Pagina 1 van 2

Tuning

Geplaatst: 19.08.2009 - 13:29
door diesel01
Vandaag een mailtje verstuurd naar Fasttech, ben benieuwd wat het moet kosten om er max 25/30 pk bij te krijgen.

Geplaatst: 19.08.2009 - 15:58
door edraket
Dat staat toch op hun site? Je kunt veilig tot 163 PK/340Nm gaan. Dat zijn de standaard D5 waarden, en deze motor/bak wordt daar ook standaard mee uitgerust. Een klein beetje verder kan ook nog wel, maar Fasttech kan deze ook op 200 Pk/>400Nm zetten. Zou daar toch mee uitkijken om het mechaniek te ontzien. Met name de koppeling kan daar slecht tegen.

Geplaatst: 19.08.2009 - 16:15
door diesel01
Ik mag zoiets altijd graag op mail krijgen, krijg ik ook eens post :computer: .
Als ik het goed heb begrepen is de 126 pk een iets ander blok als de ouwe D5. De waarden van de 163 pk spreken mij wel aan dat vind ik een hele fijne motor, terwijl de 185 pk soms wat tam over kwam(of vloek ik nu in de kerk).

Geplaatst: 19.08.2009 - 20:13
door edraket
Het verschil is het af fabriek roetfilter, maar jij hebt nog de 5 bak en daarmee ook een zwakkere koppeling. Wel heb je verder de nieuwe motor, maar de koppeling blijft de achilleshiel. Als het goed is is jouw auto van eind 2005. Klopt dat?
De reden dat een 185 pk wat tammer overkomt is door het feit dat hij iets soepeler is dan de D5 163 pk. Het lijkt daardoor minder hard te gaan, maar het gaat weldegelijk harder.

Geplaatst: 19.08.2009 - 20:23
door diesel01
edraket schreef:Het verschil is het af fabriek roetfilter, maar jij hebt nog de 5 bak en daarmee ook een zwakkere koppeling.
De reden dat een 185 pk wat tammer overkomt is door het feit dat hij iets soepeler is dan de D5 163 pk. Het lijkt daardoor minder hard te gaan, maar het gaat weldegelijk harder.
Maar de koppeling is dat dan wel dezelfde als van de oude D5, dus 5 bak d5 163 pk/2.4d 126 pk? Het typt wat moeilijk ik heb net een paar warnsteiners op excuus :oops: de auto is van september 2005
Als we gaan tunen wordt dat vermogen niet constant aangesproken, met inhalen en invoegen kan het makkelijk zijn en wat het gti volk doet moeten ze zelf weten.

Geplaatst: 20.08.2009 - 10:05
door diesel01
Zijn er mensen die ervaring hebben met het tunen van hun 126 pk 24D S60 naar 163 pk?

Geplaatst: 21.08.2009 - 11:21
door edraket
Naar 163 pk kan dus straffeloos, omdat deze motor vanuit de fabriek met 163pk wordt uitgerust. Alleen is 200 pk wat veel vind ik zelf. De koppeling laat het dan al snel afweten en kom je voor hoge kosten te staan. 163 pk:"gewoon doen!

Geplaatst: 21.08.2009 - 12:28
door diesel01
Die 200 pk vind ik zinloos voor een land als nederland maar 163 is wel prettig, ik heb geen zin om onnodig risco te lopen te denken koppeling vliegwiel en dergelijke.
Toch maar even het mailtje afwachten van fasttech. :P

Geplaatst: 21.08.2009 - 13:14
door bart simpson
de remmen en de bak zijn daarbij toch nog steeds "ondermaats"

Geplaatst: 21.08.2009 - 13:39
door euerw
net terug uit Italie, natuurlijk veel snelweg en heuvel op en af, maar jongens je kan me alles wijs maken maar zo weer verbaast over dat koppel, op de CC gewoon doortrekken waar menigeen auto terug moet schakelen of gewoon heel veel moeite heeft. vind het gewoon geweldig, leuke is de gezichten van medeweg gebruikers als je zo makkelijk van ze weg rijd. :?:
of even snel toch die inhaal beweging maakt.

voor mijn vakantie een collega s60 rijder (bifuel) mee laten rijden want die wilde het verschil in vermogen ondervinden.
zijn reactie was: als je ineens sneller gaat is het het zelfde gevoel wat je in een 8-baan hebt, je word echt lekker in de stoel gedrukt :D

Geplaatst: 21.08.2009 - 14:34
door diesel01
bart simpson schreef:de remmen en de bak zijn daarbij toch nog steeds "ondermaats"
Dus toch verschil met de oude D5?

Geplaatst: 21.08.2009 - 16:29
door bart simpson
ja

Geplaatst: 21.08.2009 - 16:56
door edraket
Dat is volgens mij niet zo. De oude D5 had ook de 286mm remmen, de my2006 D ook, de 5 bak (M56) en koppeling van de oude D5 wordt ook in jouw D gebruikt. Volgens mij is er dus geen verschil wat remmen en aandrijflijn betreft.

Geplaatst: 21.08.2009 - 18:21
door MaickelS60
Ik heb woensdag mijn S60 D5 163 pk laten tunen naar 205 pk. Echt een hele verbetering. Ze moesten wel eerlijk opbiechten dat het voor de koppeling uiteindelijk wel eens wat minder zou kunnen zijn. Zeker wanneer je een wat ruwere rijstijl hebt.
Wat zouden zoal de kosten zijn wanneer je koppeling stuk gaat? Ik hoop het overigens niet natuurlijk.

Nog meer mensen ervaring met 163 pk --> 200 pk?

Geplaatst: 22.08.2009 - 12:47
door edraket
Heb je een 5 of 6 bak?

Geplaatst: 22.08.2009 - 12:58
door diesel01
Ik heb een 5 bak

Geplaatst: 22.08.2009 - 13:38
door MaickelS60
Ik heb ook een vijf bak, mis eigenlijk wel een zesde versnelling (overdrive)

Geplaatst: 24.08.2009 - 16:17
door Edgar
MaickelS60 schreef: Ze moesten wel eerlijk opbiechten dat het voor de koppeling uiteindelijk wel eens wat minder zou kunnen zijn. Zeker wanneer je een wat ruwere rijstijl hebt.
Daarom zou ik altijd voor maatwerk gaan :D

Geplaatst: 24.08.2009 - 16:23
door euerw
of een GT nemen :)

Geplaatst: 24.08.2009 - 16:37
door MaickelS60
of een R :o