Pagina 1 van 1

probleem koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d'99

Geplaatst: 26.08.2009 - 17:35
door themull
Ik heb een v70 2.5D ;-) uit 99. Sinds een tijdje, eigenlijk nadat de bovenste koelslang was geknapt, heb ik problemen met het koelsysteem.
Het niveau van de koelvloeitstof daalt telkens behoorlijk, zeker nadat ik een lange rit heb gemaakt, ik hou van doorrijden.
Vaak gaat de volgende ochtend, wanneer de motor nog koud is, na 5 minuten rijden het lampje branden van de koelvloeistof. Direct auto aan de kan en niveau checken: deze blijkt onder de min-streep te staan. Echter wanneer ik de dop voorzichtig losdraai, dan vult het tankje zich praktisch weer volledig.

Inmiddels heeft zich bovenstaand probleem zich al een aantal keren voorgedaan. Ik ben er al mee naar een garage geweest, waar ze de koelslangen hebben vervangen en het systeem hebben afgeperst.
Echter het probleem blijft zich voordoen, ook nadat ze bij de garage het systeem enkele uren onder druk hebben gezet.

Vannochtend was de zoveelste keer, gisteren een langere rit gereden, 180km, vannochtend na 5 minuten ging het lampje van de koelvloeistof branden. Auto aan de kant gezet en niveau gecheckt.. DEze was wederom onder de min-streep. De op losdraaien van het tankje zorgde ervoor dat het niveau weer iets steeg, maar er zat beduidend minder koelvloeistof in dan een aantal dagen geleden.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik ben zelf een grote n00b op autogebied, maar wel een erg grote volvo liefhebber. Ik check dagelijks of er iets onder de auto ligt, maar de vloer onder de auto is altijd kurkdroog.

Is het een lekke koppakking? kan de airco (die af en toe onregelmatig koelt) van invloed zijn? Kan het probleem zijn onstaan zijn nadat de koelslang geknapt is? (wonderwel gebeurde dit op de parkeerplaats bij het tankstation vlak bij mijn huis)

Geplaatst: 26.08.2009 - 21:32
door edraket
Een D5 uit 99? Lijkt me sterk. Is het een TDi wellicht?
Dit lijkt verdacht veel op een lekke koppakking. Is de motor ook oververhit geweest?

Geplaatst: 26.08.2009 - 21:48
door themull
tis toch echt een D5, staat zelfs ook op de achterklep. zelfde motor als de TDI alleen mocht volvo deze typeaanduiding van volkswagen niet meer hanteren.

Motor is nooit oververhit geweest. Er komt trouwens ook geen witte rook uit de pijp, evenmin zit er maynaiseachtige smurrie aan de peilstok, ook niet onder de dop van de olie. Het koelwater is verder niet vervuild, niet met roet of olie ofzo!

Kan het nog iets anders zijn dan een lekke koppakking?

Geplaatst: 26.08.2009 - 22:01
door edraket
Puur theoretisch zou het de turbo of een warmtewisselaar kunnen zijn. Ik weet echter niet zeker of de diesel een watergekoelde turbo en een warmtewisselaar (oliekoeler) heeft.
Als een van deze twee het probleem is moet je koelvloeistof in de olie hebben, of je oliepeil moet stijgen. Is dat niet het geval dan zou het haast de koppakking zijn. Je kunt de olie op water controleren door een aansteker onder de oliepeilstok te houden. Gaat het knetteren dan zit er water in de olie. Verder kan de garage een test doen of de koppakking stuk is.

Overigens is een auto nog geen D5 als er een plaatje achterop zit met D5 erop! De V70 classic is nooit met de D5 motor geleverd. Origineel hoort er na 98 2.5D op de achterklep te staan. In 2002 is de D5 motor pas geintroduceerd in de V70-2.

Geplaatst: 26.08.2009 - 22:06
door themull
ach je hebt gelijk er staat inderdaad 2.5d op .. kleine omissie, doet niets af aan het probleem. Ik ga er eerst nog een tijdje mee rijden, kijken of het probleem zich blijft voordoen. . . . wat kost zo'n test eigenlijk ongeveer? wat gaan ze dan doen?

Geplaatst: 27.08.2009 - 13:28
door edraket
Ze kijken naar uitlaatgassen in het koelsysteem. Kost denk ik een half uurtje arbeid.

