Pagina 1 van 1

Werking NIVOMATS

Geplaatst: 23.08.2009 - 15:17
door Voorn
Eergisteren bij ik naar Essen (Duitsland) gereden. Om klei en wat keramiekbenodigdheden te gaan halen. In Duitsland is klei veel en veel goedkoper dan in Nederland. 450 kg klei gehaald.
Een paar weken geleden heb ik nieuwe NIVOMAT (automatische niveauregeling) onder de auto laten zetten. Dus 450 kg zou geen probleem moeten zijn.
Achterbank naar beneden en de lading verdeeld over de achteras.
Dus net zoveel broden klei voor de as als achter de as. Toen ik klaar was constateerde ik dat mijn trekhaak ongeveer 5 cm boven de weg hing en de neus heel flink omhoog stond. :shock: Ik herinnerde mij dat ik op deze site had gelezen dat je een paar meter met de auto moest rijden en dan ging het wel goed. Het keramiekbedrijf lag aan een doodlopende weg dus daar maar proberen. Voorzichtig het terrein afgereden maar er gebeurde niet zoveel. De auto veerde nog steeds maar de neus ging maar langzaam omlaag. Toch maar de weg opgereden en na ongeveer 2 km stond de auto weer horizontaal. Het ligt dus aan de zwaarte van de lading hoelang het duurt totdat de niveauregeling weer alles horizontaal zet.

Gisteren was ik bij VOLVOTECH (bij een volvo garage) en daar vertelde ik dit verhaal. Is dit normaal vroeg ik. Auto zo laag tegen de grond.
De verkoper vertelde mij dat de werking van de NIVOMATS een samenwerking is van een draaiende motor enhet rijden met de auto. Hij adviseerde mij de volgende keer MET DRAAIENDE MOTOR DE AUTO TE LADEN. Hierdoor zouden de NIVOMATS ervoor zorgen dat de achterkant van de auto niet zo laag bij de grond zou komen.

Dat wilde ik even met jullie delen.
Heeft iemand anders nog iets te melden hierover?

Geplaatst: 23.08.2009 - 15:32
door Goelette
Ik vraag me eigenlijk ook af hoe ze nou werken. Zitten er nu wel of geen externe aansluitingen aan die dingen, iets van electriek of slangetjes ofzo? Zo niet, dan snap ik echt niet hoe het werkt en lijkt het me in ieder geval heeel erg sterk dat de draaiende motor er iets mee te maken heeft.

Geplaatst: 23.08.2009 - 15:55
door Richard
Zitten bij mijn weten geen externe slangen aan. De dempers werken met olie in de demper zelf. Die moet na verloop van tijd de druk op voeren zodat de auto weer recht gaat staan.

Geplaatst: 23.08.2009 - 16:06
door Voorn
Richard schreef:Zitten bij mijn weten geen externe slangen aan. De dempers werken met olie in de demper zelf. Die moet na verloop van tijd de druk op voeren zodat de auto weer recht gaat staan.
Zoiets. Ik heb ze los gezien en ze zijn aanzienlijk dikker dan de originele dempers. Maar geen slangen aansluitingen.
Zal de garage eens vragen of ze elektra moesten aansluiten. Ik denk het zelf van niet.
Misschien moet je wel iets laden..........gaan rijden........en dan weer verder laden. Of voorzichtig wegrijden zoals ik heb gedaan.

Geplaatst: 23.08.2009 - 16:15
door Hans oet Twent
Eddy,
Hoe kan ik zien of ik ze er ook eventueel onder heb? Kan ik er iets aan herkennen?

Geplaatst: 23.08.2009 - 17:57
door Ramon&Ramon
Dat van de draaiende motor is een broodje aap verhaal!
Heeft er totaal niets mee te maken,ik weet niet waar die verkoper dat verhaal vandaan haalt,uit zijn duim denk ik!

Nivomats meten de zwaarte en tegendruk in de demper,waardoor hij zelf corrigerend werkt en de auto op het juiste niveau brengt..

Geplaatst: 23.08.2009 - 19:20
door Voorn
Hans oet Twent schreef:Eddy,
Hoe kan ik zien of ik ze er ook eventueel onder heb? Kan ik er iets aan herkennen?
Ja de originele zijn dun. Zeg zo dik als ongeveer 2 dikke bezemstelen.
Makkelijk met je hand te omvatten.
De NIVOMATS zijn heeeeel dik. Wel 4-6 bezemstelen. Kun je echt niet met je hand omvatten. En ik heb zelfs kolenschoppen :evil: :twisted:

Geplaatst: 23.08.2009 - 19:23
door Voorn
Ramon&Ramon schreef:Dat van de draaiende motor is een broodje aap verhaal!
Heeft er totaal niets mee te maken,ik weet niet waar die verkoper dat verhaal vandaan haalt,uit zijn duim denk ik!

