Pagina 1 van 1

240 naar Portugal exporteren en airco en LPG vraag

Geplaatst: 20.08.2009 - 09:55
door paul_r
Beste forummers,

Ik overweeg de aanschaf van een Volvo 240 Estate. Altijd al een fan geweest van dit model. Heb in het verleden al eens een 240 Turbo estate gehad, maar die is al lange tijd geleden "overleden". Roest, roest en nog eens roest. Helaas.
Het doel van de aanschaf is dat ik een 240 in Portugal wil gaan stallen in de toekomst (i.v.m. een zomerhuis aldaar). Heeft iemand ervaring met het importeren van een auto in een land als Portugal? Wat komt daar bij kijken? Of waar zou ik daarover op het internet info over kunnen vinden? Alle tips zijn welkom.
De 240 waar ik nu mee bezig ben heeft geen airco. Niet dat het een must is, maar in een land als Portugal best wel prettig. Is er een mogelijkheid om een airco achteraf in te bouwen? Ik weet dat er modellen zijn die airco hebben, maar is een originele airco van een 240 in te bouwen, en zo ja, ingewikkeld, duur? Andere opties?
Laatste vraag: in de auto heeft ooit een LPG installatie gezeten. De aansluiting zit er nog, maar de installatie is er uit gehaald. Is het mogelijk er weer een LPG installatie in te zetten, of raden jullie zoiets af? Tweede hands (eeks)?

Alle info is welkom. Ik hoor graag van jullie.

Paul

Geplaatst: 20.08.2009 - 12:49
door bert67
Ik heb een vriend die in portugal woont. Hij heeft al eens een auto geïmporteerd, maar werd daar niet vrolijk van. Duurt ca 10 maanden en dan heb je geluk. Hij heeft iemand ingeschakeld die het voor hem regelde.
Bureaucratie ten top zover ik begreep!

Geplaatst: 20.08.2009 - 13:19
door Rob2u
Airco lijkt mij in Portugal een must (....)!
Het is in een 240 goed in te bouwen maar laat dit wel bij een echte specialist uitvoeren. In het verleden heb ik dit ook laten doen; in het begin werkte het prima maar later veel (koel-) problemen gehad.

Geplaatst: 20.08.2009 - 14:43
door Gideon_XC90
He Paul,

is het niet handiger dat je een 240 in Portugal zoekt, deze rijden daar ook rond. Dan heb je ook geen problemen met importeren ed.

Maar mogelijk kun je Rob (gsx750r) even een PM sturen, die kan je misschien verder helpen.

Geplaatst: 21.08.2009 - 09:07
door whitehorsekart
Ik denk dat je niet aan een originele airco kunt komen. De enige europese 240 waar het standaard inzit is de 240 Super Polar die alleen in Italië werd verkocht. (de amerikaanse hadden het wel vaak)
De Super Polars hebben ook ABS en airbags. Het voordeel is verder dat ze meestal roestvrij zijn. Ze kosten echter ook nogal wat als je er één kunt vinden.

Anders zou ik bij een aircobedrijf eens informeren, maar ik denk dat je schrikt van de prijs. LPG kan er altijd weer in, echter ik zou voor een nieuwe gaan. Is LPG wel handig in Portugal? Heb je daar belastingvoordeel met LPG dan? En verder: je mag een LPG auto in Portugal niet in garages parkeren en volgens mij ook op diverse andere plekken niet. Moet je maar eens even navragen. Ze hebben daar nog niet zo heel lang LPG.

Geplaatst: 21.08.2009 - 09:44
door ruuds70
whitehorsekart schreef:Ik denk dat je niet aan een originele airco kunt komen. De enige europese 240 waar het standaard inzit is de 240 Super Polar die alleen in Italië werd verkocht. (de amerikaanse hadden het wel vaak)
De Super Polars hebben ook ABS en airbags. Het voordeel is verder dat ze meestal roestvrij zijn. Ze kosten echter ook nogal wat als je er één kunt vinden.

Anders zou ik bij een aircobedrijf eens informeren, maar ik denk dat je schrikt van de prijs. LPG kan er altijd weer in, echter ik zou voor een nieuwe gaan. Is LPG wel handig in Portugal? Heb je daar belastingvoordeel met LPG dan? En verder: je mag een LPG auto in Portugal niet in garages parkeren en volgens mij ook op diverse andere plekken niet. Moet je maar eens even navragen. Ze hebben daar nog niet zo heel lang LPG.
Een Volvo 240 met airbags bestaat die eigenlijk? Volgens mij hooguit met één bestuurdersairbag en die zat zeer zeker niet standaard op een Super Polar ;-)

Geplaatst: 21.08.2009 - 10:17
door whitehorsekart
Nou, ik meende dat de Super Polars een airbag hebben, maar misschien kan iemand daar licht op werpen?

ABS en airco weet ik zeker. En een 2 liter motor trouwens.

Geplaatst: 21.08.2009 - 10:33
door ruuds70
Klopt ABS en airco, naast lederen bekleding, koplampenwissers, verwarmde voorstoelen en vanaf 1992 ook verwarmde buitenspiegels die steeds electrisch bedienbaar zijn, de Scorpio velgen. Over de hoofdsteunkussentjes bestaat niet direct echt duidelijkheid, maar volgens mij waren die ook standaard, bagagehoes dan weer wel! Zo denk ik dat ik redelijk compleet ben.
Maar evenwel dus geen airbag(s) :wink:

Geplaatst: 21.08.2009 - 11:27
door whitehorsekart
Oké, dan was ik dus abuis!

