als een verlenging van de garantieperiode? Kan je dat aanschaffen bij aankoop van de auto? Ik rijd 50.000 km per jaar, en een auto moet bij ons toch vlot 200.000 km of vier jaar mee kunnen zonder excentrieke kosten. De standaard garantie is dan al lang voorbij, dus een langere garantieperiode is voor mij wel interessant.

De D5 is voor mij geen optie. Niet omwille van de fiscale kant van de zaak, maar omwille van de automaat die bij de D5 hoort: de Geartronic. Dit is een automaat van Aisin, en ik heb exact dezelfde automaat in m'n 9-3. Mijn ervaringen met die automaat zijn niet van die aard dat ik dezelfde automaat wil in een nieuwe wagen, zelfs al is het dan een wagen van een ander merk. Ik had problemen in de eerste tienduizend kilometer, rond de 170.000 is hij vervangen door een nieuw exemplaar en nu, bij 200.000, schokt hij weer. Niet iets om je vertrouwen in dit soort bak te versterken, noch bij mij, noch bij de baas (die de rekening voor een nieuwe auto moet betalen).

De Powershift is wel een optie. Hij is nog niet lang genoeg op de markt om te weten of er veel problemen mee zijn. Maar hij is wel ontwikkeld door Getrag (die jongens doen ook de bakken voor Porsche, hopelijk gebruiken ze vergelijkbare kwaliteitsstandaarden voor de goedkopere systemen), Ford is een tikje zorgvuldiger met z'n onderdelen dan GM (bij GM kan het niet goedkoop genoeg zijn - gelukkig is Saab er bijna van af), en bovendien is het een dual clutch-systeem (in principe minder gevoelig dan een traditionele automaat). Allemaal zaken die me positiever doen aankijken tegen de Powershift dan tegen de Geartronic.

De echte beslissing hangt af van hoe de nieuwe C70 rijdt. Als die wat strakker rijdt dan de huidige (minder deining - overigens biedt Heico hier geen oplossing, andere vering is bij hun ook altijd verlaagde auto) , en nog steeds elegant oogt (iets wat niet duidelijk is op de gelekte foto's), dan zal de beslissing snel gemaakt zijn. Dat wordt dus afwachten tot einde dit jaar :-)
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32867
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Om het in het echt te zien moet je dan maar even naar de IAA!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
brammelo
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.08.2009 - 13:58

@Paul: I know, maar het gaat me niet alleen over het uitzicht. Het gaat me ook over het onderstel. Volgens de verkoper van Volvo in Gent heeft de nieuwe C70 een iets strakker onderstel dan de huidige, en daar ben ik toch wel naar op zoek. Zoiets ervaar je natuurlijk alleen met een testrit.

In verband met het (huidige) onderstel: heeft iemand andere dan de standaard dempers onder een C70 zitten? Bijvoorbeeld Koni FSD? Maar dan wel zonder verlaging van de auto graag :-) Of kan ik daarvoor beter in de techniek-sectie posten?
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32867
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja logisch, weet niet of ze daar modellen voor testrits hebben, denk het niet, aangezien het allemaal pre-productiemodellen zijn.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
brammelo
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.08.2009 - 13:58

Paul schreef:Ja logisch, weet niet of ze daar modellen voor testrits hebben, denk het niet, aangezien het allemaal pre-productiemodellen zijn.
Volgens de verkoper zouden ze naar het einde van dit jaar toe modellen moeten hebben voor de showroom / een testrit. Maar of dat in de praktijk ook klopt, is natuurlijk een andere zaak.

