Pagina 1 van 1

2 takt toevoegen aan diesel

Geplaatst: 17.08.2009 - 17:38
door marcvr
Je leest wel wat over voertuigen.
Kwam ik toevallig terecht op een citroën Xantia forum en daar ging het over toevoeging van ongeveer 0,2 - 0.25 liter tweetakt olie bij elke tankbeurt diesel.
Een paar dagen later kwam ik op een Duits forum van BMW - rijders terecht een daar deden een groot aantal leden hetzelfde : 2 takt toevoegen, en, de meesten spraken hier positief over: rustiger loop, minder nagelen, betere smering verstuivers...
http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showth ... did=145766.

Opgelet het is wat leeswerk want het item start op 13/12/2005 en loopt tot augustus 2009 (58 pagina's)

Ook op een Duits opel forum erover gepraat.
Ik meen, maar ben er niet 100% zeker van, dat ook al eens vernoemd werd op AMT.
Wat denken onze specialisten hiervan???

Geplaatst: 18.08.2009 - 08:54
door slagschip-s60
Ik ben geen fan van er zo maar wat bij te gooien , houd me maar aan het instructieboekje geen toe voegingen als door dealer voorgeschreven.

Geplaatst: 18.08.2009 - 10:07
door bart simpson
lijkt me bij een common rail wel een avontuur

Geplaatst: 18.08.2009 - 11:14
door edraket
Zou ik ook niet doen. Wat denk je bijvoorbeeld van de zuigerveren en verstuivers. Door de toegevoegde olie zouden die wel eens extra snel kunnen vervuilen met alle gevolgen van dien. Ik vind het een beetje in de categorie "wondermiddeltjes" ala Slick50 enzo. Waarom zou je het gebruiken.

Ik hoorde laatst ook een verhaal van een jongen die op Schiphol werkt en daar kerosiene tankt in zijn BMW diesel (530). Kerosine is een stuk schraler dan diesel. Daarom gooit hij af en toe een half litertje motorolie in zijn tank. Tot nu toe gaat het goed, maar als je een defect krijgt aan de brandstofpomp/verstuivers ben je al je voordeel weer kwijt. Ik zou er niet aan beginnen.

Geplaatst: 18.08.2009 - 15:17
door marcvr
Ik heb het ganse item op de BMW site gelezen.Bij BMW hebben ze ook al lang common rail systemen. Er zitten daar dus een hoopje forumgebruikers die dit reeds enkele jaren doen zonder gevolgen. Omdat het in Duitsland meestal wat sneller gaat op de snelweg lijkt het me toch een goede test.
Toch heb ik grote twijfels en ga er zeker niet direct aan beginnen, niet alleen voor mogelijke gevolgen maar euh het is een forum hé, geen testlab.

Voor zover ik begrepen heb vermengt die olie zich zeer goed in de diesel en wordt het teveel aan diesel terug naar de tank gepompt wat dan ook nog eens zorgt voor extra menging. Toch meen ik me te herinneren dat een brommer die wat langer stilstaat bij een volgende start wat abnormaal rookt wat volgens mij wijst op het bezinken van die olie.
Hoe het met diesel is weet ik natuurlijk niet.
Enfin ik blijf het voorlopig toch nog volgen.

Geplaatst: 18.08.2009 - 23:35
door Ramon&Ramon
niks toevoegen bij een commonrail diesel,de brandstof hier in nederland is al goed genoeg,denk je zelf niet,anders gaf de fabrikant dat advies wel in je instructieboekje..:)

Geplaatst: 19.08.2009 - 07:14
door bart simpson
soms is de drang om iets te proberen klaarblijkelijk erg groot....lekker laten gaan