Geplaatst: 21.08.2009 - 11:30
door ruuds70
Bestuurders Airbag is denk inderdaad zowat het enige wat er niet op de Super Polar zit. Cruise control mist de Super Polar ook. :wink:

Geplaatst: 21.08.2009 - 15:17
door paul_r
Dank voor jullie snelle reacties. Inmiddels weet ik iets meer te melden over de 240. Het is een 2.3 liter Polar uit augustus 1990. Lederen zwarte bekleding met hoofdsteunkussentjes. Verder niet zoveel over te melden. Ik weet dan dus niet of het een DL of GL uitvoering is. Ik was ook benieuwd naar de benzine die er in moet (zolang er nog geen LPG in zit): euro 95 of euro 98. Die laatste kun je tegenwoordig niet overal meer zomaar tanken (merk ik met mijn Amazon).
LPG in Portugal is inmiddels goed verkrijgbaar. Deze zomervakantie er nog geweest op LPG. In parkeergarages mag je inderdaad niet parkeren. Portugese auto's op LPG hebben een sticker op de auto met GPL er op en zijn dus herkenbaar. Wij lappen de regels aan de laars met onze Nederlandse stickerloze auto. Zien ze niet. Niet doorvertellen!
Inmiddels ben ik ook al wat verder met de info over import in Portugal, en ook LPG wordt wel duidelijker.
Tips en tricks blijven welkom.

Geplaatst: 21.08.2009 - 15:40
door whitehorsekart
Het schijnt zo te zijn dat je hem met weinig kosten kunt importeren als verhuisgoed.
Echter, dan moet-ie al een aantal maanden op je naam staan. En anders kost het minimaal 2000 euro heb ik me laten vertellen door een kennis.
Oók als je de auto invoert als verhuisgoed schijn je hem niet te kunnen verkopen omdat de koper dan alsnog die kosten moet betalen.
Even goed navragen dus!
Succes!
Trouwens: zit je ergens in het zuiden? In het noorden (boven Porto) heb je een airco al wat minder nodig heb ik ondervonden!

ps octaan 95. Ik heb een instructieboekje van modeljaar 1991 en die geeft voor de 2 liter en 2,3 liter ron 95 (91 minimaal!)

Geplaatst: 21.08.2009 - 16:53
door volvorider
Nog even off topic:

Onze 240 limited edition USA uitvoering heeft wel 2 airbags! Echter de tweede is een knie-airbag die gelijk met de airbag uit het stuur komt.

De airbag en airco is wel standaard op een USA uitvoering vanaf 1991. En de uitvoering van 1993 heeft zelfs een grotere koelcapaciteit mee gekregen t.o.v. de voorgaande jaren.
Zover mijn kennis reikt zat er op een superpolar geen airbag standaard.

Geplaatst: 21.08.2009 - 17:47
door whitehorsekart
Dan was ik daarmee in de war denk ik.
Ik dacht me te herinneren dat de airbag op die laatste supers zat, maar dat waren dan waarschijnlijk de amerikanen! Dank, weer wat geleerd!

Geplaatst: 22.08.2009 - 00:01
door imker
Koop er gewoon een in Portugal.

Geplaatst: 22.08.2009 - 07:52
door ruuds70
volvorider schreef:Nog even off topic:

Onze 240 limited edition USA uitvoering heeft wel 2 airbags! Echter de tweede is een knie-airbag die gelijk met de airbag uit het stuur komt.

De airbag en airco is wel standaard op een USA uitvoering vanaf 1991. En de uitvoering van 1993 heeft zelfs een grotere koelcapaciteit mee gekregen t.o.v. de voorgaande jaren.
Zover mijn kennis reikt zat er op een superpolar geen airbag standaard.
Hoi Volvorider,
Ook wat bij geleerd, nooit geweten dat er voor de 240 een knie airbag heeft.
Heb je daar meer info over (afbeelding, tekening etc. ?)

Geplaatst: 22.08.2009 - 10:37
door pomoek
Nog over het achteraf inbouwen van een airco: Ík zie regelmatig op Ebay en Marktplaats pompen, drogers e.d. voor de 240-airco voorbijkomen. Het zal denk ik niet zo'n probleem zijn om de onderdelen bij elkaar te snorren om een airco in te (laten) bouwen. Volgens mij leverde Volvo vanaf zo'n beetje 1992 in Nederland 2 types 240. De Polar en de GLE. DL en GL werden niet meer geleverd. Overigens zie ik ook regelmatig Airbags voor de Volvo 240 op de Amerikaanse Ebay. Is wel een interessante optie. Geen idee hoe je zo'n ding moet inbouwen, of het legaal is en zeker niet of het wel veilig is. Zal ook wel niet gewoon per post mogen worden verstuurd, het is natuurlijk een explosief!

Geplaatst: 26.08.2009 - 21:57
door jos245
[quote="whitehorsekart"]Is LPG wel handig in Portugal? Heb je daar belastingvoordeel met LPG dan? quote]

Met het prijsverschil tussen benzine en lpg heb je toch al genoeg voordeel? :D

Ben het overigens met de andere leden eens: gewoon eentje in Portugal kopen met airco. Dat scheelt je een hoop geld en gedoe.