Als daar wat vertraging op zou zitten, is dat niet echt een probleem. De bestelling zelf is pas voor begin volgend jaar. Maar ik (en de baas) komen graag goed beslagen te ijs. Als je 8 uur per dag zou rijden (=een werkdag) dan komt 50.000 km per jaar grofweg overeen met 2 maand per jaar aan volle werkdagen in de auto. Voor iets waar je zoveel tijd in doorbrengt, mag je al wat voorbereidingswerk doen :wink:
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

maar dan bestaat de tourer aanbieding niet meer
brammelo schreef:Volgens de verkoper van Volvo in Gent heeft de nieuwe C70 een iets strakker onderstel dan de huidige
Volvo heeft hierover nog niets gecommuniceerd
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8117
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Brammelo,

je bent wel heel verontrust in het kopen van een nieuwe auto die slechts 4 jaar en 200.000km moet meegaan, ik denk dat in deze tijden met elke auto van een redelijk merk kan.

Ik snap ook je negatieve commentaar niet echt over de geartronic, in het V70 MY2000-2007 zijn er hopen rijders met een geartronic (5 of 6 bak) en buiten enkele keren flushen en olie vervangen heb ik nog belange niet begrepen dat de geartronic een probleem automaat zou zijn.

ik rij zelf trouwens ook met een GT 6 bak, zalig vind ik.

als je kofferruimte nodig vind, kan je misschien beter naar een V70 uitkijken i.p.v. een C70 ?

Als ik een auto zou moeten kopen die maar 4 jaar en 200.000km moest meegaan, zou ik me zoveel zorgen niet maken.

Je schrijft dat Ford zorgvuldiger is i.v.m.het kiezen van zijn onderdelen, op het V70 forum lees ik echter meer klachten over de Ford invloeden bij Volvo.

De reden waarom ik een recente 2dehandse V70 met 24D kocht en geen nieuwe 20D is net omdat ik een Volvo diesel motor wou en geen Ford/PSA motor.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Frenk
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 03.08.2008 - 12:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Er werden hier al een paar zaken gevraagd en toegelicht.
Toch wil ik ook even reageren omdat ik niet direct het probleem zie.
Ik heb ook een Saab 9-3 SS gehad en voor mij was de ophanging van de C70 net een verademing in vergelijking met de SS. Ik vond die SS veel te hard afgeveerd. Ik weet niet of er een testrit werd uitgevoerd met de kap open of dicht, maar de stijfheid kan een goeie 15% schelen, wat misschien het "zwevend" gevoel kan geven. Met een SS heb je dat niet omdat de stijfheid niet beinvloed worden met gesloten of open kap.
De SS vergelijken met de C70 is sowieso overbodig. Ze mikken op een totaak ander publiek.
Wat de koffer betreft wil nog meegeven dat er normaal geen reservewiel wordt meegeleverd maar wel een speciale kit met compressor. Er is ook gewoon geen plaats (ook niet voor een thuiskomer).
De LPGtank dan weer kan in de koffer, maar met gesloten kap kan je dan nog net een paar schoenen kwijt. Misschien kan de achterste demper worden verwijderd, en kan daar een tank, maar of het mag, dat weet ik niet.
In ieder geval weet ik dat de C70 geen scheurbeest is, maar een lekkere, comfortabele en mooie CC met klasse.
Das mijn gedacht hé
Volvo C70 (MY 07) 2.4 Summum BSR
Volvo C30 (MY 09) 1.6 D
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8117
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Frenk,

er kan wel iets meer in dan een paar schoenen met het dak open he, er is zelfs een speciale kofferset beschikbaar voor de C70.

2 kleine koffers passen in de ruimte waar eventueel een reservewiel kan zitten, en 2 grotere koffers daarboven op.

zie elders in dit forum voor fotos

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =kofferset

Ik heb inderdaad ook geen reservewiel genomen (gratis optie) je heb toch Volvo assistance, dus bij lekke band, effe Volvo bellen :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Frenk
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 03.08.2008 - 12:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ik bedoelde met open dak en een eventuele LPGtank in de koffer hé Ivo :wink:
Met de kofferruimte ben ik trouwens heel tevreden hoor!
Volvo C70 (MY 07) 2.4 Summum BSR
Volvo C30 (MY 09) 1.6 D
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”