Geplaatst: 27.08.2009 - 15:58
door Frumpy
Kan het niet gewoon lucht in het systeem zijn, m.a.w. even de boel ontluchten door een uurtje stationair laten draaien zonder de dop op het koelvloeistofreservoir?

Geplaatst: 20.09.2009 - 22:22
door themull
sorry voor niet reageren, had geen email notificatie aangezet .

Wat zich dus voordoet is:

* lange rit --> volgende ochtend: na 5minuten is niveau koelvloeistof tot onder minimum gedaalt, lampje gaat branden. daarna de dop van expansievat losdraaien en niveau komt terug tot ongeveer halverwege het expansievat.

DIt herhaalt zich regelmatig, meestal na lange ritten .

* wat er gisteren lange rit gehad, direct daarna expansievat gecheckt: tot mijn grote verbazing was het vat overvol en was er koelvloeistof uit het expansievat gelopen door overdruk. En niet zo'n beetje ook denk ik.

* 's avonds bij koude motor opnieuw niveau gecheckt, deze stond toen 3 kwart denk ik, dop los gedraaid en er kwam weer een paar streep bij

* vannochtend: koude motor, 5 minuten rijden, lampje branden niveau gechekt, tot onder het minimum , dop losgedraaid waardoor de vloeistof weer halverwege stond in het expansievat. Daarna 200km gereden, opnieuw gechekt, niveau nogsteeds halverwege . . Ik heb vervolgens opnieuw de dop losgedraaid, er stond nu niet veel druk op , het niveau verandere praktisch niet.

De kleur van de vloeistof is normaal, geen drek onder de oliedop, ik zie geen witte rook, alhoewel dat lastig te constateren is.

* kan het zijn dat er een verstopping ergens zit? en zo ja, hoe krijg je die er uit? omgekeerd doorspoelen van het systeem ofzo?
* kan dit veroorzaakt worden door een lekke koppakking? of poreus?

Geplaatst: 21.09.2009 - 18:43
door themull
vannochtend dus met koude motor: expansievat helemaal leeg, gisteren 200km gereden.

heb de motor nu met dop eraf stationair draaien, wat schets mijn verbazing, het expansievat begint zich al draaiende te vullen, niveau staat nu halverwege, echt vreemd.

Geplaatst: 21.09.2009 - 22:15
door volvo-jan
slaat de koelfan wel in??

een paar opties:

-het kan ook nog eens zijn dat je thermostaat af en toe niet opent.

-radiateur die verstopt zit

-niet goed ontlucht

-als er een waterpomp op zit met kunstof schoepen kan het zijn dat die is losgesmolten , maar dan zal de waterpomp eraf moeten om dat te bekijken

Geplaatst: 22.09.2009 - 22:57
door themull
na een uur stationair draaien: tank volledig gevuld en zelfs overstroomt, vloeistof spuit er uit.
de motor uitgezet, tank slurpte binnen 5sec weer helemaal leeg . . .

Geplaatst: 23.09.2009 - 11:11
door Thijs
Het is een overdruksysteem als je rijdt/warm is. Dus ook nooit de dop eraf halen als hij warm is, dan spuit het er uit.
Je moet hem als hij koud is helemaal afvullen, dan de dop er op doen. Als het goed is loopt hij dan na een rit de volgende ochtend niet meer van niveau af.

Succes!

Geplaatst: 23.09.2009 - 19:35
door themull
de auto staat nu bij de garage, gaat naar Manessen in Soesterberg, een specialist in motorrevisie. Om uit te sluiten dat er geen scheur in de kop zit gaan ze aldaar een compressietest uitvoeren. Daarna weten we meer: lekke koppakking of scheur in de cylinder . . . of iets anders . .

ohja, mn auto heeft 330d gelopen, rijd er inmiddels 5mnd mee en heb 23000km gereden.

Geplaatst: 09.10.2009 - 14:31
door Thijs
Hoe staat het ermee?

Geplaatst: 09.10.2009 - 14:53
door themull
vorige week de auto weer opgehaald, hij rijdt nu weer prima, ik ga er vanavond door NL mee rijden, van Utrecht via Rotterdam naar Groningen, ben benieuwd.

Wat ze gedaan hebben: kop eraf gehaald, gekeken of deze gescheurd was, bhleek niet het geval, koppakking was wel lek. Deze vervangen. Zehebben de kop gevlakt en weer teruggeplaast.

Geplaatst: 09.10.2009 - 15:29
door Ramon&Ramon
moest er veel van de kop af,of hebben ze de kleppen laten zakken ook?