sedan as onder combi as en een OD of 5 bak erbij monteren
Geplaatst: 19.08.2009 - 08:05
Ik heb deze vraag eerst neergelegd bij de V44 club / forum maar krijg daar niet echt een bevredigend antwoord op en de ractie zijn maar matig. Dus hoop ik met jullie hulp d'r uit kom wat nu het beste is en het goedkoopste.
Hieronder de vraag die ik op het V44 forum heb gesteld en de reacties daarop.
Ama sedan as onder Combi
René Minnebo! schreef op 15-08-2009 16:53
Ik zit er serieus aan te denken om mijn ama combi te voorzien van een sedan as, dit heeft 3 redenen
1 hij bonkt als een gek bij werrijden en opschakelen
2 minder toeren en minder herrie
3 nog iets zuiniger rijden (wil je erg zuinig rijden koop dan een nieuwe auto)
Ik kan aan een sedan as komen die bonk vrij is en deze kost 250 euro is dit veel of niet, even niet kijken naar de randzaken zoals de asafdichting etc. Het gaat mij puur om het diff gedeelte.
De ombouw set (tbv de ophanging e.d.) bij Tinus Techniek kost 165 euro ex btw.
Ik zit dan op 410 euro, er zit ongeveer 2 uur laswerk aan, à 35 per uur is dus 480 euro dan nog wat randzaken van 120 euro en dan kom ik op 530 euro.
Nu komt het, bij van West in uitgeest (oldtimer volvo garage) zegt dat het minstens 1000 euro kost maar dan zit er wel arbeidsloon bij natuurlijk. Maar daar hebben ze het erover dat het laswerk pas kan gebeuren als de sedan as onder de auto zit, want zo komen de nieuwe bevestigingspunten van de sedan as beter op hun plek dan wanneer je de assen naast mekaar legt en dan alles secuur opmeet van de combi as en dit weer projecteert op de sedan as, deze is immers kaal en je hebt de set van Tinus Techniek. Overigens slijpt van West de oude bevestigingspunten van de combi as af en zet deze op de sedan as, volgens mij krijg je dan toch verschil want je slijpt toch meer materiaal weg van de oude punten dan je wil. En dit kost als je het secuur doet veel tijd en het resultaat is mogelijk minder goed weggedrag en verchil in hoogte.
Wie heeft deze conversie uitgevoerd en heeft daar foto's van of een verslag.
Alvast bedankt.
re: Ama sedan as onder Combi
Ed van der Zee Zee schreef op 15-08-2009 20:37
Lijkt me een stuk eenvoudiger om je bestaande as te reviseren, de handgeschakelde combi's hebben juist al een 4,55:1 achteras welke al geschikt is voor een M41 met overdrive.
Ik zou die 1000 euro dan steken in de aanschaf en ombouw naar een OD, bonken duidt overigens meer op versleten rubbers en/of kruiskoppelingen en kijk dan ook naar het stootrubber onder je bak.
re: Ama sedan as onder Combi
René Minnebo schreef op 16-08-2009 22:20
Ed,
Dan heb ik de volgende vraag voor jou:
Een sedan as is toch ook geschikt voor OD of niet, het gaat mij om de toeren bij 120 km/h die zijn bij een sedan lager dan bij een combi mee eens of niet? en dan met OD erbij of een 5 bak met een speciaal koppelhuis kom je er ook.
Een achter laten reviseren en dan ook een OD kopen kost mij meer dan 1000 euro, dat hoef ik niet eens op te zoeken, want een gereviseerde OD kost al tegen de 1000 euro.
Het bonken komt echt uit de diff en niet uit de rubbers en zeker niet van de grote silentblocks want die zijn vervangen. Kruiskoppelingen zijn ook goed, laten checken door een vakgarage.
re: Ama sedan as onder Combi
René Minnebo schreef op 18-08-2009 20:29
Er staan na enige speurwerk op het forum toch wel enige tegenstrijdige dingen geschreven over het vervangen van een combi as voor een sedan as. Dat ik de bevestigings punten moet overzetten oké dat is duidelijk.
Vergelijk de reactie van Ed van der Zee en die van Rob van der Zon een met elkaar
re: Ama sedan as onder Combi
Ed van der Zee Zee schreef op 15-08-2009 20:37
de handgeschakelde combi's hebben juist al een 4,56:1 achteras welke al geschikt is voor een M41 met overdrive.
Rob van der Zon schreef op 22-02-2001 20:10
Het grote voordeel is RUSSSSSST. Door een andere overbrengingsverhouding wordt het toerental van de motor iets lager en is de auto dus stiller. Als je er dan ook nog een overdrive op zet weet je helemaal niet meer dat je in een combi rijdt. Succes
Ed zegt dat een een combi as geschikt is voor een OD wel in combinatie met een M41 bak
Rob beweerd het tegendeel wat de as betreft dan.
Maar waar het mij om gaat is:
Zakt het toerenral als ik een sedan as monteer ja/nee
Icm sedan as een OD erbij zakt dan het toerental nog meer ja/nee
Ik heb dus een combi zonder OD, weet niet welke bak (M40 of M41) moet ik dan ook een andere bak nemen ja/nee
Gaat de topsnelheid omhoog ja/nee
langzamer accelereren ja/nee
sneller accelereren ja/nee
verminderd de trekkracht veel (heb een klein aanhangertje die max 750 kg mag hebben) ja/nee
moet ik bij het plaatsen van een sedan as icm met M41 en een OD rekening houden met een afwijking op mijn snelheids / kilometer teller ja/nee
moet ik bij het behouden van de combi as icm met M41 en een OD rekening houden met een afwijking op mijn snelheids / kilometer teller ja/nee
Wie kan me helpen.