Nivomats meten de zwaarte en tegendruk in de demper,waardoor hij zelf corrigerend werkt en de auto op het juiste niveau brengt..
Maar waarom ligt de auto dan na het laden van 450 kg met de trekhaak tegen de grond? Stel nu dat ik zoveel laad (500 kg) dat hij echt tegen de grond ligt. Als ik moet rijden om te niveleren dan kan dat niet.
Dus toch in 2 gedeeltes laden? Dus helft laden...rijden...andere helft laden en weer wegrijden. :oops: :!: :!:

Geplaatst: 23.08.2009 - 20:03
door spooky202
Hier staat nog wat info over de werking van nivomats: link

Bij mijn 850 duurde het ook altijd even voordat ie weer level lag. Ik geloof niet dat je in 2 delen hoeft te laden hoor. Hoeveel ik er ook in gooide/ achter hing, uiteindelijk hing ie altijd mooi vlak.

Geplaatst: 23.08.2009 - 20:21
door Gast
De Nivomats passen zich idd aan onder het rijden.
Draaiende motor is onzin.

Geplaatst: 23.08.2009 - 23:15
door Stinky
lijkt me dan duidelijk: tijden het rijden (niet stilstaan met rijdende motor)
pompen de nivomats zichzelf op door de op- en neergaande beweging.

Geplaatst: 24.08.2009 - 12:50
door Voorn
spooky202 schreef:Hier staat nog wat info over de werking van nivomats: link

Bij mijn 850 duurde het ook altijd even voordat ie weer level lag. Ik geloof niet dat je in 2 delen hoeft te laden hoor. Hoeveel ik er ook in gooide/ achter hing, uiteindelijk hing ie altijd mooi vlak.
Bedankt :P Zo'n beschrijving zocht ik al. Mijn garage vroeg zich ook al af hoe de NIVOMATS werkten :D

Re: Werking NIVOMATS

Geplaatst: 24.08.2009 - 14:43
door Black 2.4T awd
Voorn schreef: Gisteren was ik bij VOLVOTECH (bij een volvo garage) en daar vertelde ik dit verhaal. Is dit normaal vroeg ik. Auto zo laag tegen de grond.
De verkoper vertelde mij dat de werking van de NIVOMATS een samenwerking is van een draaiende motor enhet rijden met de auto. Hij adviseerde mij de volgende keer MET DRAAIENDE MOTOR DE AUTO TE LADEN. Hierdoor zouden de NIVOMATS ervoor zorgen dat de achterkant van de auto niet zo laag bij de grond zou komen.

Dat wilde ik even met jullie delen.
Heeft iemand anders nog iets te melden hierover?
Wordt tijd dat deze man zich laat omscholen tot bijv schoenenverkoper. Wat een lulverhaal. Het kan als een auto is uitgevoerd met luchtvering. Dat je dan doormiddel van een compressor aangedreven door de motor de vering oppompt.

Geplaatst: 24.08.2009 - 19:45
door JPV70
1 kanttekening. Als ik de beschrijving / tekeningen in de geplaatste link bekijk dan zou het zo kunnen zijn dat; wanneer de auto te zwaar beladen wordt, de nivomats niet meer werken. Het is hun dan onmogelijk gemaakt om zichzelf nog "op te pompen", ze worden dan volledig in hun beweging beperkt. Bij hoeveel kilo dit dan is, is mij niet duidelijk. Je hebt hem dan wel heel zwaar beladen, is mij nog nooit gelukt.

Geplaatst: 28.08.2009 - 23:16
door volvo rob
Gaan ze dan stuk? als je ze te zwaar beladen hebt?

Ook een keer een kuub stenen in de kofferbak gehad en sindsdien hangt hij meer achterover bij belading (bijv. vakantiespullen en 3 fietsen op de trekhaak)
Bij een stop valt me dan elke keer weer op hoe hij achterover hangt, dit zou toch niet moeten mogen?
Of "levelled" hij pas weer als ik rijd (dat kan ik dan zelf weer niet zien natuurlijk)

Geplaatst: 29.08.2009 - 11:12
door Goelette
een kuub stenen...? ófwel je kunt niet zo goed rekenen, ofwel je bent hartstikke gek. Ik ga uit van het eerste.
Als je te zwaar beladen bent heb je wel grote kans dat je iets stuk maakt. Schokbrekers, veren, banden, motor, koppeling, versnellingsbak, jezelf.... om er maar een paar te noemen. Wel eens op je papieren gekeken wat het maximale gewicht aan lading bedraagt?