Pagina 1 van 1
ECC Alweer/nog steeds
Geplaatst: 19.08.2009 - 12:04
door piotrV70
De ECC in mijn V70 koelt iets te enthousiast, ik moet vaak de thermostaat naar 24 of 26 draaien om niet te bevriezen. Auto is al uitgelezen bij de dealer: geen foutcodes. Het lijkt me dat ergens een te hoge temperatuur gemeten wordt. De "voeler" achter het roostertje heb ik al een keer stofvrij gemaakt. Iemand nog suggesties ?
Geplaatst: 19.08.2009 - 12:41
door Wolfs XC
Bij mij werd het zo koud dat het systeem deels bevroor. Er kwam dan geen lucht meer uit de roosters.
Er waren geen foutcodes in het systeem.
Via het forum (even zoeken) kwam ik bij de boosdoener. Er zit een temperatuursensor bij/in de kachelunit (vlakbij het gaspedaal). Het vervangen hiervan koste bij de Volvo dealer iets van 50Euro. Binnen 20minuten klaar. De sensor zelf kost 18Euro en is ook makkelijk zelf te vervangen.
Geplaatst: 19.08.2009 - 14:09
door piotrV70
Dat klinkt als dit:
Code: Selecteer alles
Just solved the problem!
it's NOT the sensor near the radio but the one sensing the temperature of the AC radiator. When this sensor fails the cooling temperature gets too low.
This sensor can be replaced by removing the left panel above the brake and gas pedal.
Part number 30665118.
Komt dat part# je bekend voor ?
Geplaatst: 19.08.2009 - 18:10
door Wolfs XC
Geplaatst: 26.08.2009 - 00:08
door Audi
Al eens laten calibreren?
Geplaatst: 26.08.2009 - 08:03
door piotrV70
Gister de "temperatuurgever" besteld, vanmiddag monteren. Denk dat het daarmee opgelost is.
Geplaatst: 27.08.2009 - 07:48
door piotrV70
Van de temperatuurgever gemonteerd, geen effect. De airco blaast nog steeds te koude lucht. Vanmorgen: 18 graden buitentemperatuur, ECC op 22 en koude lucht uit de roosters. Pas wanneer de ECC op 24/25 staat is het aangenaam. Iemand nog suggesties ? (Uitlezen geeft geen foutcodes).
Geplaatst: 27.08.2009 - 23:12
door buikijn
Draait het aanzuig-ventilatortje nog wel achter je ECC? bij mij stond deze stil op een klein propje stof, welke om het asje was gedraaid. Je kan hem horen draaien als je de auto op contact zet, ventilator van de interieurventilatie uit zetten en met je vinger/hand het roostertje voor de ecc sensor afdichten. Als je hem weer de ruimte geeft om te ademen, hoor je hem weer afdalen in toerental. (Wanneer hij geen lucht heeft te verplaatsen, gaat hij omhoog in toerental.) Je kan het redelijk duidelijk horen als het verder stil is. Als dit ventilatortje niet meer draait werkt de ecc ook niet meer optimaal.
Doel van dit ventilatortje is om de lucht uit het interieur langs de door jou stofvrij gemaakte sensor te zuigen. Het ecc paneel wordt van zichzelf aardig warm. Als deze sensor een te hoge temperatuur uitleest dan waarop hij gecalibreerd is met draaiend fannetje, zal hij proberen het interieur koeler te maken.
Geplaatst: 08.09.2009 - 19:44
door piotrV70
De "sensor", of iig het onderdeel dat verkocht wordt als sensor is vervangen. Ik heb de ECC unit even opengemaakt om de boel stofvrij te maken. In het luchtkanaal voor de ventilator (het "sensor" onderdeel) zit een "draadje", is dit de eigenlijke sensor ? En is dat onderdeel ook te vervangen ? Ik heb het nog niet goed kunnen testen met de nieuwe "sensor" maar ik denk eerlijk gezegd dat het weinig uit gaat maken.
Ik heb iig weer een muisstille ventilator

Geplaatst: 13.09.2009 - 18:00
door piotrV70
Kan iemand mij helpen aan de referentie waarden van de NTC ? Dat is temperatuur afhankelijke weerstand achter het roostertje, die behalve stof verzamelen ook nog de temperatuur van de ECC regelt.