Hieronder de vraag die ik op het V44 forum heb gesteld en de reacties daarop.
Ama sedan as onder Combi
René Minnebo! schreef op 15-08-2009 16:53
Ik zit er serieus aan te denken om mijn ama combi te voorzien van een sedan as, dit heeft 3 redenen
1 hij bonkt als een gek bij werrijden en opschakelen
2 minder toeren en minder herrie
3 nog iets zuiniger rijden (wil je erg zuinig rijden koop dan een nieuwe auto)
Ik kan aan een sedan as komen die bonk vrij is en deze kost 250 euro is dit veel of niet, even niet kijken naar de randzaken zoals de asafdichting etc. Het gaat mij puur om het diff gedeelte.
De ombouw set (tbv de ophanging e.d.) bij Tinus Techniek kost 165 euro ex btw.
Ik zit dan op 410 euro, er zit ongeveer 2 uur laswerk aan, à 35 per uur is dus 480 euro dan nog wat randzaken van 120 euro en dan kom ik op 530 euro.
Nu komt het, bij van West in uitgeest (oldtimer volvo garage) zegt dat het minstens 1000 euro kost maar dan zit er wel arbeidsloon bij natuurlijk. Maar daar hebben ze het erover dat het laswerk pas kan gebeuren als de sedan as onder de auto zit, want zo komen de nieuwe bevestigingspunten van de sedan as beter op hun plek dan wanneer je de assen naast mekaar legt en dan alles secuur opmeet van de combi as en dit weer projecteert op de sedan as, deze is immers kaal en je hebt de set van Tinus Techniek. Overigens slijpt van West de oude bevestigingspunten van de combi as af en zet deze op de sedan as, volgens mij krijg je dan toch verschil want je slijpt toch meer materiaal weg van de oude punten dan je wil. En dit kost als je het secuur doet veel tijd en het resultaat is mogelijk minder goed weggedrag en verchil in hoogte.
Wie heeft deze conversie uitgevoerd en heeft daar foto's van of een verslag.
Alvast bedankt.
re: Ama sedan as onder Combi
Ed van der Zee Zee schreef op 15-08-2009 20:37
Lijkt me een stuk eenvoudiger om je bestaande as te reviseren, de handgeschakelde combi's hebben juist al een 4,55:1 achteras welke al geschikt is voor een M41 met overdrive.
Ik zou die 1000 euro dan steken in de aanschaf en ombouw naar een OD, bonken duidt overigens meer op versleten rubbers en/of kruiskoppelingen en kijk dan ook naar het stootrubber onder je bak.
re: Ama sedan as onder Combi
René Minnebo schreef op 16-08-2009 22:20
Ed,
Dan heb ik de volgende vraag voor jou:
Een sedan as is toch ook geschikt voor OD of niet, het gaat mij om de toeren bij 120 km/h die zijn bij een sedan lager dan bij een combi mee eens of niet? en dan met OD erbij of een 5 bak met een speciaal koppelhuis kom je er ook.
Een achter laten reviseren en dan ook een OD kopen kost mij meer dan 1000 euro, dat hoef ik niet eens op te zoeken, want een gereviseerde OD kost al tegen de 1000 euro.
Het bonken komt echt uit de diff en niet uit de rubbers en zeker niet van de grote silentblocks want die zijn vervangen. Kruiskoppelingen zijn ook goed, laten checken door een vakgarage.
re: Ama sedan as onder Combi
René Minnebo schreef op 18-08-2009 20:29
Er staan na enige speurwerk op het forum toch wel enige tegenstrijdige dingen geschreven over het vervangen van een combi as voor een sedan as. Dat ik de bevestigings punten moet overzetten oké dat is duidelijk.
Vergelijk de reactie van Ed van der Zee en die van Rob van der Zon een met elkaar
re: Ama sedan as onder Combi
Ed van der Zee Zee schreef op 15-08-2009 20:37
de handgeschakelde combi's hebben juist al een 4,56:1 achteras welke al geschikt is voor een M41 met overdrive.
Rob van der Zon schreef op 22-02-2001 20:10
Het grote voordeel is RUSSSSSST. Door een andere overbrengingsverhouding wordt het toerental van de motor iets lager en is de auto dus stiller. Als je er dan ook nog een overdrive op zet weet je helemaal niet meer dat je in een combi rijdt. Succes
Ed zegt dat een een combi as geschikt is voor een OD wel in combinatie met een M41 bak
Rob beweerd het tegendeel wat de as betreft dan.
Maar waar het mij om gaat is:
Zakt het toerenral als ik een sedan as monteer ja/nee
Icm sedan as een OD erbij zakt dan het toerental nog meer ja/nee
Ik heb dus een combi zonder OD, weet niet welke bak (M40 of M41) moet ik dan ook een andere bak nemen ja/nee
Gaat de topsnelheid omhoog ja/nee
langzamer accelereren ja/nee
sneller accelereren ja/nee
verminderd de trekkracht veel (heb een klein aanhangertje die max 750 kg mag hebben) ja/nee
moet ik bij het plaatsen van een sedan as icm met M41 en een OD rekening houden met een afwijking op mijn snelheids / kilometer teller ja/nee
moet ik bij het behouden van de combi as icm met M41 en een OD rekening houden met een afwijking op mijn snelheids / kilometer teller ja/nee
Wie kan me helpen.