v50-16TD 2007roetfilter probleem

Geleverd vanaf 2003
flop
1st Gear member

Hoi,
Intussen is m'n v40 vervangen door een V50 waarvan ik best tevreden ben,maar er is een probleem met de roetfilter (euro 4) waardoor de motor begrenst word op bijna 3000trpm.
de wagen is al enkele keren aan de computer verbonden bij de dealer en al enkele keer uitgebrand met gunstig resultaat maar na enkele dagen terug de foutmelding , of van de sensor of van de roetfilter.
de sensor is al vervangen maar probleem blijft.voorlopig is de sensor van tussen de slangetjes afgekoppeld waardoor het toerental terug ok is maar nu en dan is er een snelheidslimit van 120km/h, dan moet er terug ingehouden worden tot 100 en dan doet ie het weer....

kan de roetfilter op zich worden schoongemaakt? of kan het probleem zich voordoen in de slangetjes ?(poging tot luchtdruk in slagetjes lost niets op)

alvast bedankt
V50 16D 2006 met k.... roetfilter
Popoll
2nd Gear member

Ik heb ook een V50 D5 van 2007, is op 20.000 km een nieuwe roetfilter gestoken nadat ik dezelfde problemen heb gehad die jij nu beschrijft.
Eerst sensors van de roetfilter vervangen, daarna de roetfilter eronderuitgehaald en een nacht in een zeer strerke ontvetter gelegen.
Tot slot is er een volledig nieuwe filter onder geplaatst.
Gelukkig alles nog net onder garantie.

Veel succes, en laat eens weten hoe het bij jouw opgelost geraakt.
D5R-Design
5th Gear member

Ik hoop niet dat ik met mijn D5 dit krijg.
Heb met mijn vorige (niet Volvo) het zelfde gedonder gehad met dat klere roetfilter (af fabriek).
Als het wel gebeurd is dit mijn laatste diesel geweest.
Was één V90
flop
1st Gear member

geen tips meer?
kan deze uitgeschakeld worden?

mvg
D5R-Design
5th Gear member

Ja wel maar of dit ook bij Volvo kan geen idee
Ik heb bij mijn vorige Skoda Octavia RS TDI deze laten verwijderen en een downpipe van Miltek en een op maat geschreven programa laten monteren.
resultaat geen gezeik meer met dat ro(e)tfilter en 210 pk met 460nm.
Dit alleen omdat geen dealer of die firma pon mijn kon helpen om het continu regeneren van het filter te stoppen.
Steeds in noodprograma lopen en hikken en verlies van PK's.
Na deze verandering die doorgevoerd was door JD engineering in Lochem nog probleemloze 60000km gereden.

Ik weet niet of dit mogelijk is voor jou 1,6D
Was één V90
Popoll
2nd Gear member

Als je het roetfilter verwijdert, geraak je dan nog door de technische keuring?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

nee
Volvo for life
flop
1st Gear member

het zou mij verwonderen dat ze bij de schouwing dit kunnen zien...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ze hoeven het niet te zien, ze meten het met de roetmeting, gewoon apk afkeur
flop
1st Gear member

tijd dringt, volgende zaterdag zal een nieuwe roetfilter geplaatst worden als er geen oplossing is gevonden...mss staat de v50 binnenkort wel te koop..
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

snap je teleurstelling overigens, ben bang dat het RPF bij veel merken dit soort problemen geeft
Volvo for life
flop
1st Gear member

hier werden premies uitgedeeld voor het plaatsen van een roetfilter,maar de kosten nadien zijn veel maal hoger.....soms lees ik hier op het forum over mensen die er willen laten inbouwen.. mensen doe dit niet...
Delta
4th Gear member

Je kunt het roetfilter dat af fabiek is geplaatst niet vergelijken met het RPF filter wat naderhand geplaatst kon worden. Het af fabriek systeem reinigd zichzelf dat doet het later geplaatste RPF niet.
Ook ik ben al geconfronteerd met een defect filter dit was echter rond de 120.000km en dan moet het filter volgens service vervangen worden (dat was even schrikken).
Dit is niet iets wat bij de aanschaf van uw Volvo door de dealer er bij verteld wordt samen met het beurtje moet u boven de 1000 euro rekenen.
Dan slaat voor vele mensen al snel de balans door naar een ander merk waar je deze standaard kosten bij 120.000km niet hebt. En zo duurd eerlijk niet het langst.............
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
flop
1st Gear member

mijn wagen is met filter van de band gekomen en die zichzelf reinigd, of die zou het moeten doen,want wanneer weet je het. ikzelf ben dus geenszins van plan om bij de volgende te kiezen voor een filter(als je dan nog kan kiezen)...
Popoll
2nd Gear member

Groot gelijk Flop, als ik bij de volgende de keuze heb met of zonder roetfilter zal het er zeker een zonder worden. De mijne is ook vanaf de fabriek met filter, mijn vorige (v40) ging 1 maal per jaar naar de garage voor onderhoud, mijn v50 is op 1 jaar tijd al meer in de garage geweest dan mijn v40 op 6 jaar tijd.
Als ze geen deftige roetfilters kunnen maken, laat ze dan aub onder de auto's vandaan.
(last met roetfilters is trouwens niet een volvo probleem maar komt bij meerdere merken wel voor)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Overheden bepalen op dat vlak de spelregels, er zal zonder roetfilter niets meer te koop zijn
Volvo for life
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Nou Bart, ik denk dat er tweedehands nog genoeg te koop is zonder roetfilter.

Zelf heb ik 2 VW's gehad waar ik zelf de oxidatiekatalysator onder vandaan heb gehaald: een Audi 80 met milieudiesel en een T4 met die zelfde motor. Na afloop liepen ze zuiniger ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ik denk dat een lease/zakelijke rijder zich niet in gebruikte auto's verdiept, maar dat is wel de groep die de 1e aanschaf pleegt, die nemen vrijwel altijd een rpf dus zal het gebruikte wagenpark daardoor straks alleen nog maar rpf's kennen
Delta
4th Gear member

bart simpson schreef:Overheden bepalen op dat vlak de spelregels, er zal zonder roetfilter niets meer te koop zijn
Staat er ook in die spelregel dat de RPF steeds kapot gaat??
Zo nee dan lijkt me dit gewoon een foutje Volvo, of mag dit niet worden gezegd!!
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je mag alles zeggen, verdiep je alleen eerst eens in de hele rpf problematiek en zie dat het best regelmatig voorkomt bij alle merken met dieselmotoren, ben het met iedereen eens dat dat zeer teleurstellend is.
Overheden stellen strengere normen waaraan een industrie moet voldoen, bij dat stellen is alleen het halen van die norm maar zaligmakend, levensduur en/of betrouwbaarheid is niet eens een item
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”